ناحیه نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر توسعه مییابد
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید فرهنگ فصیحی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در پنجمین نشست مشترک مراکز رشد و معاونین پارکهای علم و فناوری تهران با اشاره به مقاومتها در برابر نوآوری و کارهای نو افزود: بخشی از این مقاومت ناشی از فضای کار است.
فصیحی، پارک دانشگاه صنعتی امیرکبیر را یک پارک دولتی دانست و یادآور شد: پارکهایی مانند، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و پارک فناوری پردیس با ماموریتهای ویژه ملی راه اندازی شدند و به تدریج پارکهای استانی به آنها اضافه شدند. این پارکها مراکز مستقلی هستند که ماموریت کمک به توسعه کسب و کارها را در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور شکل دادند.
رئیس پارک فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه قدمت پارکهای دانشگاهی به دهه ۹۰ بر میگردد، گفت: مراکز رشد به عنوان مراکز حمایتی هستند که باید اعتبار به آنها اختصاص داده شود، ولی پارکها نهادهای اقتصادی محسوب میشوند و دانشگاهها با راهاندازی آن تمرین میکنند که چگونه این نهاد اقتصادی را مدیریت کنند و چگونه از آن بهره ببرند و چگونه از مزایای قانونی پارکها استفاده کنند.
وی این پارک را جزء پارکهای تازه تاسیس توصیف کرد و گفت: پارکهای دانشگاهی به دلیل مجاورتشان با دانشگاه تازگی خاصی دارند. زمانی که در جوار مخزن علمی، چون دانشگاه قرار داریم، با حجم زیادی از پتنتها، اعضای هیات علمی و آزمایشگاههای مختلفی که در آن ایجاد شده است مواجه هستیم؛ هر کدام از آنها دارای حجم زیادی از دانش و فناوری را در اختیار دارند.
فصیحی اضافه کرد: از این رو در دو سال اخیر تلاش میکنیم تا اکوسیستم محلی را برای این دانشگاه شکل دهیم.
وی با اشاره به زمان تاسیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۰۷ گفت: به زودی این دانشگاه به ۱۰۰ سالگی خود میرسد و اگر به اطراف دانشگاه نگاه شود چقدر توانستهایم مسائل پیرامون دانشگاه را مرتفع کنیم.
رئیس پارک علم وفناوری امیرکبیرافزود: از آنجایی آموزش و پرورش در ناحیه نوآوری امیرکبیر قرار دارد سعی کردیم با شبکه سازی، نوآوری و کارآفرینی را در حوزه آموزش و پرورش ایجاد کنیم. پارکها مدعی این موضوع هستند و اگر قرار است برنامه اصولی اجرایی شود ما نیز باید مشارکت داشته باشیم.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا را از مسائل مهم کشور و موجود در این ناحیه عنوان کرد و گفت: امنیت نیز یکی دیگر از مسائلی است که ما با پلیس وارد گفتگو شدیم و به آنها اعلام کردیم که این توانایی داریم بر اساس بررسی دوربینهای امنیتی پارک، سارقی که در روز روشن اقدام به سرقت خودرو پراید کرده بود را مشاهده کنیم.
وی با بیان اینکه تجاری سازی تنها به پول سازی منجر نمیشود، گفت: بخشی از تمرکز باید معطوف به در اختیار دادن فناوری به مردم باشد. اگر نتوانیم به رفاه و امنیت مردم کمک کنیم یعنی داریم کپی برداری میکنیم و ما به عنوان یک پارک دانشگاهی در تلاش هستیم تا این ظرفیت را ایجاد کنیم.
فصیحی با اشاره به هماهنگیهای ایجاد شده در دانشگاه و ایجاد صندوق پژوهش و فناوری افزود: در یک سال اخیر همه واحدهای نیازمند، موفق به دریافت تسهیلات از صندوق شده اند همچنین در حوزه پژوهشی تعامل خوبی با دانشگاه ایجاد کرده ایم و بر اساس آن هر دانشجویی که پایان نامهای را تدوین میکند باید تعهد به دانشگاه بدهد که، چون طرح در دانشگاه اجرایی شده است، درصدی از مالکیت فکری متعلق به دانشگاه است. البته در سالهای گذشته این تعهد اخذ میشد و بانک داده عظیمی از طرحها ایجاد شده است.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که بر اساس مکانیزمی طرحهایی را که ارزش تجاری سازی دارند به آن بپردازیم. در حال حاضر صندوق دانشگاه بر روی چند طرح از این نوع سرمایه گذاری کرده است و فضای خوبی ایجاد کرده است.
فصیحی، با اشاره به برخی از طرحها که ساخته شده، ولی در تجاری سازی مشکلاتی ایجاد شده است، افزود: درر حال حاضر ۲۰۰ واحد فناور در پارک دانشگاه مستقر هستند و اگر قرار است محصولات آنها به بازار برسد، باید سه ویژگی داشته باشد.
وی کیفیت خوب و استاندارد بودن، قیمت محصول و اقتصادی بودن و پایداری شرکتها را از مزایای محصولات فناورانه تولیدی دانست و اشاره کرد: ورود محصول به بازارهای جهانی نیازمند استانداردهای جهانی است که از سوی وزارت امور خارجه به نتیجه میرسد و از سوی دیگر ما به شرکتها کمک میکنیم که طرح تجاری مناسب داشته باشند.
فصیحی با بیان اینکه واحدهای فناور میتوانند برای توسعه محصول خود از مزایای قانونی معاونت علمی و پارکها بهرهمند شوند، گفت: خیلی از شرکتها با این مزایای قانونی آشنا نیستند.
وی تاکید کرد: زمانی که شرکتی از محصول خارجی خریداری میکند اطمینان دارد که شرکت خارجی قدمت زیادی دارد، ولی وقتی فناور ما میخواهد وارد بازار شود ما باید به صنعت این تضمین را بدهیم که شرکت پابرجاست و خدمات پس از فروش را ارائه خواهد داد و به سمت برند شدن میرود.
انتهای پیام/