عزم جدی بخش خصوصی برای توسعه تجارت فرش
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در حالی همایش توسعه تجارت فرش دستباف و صنایع دستی در اتاق ایران برگزار شد که در این همایش نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به شرایط امروز اقتصادی، منابع کشور باید به سمت نقاط ارزشآفرین اقتصاد از جمله فرش و صنایع دستی هدایت شود.
پیام باقری ادامه داد: باید با مشوقها و حمایتهای دولت، اقتصاد خانوار را به سمت اینگونه صنایع هدایت کنیم.در حوزه صادرات باید تلاش کنیم موانع از پیش روی صادرکنندگان برداشته شود. از جمله این موانع، فراهم نبودن امکان نقلوانتقال منابع ارزی صادرکنندگان و همچنین اعمال سیاست رفع تعهد ارزی است که باعث تنزل جایگاه ما در صادرات فرش و صنایع دستی شده است.
ناظر راهبردی کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران، ادامه داد: باید در مورد رفع تعهد ارزی در صنایعی که از یارانه و رانت خاصی برخوردار نیستند، بازنگری شود. دولت باید صادرکنندگان را از طریق جوایز صادراتی مستقیم و غیرمستقیم تشویق کند.
نایبرئیس اتاق ایران با اشاره به اقدامات این اتاق برای توسعه تجارت فرش و صنایع دستی، بیان کرد: اتاق ایران علاوه بر ایجاد کمیسیون فرش و صنایع دستی برای اولین بار، اقدام به شبکهسازی در میان فعالان اقتصادی این حوزه کرده و در حال توسعه آن است. گام بعدی ما مهارتآموزی و بهکارگیری روشهای نوین در حوزه بازاریابی است. همچنین حمایت از حضور در نمایشگاههای خارجی و برندسازی در این صنعت و کمک به رفع موانع صادراتی فرش و صنایع دستی در دستور کار اتاق ایران قرار دارد.
باقری با تأکید بر اینکه فرش شناسنامه ایران و ایرانی است، گفت: از میان ۴۰۰ رشته ثبت شده در صنایع دستی دنیا، ۲۹۹ رشته در کشور ما فعال هستند. بالغ بر ۵۳۰ هزار اشتغالزایی که ۸۰ درصدان هم توسط زنان کشور محقق شده، در این بخش اتفاق افتاده است. صادرات صنایع دستی کشور در سال گذشته ۲۲۴ میلیون دلار بوده و ۱۷ هزار میلیارد تومان هم فروش در داخل رخ داده است. این ارقام نشان میدهند ما با صنعتی پویا مواجه هستیم.
وی افزود: اهمیت این صنعت به دلیل ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت در کشور است. فرش و صنایع دستی هنر را تبدیل به ثروت کرده و جامعه هدفی که پوشش میدهند خانوارها به خصوص در بخش روستایی است. اگر این صنعت رشد کند روند مهاجرت از روستا به شهرها کندتر شده و ظرفیتهای خوبی در صادرات و توسعه بازارهای بینالمللی ایجاد خواهد کرد.
باقری با اشاره به اینکه در سال ۷۳ صادرات فرش کشور بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار بوده که ۴۴ درصد صادرات در آن مقطع را به خود اختصاص داده بود، گفت: این حوزه، اقتصاد مبتنی بر مهارتگرایی است و با صرف حداقل منابع حداکثر ارزش افزوده را میتوان به دست آورد.
نیاز به احیای تجارت خارجی
در ادامه این همایش علی چاغروند، معاون کمیسیون ها و مجامع و شوراهای اتاق ایران از نسل چهارم اتاقهای بازرگانی سخن گفت: اتاقهای بازرگانی از نسل اول به فناوری در نسل چهارم رسیده و همایش فرش و صنایع دستی تلفیقی از این ایده محوری حاکم بر اتاقهای بازرگانی است.
چاغروند با نگاهی به آمارهای صادرات فرش گفت: فرش ایران نیاز به احیای مجدد در تجارت خارجی دارد و باید از پتانسیل و ظرفیت فرش دستباف، صنایع دستی و هنر برای ارتقای سطح تجارت خارجی و حجم صادرات کشور استفاده شود.
مسائل اقتصاد هنر با نگاه تخصصی پیگیری میشود
در ادامه مرتضی حاجی آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و هنر اتاق ایران از اهداف این گفت: در اقتصاد هنر، فرش و صنایع دستی دو نماد مهم هنر ملی ایران است که ارزش افزوده بالایی در اقتصاد و سهم بالایی در اشتغال کشور دارد.
حاجی آقا میری گفت: زمانی فرش دستباف ۴۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور را در اختیار داشت، ولی جای کمیسیون تخصصی در اتاق ایران و این حوزه خالی بود. در ابتدای دوره دهم اهمیت این موضوع با هیات رئیسه اتاق ایران مطرح شد و هیات رئیسه و در راس آن رئیس اتاق ایران از ایده تشکیل این کمیسیون حمایت کردند. امیدوارم عملکرد کمیسیون طوری باشد که در ادوار آینده این کمیسیون ادامه حیات دهد و تخصصیتر به موضوع بپردازد.
رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و هنر اتاق ایران ادامه داد: در این مدت با نگاه تخصصی سعی شد مسائل فرش، صنایع دستی و هنر در زیست بوم اقتصاد کشور قرار گیرد و این همایش در مسیر همان نگاه است. همایش برگزار شده در همدان و اراک هم با این هدف شکل گرفت تا از ظرفیت استانها برای رفع موانع حوزه تجارت فرش و صنایع دستی استفاده شود.
وی تصریح کرد: هدف غایی، رسیدن به قلههای صادراتی است، هدفی که در مسیر خود مشکلات زیادی دارد. در این همایش بر استفاده از فناوریهای نوآورانه بر حوزه هنر، فرش و صنایع دستی تاکید شده است.
به نوآوری در صنعت فرش توجه شود
در ادامه این نشست، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش ایران از مشکلات حوزه فرش و صنایع دستی، سخن گفت: افول صادرات فرش و قوانین دست و پاگیر علیه صادرات از جمله مسائلی است که نشان میدهد، بخش خصوصی در این مسیر باید مطالبهگر باشد تا روزی این موانع برطرف شود.
علانور توکلی، نایبرئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی اتاق ایران از لزوم توجه به نوآوری در حوزه فرش و صنایع دستی در چرخه تولید گفت: نوآوری استراتژیای است که باعث پیشرفت و رقابتپذیری میشود. مثلا در حوزه فرش، برای سالها یک نقشه در منطقهای بافته میشد تا اینکه فرش تبریز و قم سعی کرد، نقشه و طرح را تغییر دهد و در این مسیر به خوبی پیش رفت.
وی گفت: نوآوری مستلزم تجاریسازی و ارائه محصول به بازار است. در این مسیر الگوهای متعددی وجود دارد. باید تغییر در این مسیر چشمگیر باشد تا بتواند در بازار رقابت کند. همچنین باید راههای نوین عرضه کالا مورد توجه تولیدکننده قرار گیرد. باید عرضه کالا در بازارهای نوین و شبکههای اجتماعی انجام شود. به اپلیکیشنهای عرضه توجه شود تا دسترسی راحتتر باشد.
توکلی نکته مهم دیگر را بستهبندی محصولات دانست و گفت: باید در بستهبندی کالا نیز به نوآوری توجه شود.
توکلی از لزوم تغییر ساختارهای سازمانی در اقتصاد فرش و صنایع دستی گفت: ساختارهای قدیمی و رویه های دست و پاگیر باید تغییر کند و استراتژیهای مسیر نیاز به تغییر جدی دارد.
تبعات تحریم برصادرات فرش
در ادامه فتح الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تبعات تحریم علیه فرش ایران گفت. آمریکا صادرات پنج میلیارد دلاری صادرات فرش ایران را تحریم کرده تا 2.5 میلیون نفر از بافندههای فرش که از مردم طبقات ضعیف هستند را تحت فشار قرار دهد و آنها را بیکار کند. آنها میخواهند در نتیحه این تحریم، بافندهها به حاشیه شهرها مهاجرت کنند و امنیت ملی هدف قرار گیرد.
توسلی گفت: موضوع فرش با امنیت ملی کشور گره خورده و با هویت ملی در ارتباط است. فرش مخصوص کشور ایران است و با تاریخ ایران گره خورده است. مثلاً هند بخشی از بازار فرش ایرانی را گرفته ولی آیا فرش هندی در دنیا داریم؟ فرش کشمیری هم تحت تأثیر فرش ایران بوده است. اروپا، آسیا و کشورهای عربی فرش ندارند و این فرش مختص ایران است. فرش و صنایعدستی ایران در دنیا بینظیر است و در موزههای معتبر جهانی نگهداری میشود.
توسلی درباره موضوع مرکز ملی فرش که دولت میخواست آن را زیرمجموعه اداره کل صنایع خلاق و اسباببازی قرار دهد، گفت: با دولت چالشهایی داریم و ما معتقدیم فرش نباید زیرنظر یک اداره کل قرار گیرد. فرش و صنایعدستی به حدی مهم است که باید برای آن معاونت انتخاب شود نه اینکه زیرمجموعه اداره کل صنایع خلاق و اسباببازی قرار گیرد. درنتیجه این تلاشها بالاخره مرکز ملی فرش احیا شد و ما همچنان برای تشکیل معاونت فرش در یک وزارتخانه تلاش میکنیم.
او ادامه داد: باید به فرش دستباف اهمیت داد و باید سرای فرش دستباف داشته باشیم اما در این مسیر کوتاهی کردهایم. صنایع و اقتصاد کشور باید به سمتی برود که کمآببر باشد و یکی از این حوزهها، صنعت فرش و صنایعدستی است.
توسلی تصریح کرد: اولویت کشور صنایع سنگین نیست. دنیا هم سمت صنایع سنگین نمیرود. اما متاسفانه ما در حوزه فرش متولی نداریم. مثلاً ترکیه رفوکارهای فرش ما را جذب کرده و باید جلوی این مسئله گرفته شود.
وی تاکید کرد: باید قوانین و مقررات گمرکی اصلاح شود، به بیمه فرشبافان توجه شود و قوانین مانع صادرات فرش باید اصلاح شود. من بارها در موضوع بازگشت ارز صادراتی با رئیسکل بانک مرکزی صحبت کردهام چراکه باید این صنعت ملی مورد حمایت جدی قرار گیرد.
باید فرشهای ایرانی شناسنامهدار شود
در ادامه این همایش امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسبوکار وزارت صنعت، معدن و تجارت از لزوم توجه به نوآوری در فرش و صنایعدستی گفت: دانشگاه و بازار و دولت نیاز به پوستاندازی دارد تا بتواند با ذائقه دنیا آشنا شود. باید فرشهای ایرانی شناسنامهدار شود و در شبکههای روز دنیا تبلیغات این صنعت پخش شود. همچنین باید به مطالعات بازار توجه شود. توسعه تجارت بدون بازارسازی جدید به دست نمیآید. کدام فرش و صنایعدستی ما پستمدرنیسم است و به تلفیق سنت و مدرنیته توجه میکند؟
اسدی ادامه داد: باید در ترکیب رنگ از نانوتکنولوژی استفاده شود. اگر صنعت فرش و صنایعدستی به دنبال بازار جهانی هستند، چارهای نداریم جز اینکه به نانو و دیجیتال مارکتینگ و اصول جدید فناوری توجه کنیم وگرنه جایگاه خود را از دست خواهیم داد. اتاق ایران و کمیسیون فرش، صنایعدستی و هنر اتاق ایران باید به فناوری نوین در صنعت فرش و گردشگری توجه ویژه داشته باشد وگرنه در این صنعت اتفاقی نخواهد افتاد.
صنعت فرش نیازمند فناوری و نوآوری است
عبدالجابر قدرتیان، رئیس پژوهشکده فرش ایران، با بیان اینکه دید بازار در صنعت فرش وجود ندارد، افزود: متأسفانه هنوز در کاشان نقشههای ۲۰ سال پیش بافته میشوند.
او با بیان اینکه ۶۹ منطقه فرشبافی در کشور و به همین تعداد سبکهای متفاوت در این حوزه وجود دارد، ادامه داد: بیش از ۱۵ کشور دنیا با طرحهای کاشان فرشهای خود را میبافند. کسی نیست که به داد این صنعت برسد. این صنعت نیازمند فناوری و نوآوری است. متأسفانه هیچکدام از پروژههای پیشران در حوزه فرش نیستند.
وی با اشاره به ایده طرحی نو، در این حوزه گفت: پژوهشکده فرش، میتواند دوره طراحی مؤلف برگزار کند و با ۲۰ میلیون سرمایهگذاری میتوانیم تا سال بعد ۱۰ طراح تحویل جامعه دهیم.
قدرتیان، با اشاره به ایدههای رنگی نو، فرشی نو و نسلی نو در حوزه فرش گفت: ما ایده راهاندازی خانه خلاقیت فرش برای کودکان را مطرح کردیم تا از کودکی به یادگیری پرداخته و آشنایی با فرش را تجربه کنند.
قدرتیان با طرح ایده معماری نو و بازاری نو گفت: ما طرح آمادگی معماران و کارآفرینان فرش دستباف را پیشنهاد کردیم. همچنین ایده ایجاد فضای آنلاین خرید و فروش فرش را دنبال میکنیم اما هنوز پلتفرمی برای فروش فرش نداریم. اگر بافنده بتواند به طور مستقیم فرش خود را بفروشد و دلالی حذف شود بازار آن توسعه خواهد یافت. سامانههای آنلاین ریسک فروش ما را کم خواهد کرد.
انتهای پیام/