صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۵ - ۱۱ دی ۱۴۰۲
قاسمی تأکید کرد؛

اهمیت فضای فرهنگی برای دستیابی دانشگاه‌ها به پیشرفت در حوزه‌ فناوری

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور بانوان و خانواده عنوان کرد: فضای فرهنگی و تربیتی برای دستیابی دانشگاه‌ها به پیشرفت در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری بسیار اهمیت دارد.
کد خبر : 888468

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیزدهمین نشست شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با حضور عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور بانوان و خانواده، حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج، حجت‌الاسلام امیر ابراهیم‌زاده مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز و اعضای این شورا در سالن جلسات حوزه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور بانوان و خانواده در این نشست گفت: مقام معظم رهبری فرهنگ را تشبیه به هوا کرده که تنفس می‌کنیم و ساحتی می‌دانند که بر همه ساحت‌های جامعه تسلط دارد و برای اینکه بتوانیم هوای پاک تنفس کنیم باید به فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم و از این لحاظ موضوع پیوست فرهنگی مطرح می‌‌شود و دلیل آن نیز غلبه فرهنگ بر ساحت زندگی ماست که نمی‌توانیم از آن جدا باشیم.

قاسمی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید به حوزه فرهنگ برای دستیابی به اهداف علمی توجه کند و در اسناد بالادستی، سند تحول و تعالی دانشگاه و بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی موضوع فرهنگ و ایجاد فضای فرهنگی و تربیتی برای رسیدن به پیشرفت و رشد در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری مهم بوده و این موضوعات مطرح و مورد توجه قرار گرفته که اگر قرار است دانشگاهی در جامعه اثرگذار و نقش‌آفرین باشد و به اهداف خود برسد باید فضای فرهنگی مطلوبی داشته باشد.

وی عنوان کرد: باید از همه ظرفیت‌ها و ارکان دانشگاه برای پیشبرد اهداف استفاده شود و در اسناد بالادستی هم به این موضوع تأکید شده و دانشجو، استاد و خانواده دانشگاهیان مهم هستند، چراکه می‌توانند در مسیر پیش رو حضور مؤثر داشته باشند.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور بانوان و خانواده در ادامه توضیح داد: علاوه بر ارکان، ظرفیت‌های دانشگاه‌ها هم مهم هستند و یکی از ظرفیت‌‌ها‌ بانوان هستند؛ چراکه در دانشگاه و علم و فناوری حرف‌ بسیاری برای گفتن دارند.

قاسمی گفت: اگر خانواده پایدار نباشد جامعه پایدار نیست؛ بنابراین باید بخشی از پیوست فرهنگی را مخصوص خانواده در نظر بگیریم و برای ایجاد فضای فرهنگی در دانشگاه و جامعه باید از ظرفیت خانواده استفاده و همواره در نظر داشته باشیم که خانواده اصل و خاص است.

وی یادآور شد: بعد از انقلاب اسلامی زنان وارد جامعه و عرصه‌های دانشگاه شده و جایگاه‌هایی را به دست آورده‌اند، اما با این وجود همچنان محور خانواده هستند و موضوع مهم‌تر اینکه برای بانوان یکسری نظام مسائل گسترده‌ای وجود دارد و یکی از مسائلی که دشمن می‌خواهد استفاده و از آن بحران‌سازی کند مسئله زن است.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور بانوان و خانواده گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی امور زنان و خانواده دانشگاه شرایط خوبی دارد و یک جایگاه تشریفاتی نیست و این مجموعه باید فعال باشد و نه‌تنها برای زنان کار کنیم، بلکه باید خانواده را هم دریابیم و بخشی از آسیب‌ها و مشکلات را رفع کرده و نظام مسائل را کمتر و فضای متعادل‌تر برای بانوان در جامعه را مهیا کنیم.

یک جامعه موفق منوط به داشتن زنان و خانواده رشدیافته است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز هم بیان کرد: حضرت زهرا سلام‌الله علیها دخت نبی مکرم اسلام و همسر حضرت علی علیه‌السلام و مادر حسنین هستند، در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده که هرکس به شناخت حقیقی حضرت زهرا سلام‌‌الله علیها دست یابد شب قدر را درک کرده است.

کلانتری توضیح داد: برای دستیابی به یک جامعه موفق باید به زنان و خانواده توجه ویژه شود، خانواده سلول بنیادین یک جامعه و زنان به‌عنوان ضربان قلب و ضربان حیاتی و اجتماعی در جامعه هستند که این موضوع باید تقویت شود.

وی تشریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مسئله زن و خانواده از مهم‌ترین مسائل درجه یک کشور است و باید به این امور توجه شود و پرداختن به امور زنان، جامعه و خانواده نه‌تنها در دانشگاه آزاد اسلامی، بلکه در جامعه دانشگاهی ضروری است و دفتر امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برای این موضوع تشکیل شده است.

ابراهیم‌زاده مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز هم عنوان کرد: عدالت به‌معنای تواضع بین همه افراد نیست، بلکه به معنای واقعی قرار دادن هرچیز در سر جای خودش است و عدالت در حال رضا وغضب، اعتدال در حال ثروت و فقر و ترس از خدا در نهان و آشکار داشتن از عواملی هستند که انسان را از آتش جهنم دور نگه می‌دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر