صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مجید سلطانی:

تاثیر اقتصاد دیجیتال بر تولید و رشد اقتصادی کشور

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: تاثیر اقتصاد دیجیتال بر تولید و رشد اقتصادی موضوع بحث در دنیا است و شواهد نشان دهنده تاثیر مثبت بخش دیجیتال اقتصاد، بر اقتصاد تمامی کشور‌های دنیا است.
کد خبر : 889505

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در نشست تحقق زیست بوم اقتصاد دیجیتال که با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و با حضور داوود زارعیان معاون تجاری خدمات مشتریان، احمد باقری مدیر کل توسعه کسب و کار، محمدرضا بیدخام مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت برگزار شد اظهارداشت: با توجه به پیشرفت روزافزون بخش دیجیتال اقتصاد دنیا، با استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، اقتصاد کشور‌ها پویا گشته و مدام در حال تغییر و تحول هستند. همچنین فاصله بین کشور‌های دنیا از لحاظ بهره مندی از فناوری‌های دیجیتال، بر رشد جهانی و اهمیت بخش دیجیتال اقتصاد اثرگذار است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به فناوری‌های مخابرات و نقش آن در اقتصاد دیجیتالی گفت: میزان رشد اقتصاد دیجیتال هر ساله حدود ۱۰ درصد است که این مقدار از رشد سالیانه اقتصاد کل دنیا بیشتر است. در بازار‌های نوظهور اقتصاد مبتنی بر اینترنت هر ساله بین ۱۲ تا ۲۵ درصد رشد می‌کند که این امر تاثیرات زیادی بر اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری بحث اقتصاد دیجیتال را بزرگ‌تر از اقتصاد اینترنت می‌دانند گفت: اقتصاد دیجیتال چهارمین موج بزرگ صنعتی شدن جهان است، که موجب شد سرعت پیشرفت و عرضه‌ی محصولات و اختراعات جدید، ناگهان سیری صعودی پیدا کرد. دسترسی به تکنولوژی از یک حوزه‌ی جغرافیایی یا یک طبقه اجتماعی خاص فراتر رفت وتکنولوژی، به جای اینکه مانند گذشته، ابزاری در خدمت سیستم‌ها باشد، خود خالق سیستم‌های جدیدی شد.

 سلطانی تصریح کرد: اقتصاد دیجیتال که به آن اقتصاد اینترنت هم گفته می‌شود، اقتصادی است که پایه‌ی آن بر تراکنش‌ها / تعامل‌های اینترنتی گذاشته شده است در تفاوت بین اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتالی می‌توان گفت؛ اقتصاد دیجیتال یک اتفاق کلان در عرصه‌ی اقتصاد ملی و جهانی است. اما تحول دیجیتالی، یک برنامه‌ی تغییر سازمانی است.

وی با بیان اینکه تاثیر دیجیتالی شدن در مناطق و سازمان‌های مختلف متفاوت است. گفت: اقتصاد‌های توسعه یافته از بالاترین رشد اقتصادی برخوردارند و نسبت به اقتصادی نوظهور تمایل زیادی به ایجاد مشاغل در این حوزه ندارند. در مقابل تاثیر دیجیتال سازی بر اقتصاد‌های نوظهور به گونه‌ای بوده که عمده تلاششان در زمینه ایجاد مشاغل جدید در حوزه دیجیتال انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل تمایز تاثیر فناوری‌های دیجیتال در کشور‌های مختلف، تفاوت ساختار اقتصادی اقتصاد‌های توسعه یافته و نوظهور است. تصریح کرد: دیجیتال سازی در کشور‌های توسعه یافته تاثیر بسزایی بر رشد اقتصادی داشته و سبب ارتقای بهره وری آن‌ها می‌شود و موجب می‌گردد که مشاغل با مهارت‌های پایین و ارزش افزوده کم در این کشور‌ها حذف و به بازار‌های نوظهور با نیروی کار ارزان منتقل شوند.

فرهنگ سازی نیاز توسعه اقتصاد دیجیتال

 بیدخام مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات نیز در این نشست با تشریح اهمیت فرهنگ سازی نهضت اقتصاد دیجیتال گفت: فرهنگ سازی نهضت اقتصاد دیجیتال در داخل وخارج شرکت بسیار اهمیت دارد، با برنامه ارتباطی مناسب و فراگیر بومی سازی و فرهنگ سازی متناسب و همکاری تمام نیرو‌های متخصص حرکت شرکت به سمت اقتصاد دیجیتال سرعت گیرد.

مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات فرهنگ سازی را از مهم‌ترین نیاز‌های توسعه اقتصاد دیجیتال دانست و گفت: توسعه اقتصاد دیجیتال به فرهنگ‌سازی، آموزش، تعیین و اصلاح قوانین و مقررات و توجه به زیرساخت‌های کلان نرم‌افزاری بستگی دارد.

 بیدخام افزود: باید به این مهم توجه داشت که برای ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال و با توجه به اهمیت امر تجاری سازی و ارائه محصولات جدید و نوآور گام مهمی در راستای اقتصاد دیجیتال برداشت.

فضای مجازی و استفاده از اقتصاد دیجیتال

 زارعیان معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران در این نشست با بیان اینکه گزارش‌های مختلفی به بررسی تأثیر فناوری‌های دیجیتال بر اقتصاد کشور‌ها پرداخته اند اظهار داشت: اقتصاد دیجیتال فضای بکری است که می‌تواند مشاغل زیادی را برای کشور ایجاد کند و فقط بحث هزینه‌ها نیست و در حال حاضر یکی از حوزه‌های جدیدی که می‌تواند شرایط جدید را برای افزایش اشتغال فراهم کند، فضای مجازی و استفاده از اقتصاد دیجیتال است.

وی تصریح کرد: این فضا می‌تواند سه مزیت بزرگ برای کشور ایجاد کند که یکی از آن فرصت‌های شغلی و مشاغل جدیدی است که در دنیا در این زمینه مطرح است. اقتصاد دیجیتال در عمده کشور‌ها سهم بالایی دارد و ارزش افزوده بسیاری ایجاد کرده است، بنابراین در کشور ما که بیشتر مشاغل سنتی بوده می‌تواند یک فرصت مناسب باشد تا در این بخش مشاغل جدید را شناسایی کنیم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

 زارعیان با اشاره به اینکه بهره‌وری مزیت دیگر اقتصاد دیجیتال است و استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید بهره‌وری را در کشور بالا می‌برد. گفت: متاسفانه بهره‌وری کشور، هم در حوزه نیروی انسانی و هم در سرمایه آنطور که باید نیست و بعضا باعث هدررفت سرمایه‌های انسانی در کشور شده است. همچنین کاهش هزینه‌ها مزیت دیگر اقتصاد دیجیتال است.

وی افزود: در نهایت با توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در بسیاری از کشور‌های جهان و حرکت به سمت آینده کار و ظهور مشاغل جدید، باید زیرساخت‌ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده مطلوب‌تر از فضای مجازی فراهم شود. خوشبختانه در کشور اقدامات بسیاری در راستای توسعه فناوری‌های نوین و اقتصاد دیجیتال صورت گرفته، اما هنوز با شرایط آرمانی فاصله زیاد وجود دارد.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه عزم و اراده دولت بر این است که به صورت ویژه از حوزه فناوری اطلاعات استفاده کند، گفت: برای آنکه توسعه کسب و کار‌ها باید به سمت اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی حرکت کنیم. کارشناسان بر این باورند دنیای جدید از اقتصاد دیجیتالی و فناوری‌های نوین صحبت می‌کند بنابراین باید بازار کار کشور را با فرصت‌هایی که از طریق اقتصاد دیجیتال به وجود می‌آید، هماهنگ و زیرساخت‌ها برای گسترش اقتصاد دیجیتالی در کشور را فراهم کنیم.

وی با تشریح خدمات مهمی که سمت تقاضا در عرصه دیجیتال را تحریک می‌کند، گفت: مهم‌ترین پیشران رسیدن به اقتصاد دیجیتال در شرایط حاضر، توسعه صنعت ارتباطی مبتنی بر دسترسی فیبرنوری است که در بخش عرضه، امکانات ارتباطی خوبی را برای استفاده کنندگان فراهم می‌کند.

 زارعیان گفت: شرکت مخابرات با ورود به عرصه اقتصاد دیجیتال، با ارائه سرویس‌های کاربردی مانند سرویس هوبان به عنوان یک سرویس نظارت تصویری و سرویس‌های کاربردی دیگر، تا حد امکان از طرح نجما به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرده است.

 باقری، مدیرکل توسعه کسب و کار مخابرات نیز گفت: با توجه به پیشرفت‌های مهم طرح نجما و توسعه زیرساخت‌های فیبر نوری، طبق طرح‌های مصوب، اکنون می‌توانیم نگاه رو به جلو و آینده پژوهی توسعه فیبر نوری را با عنوان دیجیتما لحاظ کنیم.

مدیرکل توسعه کسب و کار مخابرات افزود: اقتصاد دیجیتال در شرایط فعلی کشورمان به اندازه کافی رشد نیافته است و برای رسیدن به این رشد در ادامه طرح نجما، طرح دیجیتما برای مخابرات مفید است.

 زارعیان، استاد حوزه تحول دیجیتال نیز اظهارداشت: برای مردمی سازی اقتصاد، گریزی از ورود به توسعه فیبرنوری با هدف رشد اقتصاد دیجیتال وجود ندارد.

وی اعلام کرد: نهضت جهادی توسعه فیبرنوری و ورود به اثردهی لازم در گسترش فیبرنوری، نیازمند سرمایه گذاری است که دولت و تصمیم سازان حوزه ارتباطات نیز در این مسیر باید به کمک مخابرات بشتابند.

انتهای پیام/

ارسال نظر