صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

ضرورت اولویت‌بندی طرح‌های زیرساختی با توجه به طرح جامع حمل و نقل

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در همه شقوق، تاکید کرد: مدیریت منابع مالی در بخش حمل و نقل، فقط با اولویت‌بندی طرح‌های توسعه که در طرح جامع حمل ونقل آمده، امکان‌پذیر است.
کد خبر : 887199

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‏‌زاده عنوان کرد: حمل و نقل یکی از پیشران‌های مهم رشد اجتماعی- اقتصادی جامعه است و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل با تسهیل جابه‌جایی کالا‌ها و مسافر، منجر به افزایش رشد اقتصادی خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی افزود: زیرساخت‌های حمل و نقل در اتصال نقاط جمعیتی و رونق فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی نقش بسزایی داشته و در برنامه‌ریزی توسعه زیرساخت‌ها باید به همه جوانب و زوایای مساله به صورت متوازن توجه کرده و مساله توسعه فقط معطوف به اهداف خاص نشود.

وی ادامه‌داد: از سوی دیگر، برنامه‌ریزی نامناسب به منظور احداث طرح‌های زیربنایی، منجر به بروز مسائلی مانند عوارض محیط زیستی جبران‌ناپذیر و کاهش کیفیت عملکرد شبکه حمل و نقل خواهد شد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم در طراحی شبکه حمل و نقل، یکپارچگی شیوه‌های مختلف حمل و نقل است، تصریح‌کرد: با عنایت به نقش استراتژیک بنادر به عنوان دروازه‌های ارتباطی کشور با بازار‌های بین‌المللی و حلقه مهم در زنجیره صادرات و واردات، عملکرد شبکه پسک رانه آن و اتصال به محور‌های مواصلاتی جاده‌ای و ریلی از اهمیت بسزایی برخوردار است و عدم توجه به این مساله در کنار توسعه نامتوازن شیوه‌های ریلی و جاده‌ای، می‌تواند تاثیر مستقیم و بسزایی در کارکرد بنادر داشته باشد. بر این اساس باید با توجه به نیاز‌ها و اقتضائات خاص هر بندر، ارتباط آن با بخش سرزمینی طراحی شود.

افندی‏‌زاده ادامه‌داد: هر چند به منظور توسعه کشور، ساخت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی جدید در شیوه‌های مختلف ضروری است، اما نباید از برنامه‌ریزی برای تعمیر و نگهداری آن غافل شد. انجام به موقع اقدامات مناسب در این زمینه علاوه بر حفظ دارایی‌های موجود، باعث ارتقای شاخص‌های عملکردی سیستم حمل و نقل از جمله سرعت، ایمنی و قابلیت اطمینان می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: کاهش استهلاک ناوگان و تجهیزات، افزایش طول عمر و افزایش تابآوری شبکه به خصوص در مواقع بحرانی مانند وقوع حوادث طبیعی از دیگر مزایای این اقدامات است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: در زمینه توسعه و نگهداری زیرساخت‌ها، دولت همواره با چالش‌های مختلفی رو به رو بوده که مهم‌ترین آن کمبود منابع مالی است. اکنون تعداد طرح‌های زیرساختی بخش حمل‌ونقل در قانون بودجه سنواتی کشور به حدی زیاد است که اتمام همه آن‌ها حتی در افق بلندمدت نیز امکان‌پذیر نیست. همچنین طولانی شدن اجرای پروژه‌ها منجر به تحمیل هزینه‌های مازاد و مغفول ماندن طرح‌های اولویت‌دار می‌شود.

افندی‌زاده گفت: در این راستا مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور در معاونت حمل و نقل در دست انجام بوده که یکی از خروجی‌های آن، مشخص کردن طرح‌های توسعه دارای اولویت با توجه به محدودیت بودجه است.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به پیشرفت قابل توجه مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور، با تکمیل مطالعات و با همکاری نهاد‌های مسئول در تصویب این طرح، شاهد توسعه متوازن زیرساخت‌ها در کشور باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر