صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی کرد؛

باید و نبایدهای واقعی واردات خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: قانون ساماندهی بازار خودرو به واردات خودرو نو و دست‌دوم ختم شد؛ موضوعی که در تاریخ صنعت خودرو ما سابقه نداشته است. متاسفانه کارشناسان ما نیز به‌جد مقابل این تصمیم مقاومت نکرده و اشتباه نمایندگان را گوشزد نکردند.
کد خبر : 886150

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، واردات خودرو‌های کارکرده یکی از تدابیری است که امسال دولت برای مهار بازار خودرو اندیشید و ۳۱ تیر قانونی شد؛ اما هنوز اجرا نشده است؛ البته این موضوع مخالف و موافق بسیاری را همراه داشت.

همزمان با اجرایی نشدن واردات خودرو‌های کارکرده و به‌رغم نظر برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه تاثیر مثبتی که واردات این خودرو‌ها می‌تواند بر بازار خودروی کشور داشته باشد، به معمایی تبدیل شده بود.

در حالی که طبق وعده وزارت صمت قرار است واردات خودرو تا زمان رفع ناترازی‌های بازار و تولید انجام شود و رئیس‌کل بانک مرکزی هم وعده تخصیص ارز واردات داده است، به‌تازگی رئیس سازمان برنامه و بودجه، واردات خودرو را به صلاح کشور نمی‌داند و معتقد است این اقدام موجب ناترازی درآمد گمرک می‌شود. طی روز‌های گذشته اظهار نظر داوود منظور در خصوص واردات خودرو جنجال برانگیز شده است. استدلال آقای منظور در خصوص تخصیص ارز برای واردات خودرو به همان خط سیاست‌گذاری برمی‌گردد که سال‌ها پیش واردات خودرو را ممنوع کرد. اما این سیاست اقتصادی تا چه حد صحیح است؟

در این رابطه امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا گفت: واردات خودرو با اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی وقت در خصوص کمبود ارز و با مصوبه سران قوا ممنوع شد؛ اما اکنون قصد داریم با قانون تصویب شده توسط وکلای مجلس واردات خودرو را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: قانون ساماندهی بازار خودرو به واردات خودرو نو و دست‌دوم ختم شد؛ موضوعی که در تاریخ صنعت خودرو ما سابقه نداشته است. متاسفانه کارشناسان ما نیز به‌جد در مقابل این تصمیم مقاومت نکرده و اشتباه نمایندگان را گوشزد نکردند.

راه حل ساماندهی واردات خودرو

این کارشناس بازار خودرو اظهار کرد: برای مدیریت بازار ارز، محدود کردن واردات یکی از دو راه حل موجود است. به همین جهت واردات لوازم خانگی نیز مانند خودرو ممنوع شد؛ اما در این سال‌ها مسئولان امر صنعت نیز باید تلاش بیشتری برای ارتقای صنعت می‌کردند که متاسفانه چندان موفق نبوده اند.

وی گفت: واردات خودرو در شرایط کمبود ارز باعث کاهش ارزش پول ملی شده و در واقع باعث فقیرتر شدن قشر کارمند و کارگر خواهد شد. از دولت و مجلس توقع می‌رود که در سیاست‌گذاری‌ها عموم مردم را در نظر بگیرند و با این اوصاف واردات خودرو صرفا برای اقلیت ۱۰ درصدی ثروتمند مفید است.

کاکایی ادامه داد: باید پذیرفت که با تصمیمات پوپولیستی و عوام فریبی راه آسیب بیشتر به صنعت را فراهم می‌کنیم و البته الان هم شاهد هستیم که دوخودروسازکشور متحمل چه ضرر و زیان هنگفتی شده اند. با قاطعیت می‌توان گفت که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان صنعت خودرو در این جریانات ضرر کرده است.

وی تصریح کرد: قانون واردات خودرودر شرایطی تصویب شد که انتظار می‌رفت به زودی منابع ارزی در کره جنوبی آزاد شود. در این شرایط به مردم قول واردات خودروی پنج هزار دلاری داده شده که بعداً عنوان شد که خودرو‌های ۱۰ هزار دلاری وارد می‌شود؛ اما شایان ذکر است که در صورت حقیقت داشتن واردات خودرو با قیمت ۱۰ هزار دلار که معادل حدودا ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود هم قیمت خودرو وارداتی زمانی که به دست مردم می‌رسد با احتساب هزینه و عوارض گمرکی و ... بالای یک میلیارد تومان خواهد بود.

وعده واردات ۱۰۰ هزار خودرو محقق شد؟

کاکایی گفت: سال گذشته وعده واردات ۱۰۰ هزار خودرو محقق نشد؛ چراکه منابع ارزی مورد انتظار آزاد نشد و همچنین در مباحث تحریمی نیز گشایشی حاصل نشد. یعنی ما الان اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم از شرکت‌های بزرگ خودرو سازی خرید کنیم. با محقق نشدن این وعده وکلای مجلس برای جبران قانون واردات خودروی دست دوم را به قانون قبل واردات خودرو اضافه کردند و این از نظر بنده خیانت دیگری بود.

وی گفت: نوروز امسال با انتشار مجدد خبر آزادی منابع ارزی ما در کره جنوبی، وکلای مجلس مجددا وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو نو و یک میلیون خودروی کارکرده را مطرح کردند و که البته تعداد یک میلیون را یک‌بار فقط عنوان شد و دیگر تکرار نشد؛ اما حقیقت این است که با وجود آزادسازی منابع ارزی ما در خارج از کشور و افزایش درآمد نفتی، دولت نیاز‌های اساسی‌تر از خودرو دارد. از این رو واردات خودرو تاکنون به رقمی بین ۳ تا ۴ هزار دستگاه محدود شد.

واقعیت تلخ دیگری از واردات خودرو

وی تاکید کرد: در بحث مصوبه ای که مجلسی ها به آن رأی داده اند واقعیت تلخ دیگری از واردات خودرو را باید پذیرفت و دانست که در اجرای آن هزار و یک داستان وجود دارد که قطعاً موجب ضررو زیان صنعت خودرو کشور خواهد شد و همین طور دست مشتریان از خرید خودروی ایده آل دور تر خواهد شد با توجه به اینکه امکان خرید از شرکت‌های بزرگ خودروسازی نداریم و مباحث مربوط به تحریم‌ها و همین‌طور «اف‌ای تی اف »مطرح است، از نظر بنده واردات خودروی نو در مقیاس گسترده غیر ممکن است. واردات خودروی دست دوم نیز ما را با واقعیت تلخ دیگری روبرو می‌کند که تقاضای شدید ارز نام دارد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در وضع تحریمی ما با واردات خودرو دست دوم و افزایش تقاضای ارز، ارزش ریال به شدت کاهش می‌یابد و با بحران خیلی شدیدتری مواجه خواهیم شد. 

انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو واردات ارز
ارسال نظر