صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۵

«عرفات العاشقین و عرصات العارفین» در حافظه جهانى یونسکو ثبت شد

در اجلاس کمیته حافظه جهانى یونسکو که از ١٨ تا ٢٠ مى سال جاری میلادی در شهر Hue در ویتنام برگزار شد از مجموع ١٦ اثر پیشنهاد شده کشورهاى منطقه ١٤ اثر ثبت شد. کتاب «عرفات العاشقین» از کشورمان یکی از آثارى است که مورد تائید قرار گرفت.
کد خبر : 88773

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، این اثر منشورات مرکز پژوهشی میراث مکتوب است که برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران شده است.


تدوین پرونده این اثر از اواخر مهر ماه سال گذشته با تاکید سیدرضا صالحى امیرى رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با مسئولیت فرهاد نظری رئیس دبیرخانه کمیته ملى حافظه جهانى یونسکو در ایران آغاز شد.


به گفته نظرى رئیس دبیرخانه این کمیته، پرونده مذکور در کمتر از ده روز براى ثبت در فهرست منطقه‌اى آسیا و اقیانوسیه تدوین و پیشنهاد شد.


وی افزود:« به همت و حسن نظر اعضاى کمیته به ویژه ایرانى (پیشنهاد دهنده و فراهم کننده پرونده) و کوشش اصیلى پرونده «عرفات» ویرایش و بازبینى شد. بخش‌هایی از این پرونده توسط نفیسه ایرانی (شیرازی) تهیه و پژوهش شده و توسط شروین گودرزى ترجمه و نهایتاً توسط کمیسیون ملى یونسکو به دبیرخانه حافظه جهانى ارسال شد.»


پیش از این چهار اثر از ایران در فهرست آسیا و اقیانوسیه برنامه حافظه جهانى یونسکو شامل المسالک و الممالک، وندیداد، فیلم مستند جان مرجان و اسناد تصویرى کربلا (به صورت مشترک میان ایران و عراق) ثبت شده بود.


همچنین تاکنون تا کنون ٩ اثر از ایران شامل شاهنامه بایسنقرى، وقفنامه ربع رشیدى، مجموعه اسناد تشکیلات ادارى دوره صفوى در آستان قدس رضوى، التفهیم لاوائل صناعه التنجیم، پنج گنج (خمسه) نظامى، مجموعه نقشه هاى تاریخى ایران در دوره قاجار، ذخیره خوارزمشاهى، مسالک و ممالک (مشترک با آلمان) و کلیات سعدى در حافظه جهانى به ثبت رسیده است.


«عرفات العاشقین و عرصات العارفین» توسط تقى الدین محمد اوحدى حسینى اصفهانى تألیف شده و نسخه ثبت شده عرفات العاشقین در کتابخانه و موزه ملک نگهدارى مى‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب
ارسال نظر