صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مجلس جایگاه تصمیم‌سازی برای امور همه کشور است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: مجلس جایگاه تصمیم سازی و تصمیم گیری برای امور همه کشور بوده و سرنوشت آحاد ملت به این تصمیمات گره خورده است.
کد خبر : 887701

نادر پورارشد، عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: مجلس و نمایندگی مجلس جایگاه مهمی است؛ زیرا محل تصمیم سازی و تصمیم گیری برای امور تمام کشور بوده و سرنوشت آحاد ملت به این تصمیمات گره خورده به همین دلیل در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که امسال نیز اصلاحاتی یافته، سعی شده انتخابات به گونه‌ای باشد که شایسته‌ترین افراد به مجلس راه یابند. 

وی عنوان کرد: گرچه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایطی را برای ثبت نام انتخاب شوندگان در نظر گرفته؛ اما این شرایط پایه‌ای بوده و برای ثبت نام داوطلبی است،؛اما انتخاب کنندگان در انتخاب یا رأی خود آزاد هستند؛ بنابراین انتخاب داوطلبان بر اساس سلایق و تشخیص انتخاب کنندگان و نیز بر اساس ویژگی‌هایی بوده که در نزد هر انتخاب کننده به عنوان ویژگی یا ویژگی‌های معیار محسوب می‌شوند.

عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ادامه داد: انتخاب کنندگان همان معیار‌هایی را که قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخاب شوندگان منظور کرده در انتخاب خود ملاک قرار دهند و هر کدام که دارای میزان بیشتری از معیار‌های مزبور بود هم او را انتخاب کنند؛ زیرا افرادی که متصف‌تر به صفات لازمه نمایندگی مذکور در قانون باشند حتما در نظر و عمل موفق‌تر خواهند بود.

پورارشد بیان کرد: اعتقاد به اسلام و التزام عملی به اسلام و نیز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و وفاداری به قانون اساسی از ویژگی‌ها و صفات پایه‌ای انتخاب‌شوندگان در ماده ۳۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است. بدیهی بوده افرادی که این ویژگی‌ها را داشته باشند افراد شایسته‌ای هستند؛ اما ویژگی‌های مزبور در افراد دارای مراتبی است و طبیعتا باید فردی را انتخاب کرد که از سطح بالاتری از این ویژگی‌ها برخوردار باشد و این امر آسانی نیست و باید برای آن وقت گذاشت.

وی افزود: در این میان رهنمود‌های امامین انقلاب و دلسوزان نظام و مردم و نیز معتمدین که در عمل آزمایش خود را با موفقیت گذرانده‌اند می‌تواند کمک کار انتخاب احسن باشد. بسیاری از جزئیات صفات و ویژگی‌های نماینده در قوانین نیامده مانند تخصص، تجربه، شجاعت و صداقت، ولی همه اینها در اعتقاد و التزام عملی به اسلام مندرج و مستتر است؛ زیرا التزام عملی به اسلام یعنی صداقت، تعهد، تخصص، شجاعت و از این قبیل محسنات و فضائل که با عمل صادقانه و خالصانه به دستورات و آموزه‌های دینی حاصل می‌شوند.

استادیار حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد  توضیح داد: نتیجه اینکه شرایط مذکور در ماده ۳۱ قانون انتخابات علاوه بر پایه‌ای بودن، کلی و معیاری هم است و جزئیات و کم و کیف آنها را باید در فرمایشات بزرگان دینی، سیاسی و دلسوزان نظام و ملت مانند رهبری فرزانه، مراجع عظام، وصایای شهدا و اندیشمندان و فعالان سیاسی مورد وثوق جستجو کرد.امر مهم دیگر مقوله احراز این مفاهیم جزئی در داوطلبان بوده که آن هم باید با جستجو‌ها و تحقیقات ممکنه انجام گیرد. یکی از راه‌های این مهم جستجوی سابقه عملکرد داوطلبان و مواضع آنان است.

پورارشد مطرح کرد: فرض بر این است که افرادی داوطلب شوند که سابقه فعالیت اجتماعی داشته باشند یعنی هر تخصصی که دارند به جای خود؛ اما در کنار تخصص خود وظیفه اجتماعی هم دارند. همین وظیفه اجتماعی باعث بروز افراد در جامعه شده و امکان شناخت آنها را در مواقعی، مانند داوطلبی مجلس شورای اسلامی و یا داوطلبی برای سایر انتخاب‌ها نیز فراهم می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر افراد امکان شناخت داوطلبان را ندارند ناگزیر باید از طریق معتمدین خود که در سطح گسترده‌تر و عمیق‌تری فعالیت اجتماعی دارند به شناختی که حجت را بر آنها تمام کند نائل آیند. قطعا خداوند هم به بندگان ساعی و مخلص خود نظر لطف و عنایت دارد و هم او نیز در احصال شناخت راه در جلوی پای آنان خواهد گذاشت و تصمیم سازی و تصمیم گیری مبارکی را بر آنان مقدر می‌سازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر