صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۶ - ۱۰ دی ۱۴۰۲
زالی مطرح کرد؛

تهرانی‌ها رکورددار شاخص‌های تهدیدکننده سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شاخص‌های سلامت تهرانی‌ها را در مقایسه با سایر مناطق کشور، بحرانی قلمداد کرد.
کد خبر : 888121

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زالی، آمار مصرف مواد دخانی در تهران را ۱۱ تا ۱۴ درصد اعلام کرد و گفت: ایران متعهد شده ۲۵ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را تا پایان ۲۰۲۵ کاهش دهد و این مهم باید با کاهش ۳۰ درصدی میزان مصرف دخانیات، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک طعام، کاهش ۲۵ درصدی میزان بروز ابتلاء به فشارخون، کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و به صفر رساندن میزان اسید‌های چرب ترانس در مواد غذایی محقق شود.

وی افزود: پویش ملی دیابت و فشارخون بخشی از تعهد ملی و بین المللی برای تحقق اهداف ۱۳ گانه در راستای کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر است.

زالی در خصوص تأثیر تشخیص زودهنگام ابتلاء به دیابت و فشارخون در کاهش بار هزینه‌های نظام سلامت، گفت: پیش‌بینی می‌شود اگر این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی و درمان‌پذیر تشخیص داده نشود، بین ۵ تا ۷ برابر هزینه نظام سلامت را افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرگ زیر ۷۰ سال را مرگ زودرس دانست و افزود: مرگ‌های زودرس از دیگر مسائلی است که در پایتخت مطرح است، از سوی دیگر هدف از برگزاری این پویش‌ها کاهش میزان مرگ و میر زودرس و قابل پیشگیری است.

زالی، محتوای آموزش‌ها را معطوف به الگوی تغذیه‌ای، فعالیت فیزیکی منظم، رفتار‌های سالم و اصلاح سبک زندگی دانست و ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها تا پایان سال گذشته در استان تهران ۵۲ درصد از شهروندان فعالیت فیزیکی کم داشتند که این عدد در کشور ۵۰ درصد است. می‌توان گفت از هر ۲ شهروند تهرانی یک نفر به دلیل کم تحرکی در معرض خطر است.

وی از ابتلای ۴۳ درصد شهروندان تهرانی به اضافه وزن و ۲۳ درصد از شهروندان به چاقی خبر داد و گفت: آمار کشوری مبتلایان به اضافه وزن ۳۸.۲ درصد و مبتلایان به چاقی ۲۰ درصد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر