صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دسترسی برخط ایرانیان خارج از کشور به خدمات الکترونیک قضائی فراهم شد

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: با داشتن «ثنا» ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از تمامی خدمات الکترونیک قضائی که در پنجره واحد خدمات فراهم است، مانند هموطنان در کشور استفاده کنند.
کد خبر : 886804

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ خدمات الکترونیک قضائی ایرانیان خارج از کشور در راستای تحقق شعار قوه قضائیه هوشمند در تراز از انقلاب اسلامی امروز یکشنبه سوم دی 1402 در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با حضور محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر و محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات راه اندازی شد.

محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه با بیان اینکه در بخشی از حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین در سند تحول قضائی دسترسی آسان به خدمات قضائی و توجه به فناوری نوین و دسترسی مردم به عدالت مورد تاکید است، گفت: حدود 50 درصد از تکالیف سند تحول قضائی بر مبنای فناوری اطلاعات نگارش شده است از این رو محور توسعه و تحول در قوه قضائیه فناوری‌های نوین است. 

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه در سال‌های گذشته خدمات متنوعی را در حوزه فناوری اطلاعات ارائه داده است، گفت: بسیاری از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری و سند تحول قضائی از جمله کاهش اطاله دادرسی و کاهش هزینه‌های دادرسی، با دسترسی به فناوری اطلاعات ممکن شده است.

وی گفت: یکی از سیاست‌های قوه قضائیه این بوده است که برخی از کار‌ها به عهده خود مردم گذاشته شود و این را در قالب ابزاری به عهده خود کاربری قرار داده است، مراجعان حرفه‌ای ما شامل وکلا و کارشناسان و نمایندگان حقوقی دستگاه‌ها امروزه می‌توانند تمام کار‌های خود را در منزل و محل کار انجام دهند که بر این اساس سالانه حدود ۵میلیون اقدام توسط وکلا و یک میلیون اقدام توسط کارشناسان در این زمینه انجام می‌شود.

کاظمی‌فرد ادامه داد: در مرکز آمار و فناوری قوه قضائی این امکان فراهم شده است که در بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته امکان ارائه خدمات وجود داشته باشد و این امکان نیز فراهم می‌شود که ارائه خدمات محصور به جغرافیای ایران نباشد.

وی گفت: در گذشته خدمات قضائی وابسته به ثبت نام در ثنا و ثبت نام در ثنا به صورت حضوری با مراجعه به دفاتر خدمات قضائی بود، اما در دوران کرونا ثبت ثنا به صورت غیر حضوری انجام شد که این انگیزه شده تا بتوانیم به ایرانیان خارج از کشور هم خدمات الکترونیک قضائی قرار دهیم، چون با داشتن ثنا ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از تمامی خدمات الکترونیک قضائی که در پنجره واحد خدمات فراهم است همانند هموطنان در داخل کشور استفاده کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه گفت: در زیست بوم احراز ثنا، هشت شرکت دانش‌بنیان فعال است تا بتواند احراز هویت را به صورت بر خط انجام دهد و امسال با تراکنش یک و نیم میلیون از همین طریق ثنا دریافت می‌کنند.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه اکنون ۹۴ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیک انجام می‌شود، افزود: اگر ایرانیان خارج از کشور بتوانند ثنا دریافت کنند، می‌توانند ابلاغ‌های خود را نیز به صورت الکترونیک دریافت کنند و روال رسیدگی پرونده‌های که در داخل کشور دارند را به صورت الکترونیک پیگیری کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه با بیان اینکه اکنون سالانه دو میلیون گواهی سوء پیشینه صادر می‌شود، گفت: پنجاه درصد از صدور گواهی سوء پیشینه به صورت غیر حضوری است ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند. همچنین ایرانیان خارج از کشور اگر نیاز به گرفتن وکیل داشته باشند می‌توانند از طریق قرار داد الکترونیک وکالت با داشتن ثنا اقدام کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات دادرسی الکترونیک در قوه قضائیه گفت: جلسات دادرسی الکترونیک که در داخل کشور انجام می‌شود، قابل استفاده برای ایرانیان خارج از کشور نیز است. همچنین درخواست‌های دیوان عدالت اداری در پنجره واحد خدمات قضائی به صورت غیر حضوری قابل ثبت است.

کاظمی‌فرد گفت: ایرانیان خارج از کشور همچنین می‌تواند در خواست‌های خود را در سامانه ارتباط مردمی سامع قوه قضائیه ثبت و آن را پیگیری کنند که با این روش مشکلات دسترسی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به خدمات قضائی مرتفع خواهد شد.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه با بیان اینکه مشکل ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به خدمات قضائی و عدم دسترسی به ثنا بحث شماره تلفن همراه بود، گفت: ارتباطات در داخل کشور از طریق تلفن همراه است، اما از چالش‌های ایرانیان خارج از کشور نبود شماره تلفن همراه آن‌ها بود که در این زمینه با همکاری وزارت ارتباطات توانستیم با استفاده از دو پیام رسان داخلی گپ و آی گپ حساب کاربری افراد را در این پیام رسان‌ها بپذیریم یعنی تمامی پیام‌ها از طریق این حساب کاربری و نقطه تماس قوه قضائیه با این عزیزان باشد که از این پس نیز سایر پیام رسان‌های داخلی به این فرایند خواهد پیوست.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه انگیزه اصلی برای حل مشکل ایرانیان خارج از کشور را پیگیری‌های دائمی معاونت بین الملل قوه قضائیه نیز اعلام کرد و گفت: در جلسات متعدد با بررسی مشکلات و همراهی مثبت سبب شد طراحی‌هایی نیز در مرکز آمار در این راستا انجام شود.

وی ادامه داد: بعد از ورود به سامانه ثنا بعد از اینکه مراحل کار برای ثبت نام دریافت می‌شود در قسمت آخر انتخاب پیام رسان مشاهده می‌شود و در این قسمت حساب کاربری به ثنا متصل و کلیه ارتباطات از این طریق خواهد بود.

کاظمی‌فرد گفت: دسترسی به خدمات قضائی ایرانیان خارج از کشور با کمک پیام رسان‌های داخلی تسهیل شد و این کار آخرین حمایت از سکو‌های داخلی نخواهد بود بلکه کمال استفاده از آن‌ها را برای حل مشکلات مردم در داخل و خارج از کشور خواهیم داشت. 

رئیس مرکز آمار و فناوری با تقدیر از همراهی وزارت ارتباطات گفت: این اقدام شروعی برای ارتباط با ایرانیان خارج از کشور به واسطه فناوری ارتباطات و بهبود کیفیت خدمات قضائی خواهد بود.

محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در ادامه جلسه گفت: سیاست توسعه سکو‌های بومی مورد نیاز برای خدمت‌گذاری به مردم از سیاست‌های بوده از که از سوی وزارت ارتباطات در این دولت دنبال شده است.

وی گفت: دیدی که در مورد مسأله پیام رسان‌ها وجود دارد بسیار حداقلی است، فکر ما این است که باید مردم در یک بستر یکپارچه تمام خدمات خود دریافت کنند و از پیام رسان‌ها به عنوان ابزار خدمات رسانی استفاده کنیم تا مردم بتوانند با آرامش خدمات خود را دریافت کنند.

خوانساری با بیان اینکه قوه قضائیه در ارائه خدمات قضائی به شهروندان پیشرو است، گفت: ظرفیتی که به واسطه حضور مردم در پیام رسان‌های داخلی ایجاد شده است باید در اختیار تمام دستگاه‌های خدمت رسان قرار گیرد، این آمادگی را داریم که با این الگوی موفق خدمت رسانی که تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها را انجام دهد از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی گفت: اقبال اولیه به سکو‌های بومی پیام رسان اگر چه اطلاع رسانی است، اما قطعا محدود به این نباید باشد چنان که ثابت شده است اگر بخواهیم مردم را با طیب خاطر از خدمات بهر‌مند کنیم فضای مناسبی است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تقدیر از فعالیت‌های مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در این زمینه گفت: هموطنان ما در اقصی نقاط دنیا باید بتوانند از خدمات قضائی بهرمند شوند و ما نیز با لحاظ همه شرایط و مقررات داخل کشور به راحتی می‌توانیم دسترسی به خدمات داخل کشور را برای آن‌ها از کشور فراهم کنیم.

تاکید غریب‌آبادی بر حمایت ویژه دستگاه قضا از ایرانیان خارج از کشور

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائيه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز در این مراسم،گفت: در بحث خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور تمرکز ما بر خدمات قضایی است؛ طبیعتا مسائلی که ایرانیان خارج از کشور با آن مواجه‌اند، حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که بخشی از آن مرتبط به قوه قضائيه است.

غریب‌آبادی ابراز امیدواری کرد که با تصویب لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور در مجلس و تبدیل آن به قانون، مشکلات مرتبط به هموطنان خارج از کشور مرتفع شود؛ در حوزه قضایی یک مشکل دسترسی به سامانه ثنا است که یک مبنای مهم بر بهره‌مندی از خدمات قضایی محسوب می‌شود.

وی گفت: درصدد هستیم همان خدماتی که هموطنان ما در داخل کشور دریافت می‌کنند، در حوزه قضایی به‌صورت الکترونیکی برای هموطنان‌مان در خارج از کشور نیز فراهم کنیم؛ یکی از مشکلات در این حوزه بحث شماره همراه ایرانیان خارج از کشور بود که با راه‌اندازی این سامانه برخط و استفاده از پیام‌رسان‌های اجتماعی گپ و آی گپ و این مشکل نیز رفع شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائيه با اشاره به اینکه این سامانه طیفی از خدمات مختلف را برای ایرانیان خارج از کشور فراهم می‌کند، گفت: گام بعدی که مبتنی بر دسترسی سامانه ثنا هم است و می‌تواند این خدمات را تسریع کند، توسعه رسیدگی‌های خدمات الکترونیک است که بسیار مهم است؛ در این رابطه با کمک مرکز آمار و فناوری‌های قوه قضاییه یک نظام‌نامه‌ تدوین می‌کنیم و واحد‌های قضایی را تشویق و ترغیب به استفاده از این ظرفیت خواهیم کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: در حوزه نظام مسائل ایرانیان خارج از کشور و حوزه قضایی، فهرستی را با کمک وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری جهت تشکیل کارگروه‌های قضایی برای رفع مسائل هموطنان خود در خارج از کشور جمع‌آوری می‌کنیم؛ برخی از موضوع‌ها هم شناسایی و مشخص شده که یکی از آن‌ها بحث ارائه خدمات الکترونیک قضایی آنلاین در سامانه ثنا است؛ موضوع دیگر پیگیری حقوق تضییع شده ایرانیان خارج از کشور است و ما ملزم هستیم که از هموطنان خود در خارج از کشور حمایت کنیم؛ مواردی را هم داشتیم که ما از تمامی ظرفیت‌ها برای رفع چالش‌ها و مشکلات هموطنان‌مان در خارج از کشور استفاده کردیم.

غریب‌آبادی تاکید کرد: برای ما هیچ فرقی ندارد که هموطن ما در کدام کشور است، چه دین و آیینی دارد؛ وظیفه ما رسیدگی و پیگیری و حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور و هموطنان‌مان است.

وی نکته بعدی در حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور را دسترسی به سامانه سامع عنوان کرد و گفت: سامانه سامع دسترسی مردم به حاکمیت و دستگاه‌های حاکمیتی را تسهیل می‌کند؛ مردم در داخل از طریق این سامانه می‌توانند درخواست‌های خود را ثبت کنند؛ تقاضای ملاقات با مقام‌های عالی‌رتبه قضایی را مطرح کنند؛ تلاش ما این بود که برای ایرانیان خارج از کشور نیز این امکان را فراهم سازیم که با راه‌اندازی سامانه ثنا دسترسی به این امکانات نیز فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر