صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۱۰ دی ۱۴۰۲
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

مشکلات تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری چیست؟

موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یکی از مسائلی است که در طول چند سال گذشته در نظام سلامت بر روی زمین مانده است.
کد خبر : 888151

موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یکی  از مسائلی است که در طول چند سال گذشته در نظام سلامت روی زمین مانده است. مسعود فاطمی فعال صنفی حرفه‌ای حوزه سلامت و جامعه پرستاری در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به دلیل اهمیت آن و نقش پررنگ آن در آینده پرستاری و پرستاران، موضوعی مهم و البته حیاتی است که باید با نگاهی موشکافانه، صحیح و دقیق به آن نگرید و در جهت اصلاح اصولی آن گام‌های مثبتی برداشت. 

وی افزود: این قانون از سه جنبه هویت بخشی به نظام مراقبت های پرستاری  و همچنین اصلاح پرداختی‌ها به جامعه محترم پرستاری و نیز برقراری عدالت در نظام سلامت مهم و مورد گفت‌وگو است. 

فعال صنفی حرفه‌ای حوزه سلامت و جامعه پرستاری ادامه داد: اکنون نحوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری بر مبنای بسته خدمات در بخش بستری و بر اساس هر خدمت در بخش سرپائی بوده که منطبق با قانون سال 1386 تصویب شده است.

فاطمی تاکید کرد: همچنین مبلغ دریافتی پرستاران منوط به قیمت هر بسته خدمتی است که آنهم به تعداد k، مبلغ k و برخی پارامترهای دیگر وابسته است؛ اما در عمل نحوه فعلی بازپرداخت تعرفه به پرستاران ترکیبی از قاصدک و روش‌های دیگر است که صحیح نبوده و باید اصلاح شود. آنچه باید در این مقوله مورد بحث و اصلاح قرار گیرد به طور خلاصه اینطور است که تعداد بسته های خدمتی باید از نظر تعداد و تخصصی شدن بیشتر شده و از 27 بسته فعلی فراتر رود. همچنین ضریب k هر بسته باید بیشتر شده تا مبلغ نهایی هر بسته قابل توجه و بر اساس زحمات همکاران باشد. 

وی افزود: مبلغ ریالی هر k نیز که سالانه توسط هیئت وزیران مشخص می‌شود، باید مبلغی قابل توجه باشد.همچنین  هر پرستار بتواند در پایان هر ماه و بر اساس تعداد و نوع بیمارانی که مراقبت کرده میزان تقریبی کارانه خود را محاسبه کند. این روش شفافیت را در پی داشته و قدرت مطالبه‌گری جامعه محترم پرستاری در موضوع تعرفه ها افزایش خواهد داد. 

 فاطمی تاکید کرد: مدیران پرستاری نیز میزان پرداختی به آنها نباید از میزان ضریبی کمتر یا بیشتر از متوسط دریافتی همکاران پرستاران بالین باشد.

فعال صنفی حرفه ای حوزه سلامت و جامعه پرستاری گفت: حتما باید ضرایب شیفت های در گردش همکاران (صبح، عصر، شب) مد نظر قرار گیرد و سختی کار هر پرستار باتوجه به بخش محل خدمت، سطح‌بندی هر بیمار و برخی پارامترهای دیگر مورد توجه باشد. حق دخل و تصرف مدیران بالادستی نیز در پرداخت تعرفه همکاران بالین باید به کمترین حد ممکن برسد و مبلغ تعرفه وسیله‌ای در جهت تشویق یا تنبیه همکاران نباشد.

وی گفت: مبلغ پرداختی به همکاران اتاق عمل و هوشبری بسیار اندک بوده است. یکی از موارد اصلاح قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید در زمینه اصلاح بسته‌ها و پرداخت مبلغ ریالی به همکاران اتاق عمل و هوشبری باشد.

فاطمی افزود:  ضریب و درصد تعلق گرفته به همکاران فوریت‌های پزشکی ، عددی غیر قابل قبول است که باید حتما در جهت اصلاح این مورد اقدامات لازم صورت گیرد. همچنین  باید بیشترین درصد ممکن از آورده تعرفه‌گذاری به خود جامعه پرستاری پرداخت شود. اکنون این عدد 85 درصد است که می‌تواند بیشتر نیز باشد.

وی گفت: سهم همکاران گروه پرستاری از جزء حرفه‌ای نباید نادیده گرفته شود. بخش مهمی از تولید خدمات و آورده جزء حرفه‌ای مستقیما به همکاران گروه پرستاری باز می‌گردد و نباید سهم همکاران را در نظر نگرفت.

فاطمی خاطرنشان کرد: موارد دیگری نیز وجود داشته که ان‌شاءالله در آینده به آن خواهیم پرداخت. در هر صورت روش فعلی اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مورد قبول نبوده و نیاز به اصلاح وسیع دارد. نفس قانون و  اجرای آن به صورت کلی برای جامعه پرستاری بسیار مهم است؛ اما نحوه اجرا و بازپرداخت ها مورد نقد بوده که ان‌شاءالله در آینده نزدیک اصلاح شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر