صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

خلأ پاسخگویی به چالش‌های کشور در حوزه اجتماعی و فناوری

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: یکی از خلأها در مرجعیت علمی نبود شاخص‌هایی برای توسعه الگوهای بومی و پیشرفت است. از طرفی در حل نیازهای داخلی و پاسخ‌دهی به چالش‌های کشور در حوزه‌های اجتماعی و فناوری عقب هستیم.
کد خبر : 889342

عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ‌در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مولفه‌های لازم برای دستیابی به مرجعیت علمی اظهار کرد: بیش از ۱۸ سال از طرح مرجعیت علمی در ایران از سوی مقام معظم رهبری می گذرد. با توجه به رتبه بالای تولید علمی ایران در دنیا و پیچیدگی مسائل اجتماعی و فناوری و رشد شتابان آن در دنیا نیازمند تکمیل معیارهای جدید و تدوین شاخص‌ها و سیاست‌های جدید در حوزه مرجعیت علمی هستیم.

خسرویان تصریح کرد: پس از دو دهه از مطرح کردن واژه مرجعیت علمی در حوزه سیاستگذاری علمی همانطور که شاخص‌های بین المللی نشان می دهند، اختلاف شاخص ایران در حوزه علم و فناوری زیاد است و این شاخص باید با نگاه به حوزه علم و استانداردهای علمی اصلاح شود تا بتوانیم شاخص‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را برای حرکت به سمت رتبه تک رقمی در حوزه نوآوری توسعه دهیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای درباره مولفه های لازم برای ارتقای رتبه تولید علمی ایران گفت: باید میزان سرمایه گذاری و تعداد صندوق ها در حوزه علم و فناوری افزایش یابد، اگر نیازمند تثبیت رتبه تولید علمی ایران در منطقه هستیم باید به صورت دائمی شاخص های علمی را رصد کنیم؛ البته این شاخص ها نباید ایران را از تصویری که برای پیشرفت الگوی کشور در نظر گرفته ایم غافل کند، بلکه باید نیازهای بومی در شاخص ها اعمال شوند.

خسرویان اضافه کرد: یکی از خلأهای موجود در حوزه مرجعیت علمی بحث نبود شاخص‌هایی برای توسعه الگوهای بومی و پیشرفت است، به عبارتی در حوزه علم جهانی پیشرفت های خوبی داشته ایم، اما در حوزه حل نیازهای داخلی و پاسخ‌دهی به چالش‌های کشور در حوزه اجتماعی و فناوری عقب هستیم؛ بنابراین امیدواریم که این شاخص ها در آیین‌نامه و تصویر جدید در نقشه جامع علمی کشور در برنامه هفتم توسعه دیده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر