لزوم طبقهبندی موسسات پژوهشی و دانشگاهها در آییننامه ارتقای اساتید
سحر کوثری، معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره عملکرد فعلی آیین نامه ارتقای اساتید اظهار کرد: پژوهشهای متعددی روی آئین نامه فعلی ارتقای اساتید انجام دادم، برخی از مباحث آن واقعا جامع و کامل و تفکیک شده از یکدیگر است.
وی افزود: فعالیت و دستاوردها و تاثیرگذاری استادان پژوهشی هر پژوهشکده و پژوهشگاه و مؤسسات پژوهشی هر ارگان با یکدیگر متفاوت است و باید در آیین نامه ارتقای اساتید وظایف و ماموریت آنها از یکدیگر تفکیک شود؛ چرا که با متر واحد نمیتوانیم آنها را اندازه گیری کنیم.
کوثری تصریح کرد: پیشنهاد میکنم که در اصلاح آیین نامه ارتقای اساتید حتما طبقه بندی روی انواع موسسات پژوهشی و دانشگاهها مطابق با ماموریتها لحاظ شود.
کوثری با بیان اینکه مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور با پیشنهاد معاونت پژوهشی وزارت عتف ۴ سناریو مختلف را برای بازنگری و اصلاح آیین نامه ارتقای اساتید آماده کرده است و میتواند به نهادهای سیاستگذار برای اجرا پیشنهاد دهند، تاکید کرد: در آیین نامه فعلی ارتقای اساتید موادی لحاظ شده است که میتواند ماموریتهای جداگانه هر ارگان پژوهشی را مشخص کند، یعنی میتوانیم با استفاده از ظرفیت ماده ۵ آیین نامه فعلی ارتقای اساتید تفاوت ماموریتی بین موسسات پژوهشی را قائل شویم.
معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: به آیین نامه ارتقای اساتید آینده نگر و مثبت نگر بیندیشیم؛ چرا که هم اکنون بحث متاورس مطرح است و در آن حکمرانی نظام آموزش عالی تحت تأثیر قرار میگیرد؛ بنابراین پیشنهادهایی بر مبنای اینکه آیا میخواهیم برای تمام اعضای هیئت علمی با یک متر و اندازه ماموریت قائل شویم پیشنهادهایی ارائه داده ایم.
کوثری ادامه داد: سوالاتی مطرح میشود که آیا ارتقای اساتید تنها باید مبتنی بر برون دادهای علمی باشد یا میتوان به برون دادهای دیگر اشاره کرد.
انتهای پیام/