صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵

پهپادها به نجات فیل‌ها می‌آیند

استفاده از ابزارهای سیستم‌های اطلاعاتی جغرافیایی می‌تواند روشی برای کنترل و حتی کاهش احتمال شکار فیل‌ها باشد.
کد خبر : 88610

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از futurity، دانشمندان مؤسسه «پن‌استیت» برای اینکه شباهت‌های موقعیت‌های شکار فیل‌ها را به‌دست آورند، ویژگی‌های جغرافیایی 156 موقعیت شناخته شده را در منطقه‌ای به مساحب 8 هزار و 150 مایل مربع در منطقه Tsavo واقع در جنوب غربی کنیا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. منطقه Tsavo بزرگ‌ترین جمعیت فیل‌های این کشور را به خود اختصاص داده است.


حدود 69 درصد شکار فیل‌ها در فاصله 5/1 مایلی از جاده و 62 نیز در فاصله 5/2 مایلی از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و سایر آب‌ها رخ می‌دهد.


یکی از محققان این طرح می‌گوید: «فیل‌ها به آب نیاز دارند و همین امر باعث شده است شکارچیان در این نواحی کمین کنند و به شکار فیل‌ها بروند. این در حالی است که شکارچیان همزمان باید به جاده نیز دسترسی سریع داشته باشند و از محل سکونت فیل‌ها خارج شوند».


یافتن نواحی پرخطر از نظر وجود شکارچیان فیل‌ها اهمیت زیادی دارد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تلاش‌های محافظه‌کارانه‌ای که روی نواحی پرخطر تمرکز می‌کنند مؤثرتر از گشت زدن در کل منطقه سکونت فیل‌هاست. فیل‌ها به طور مرتب روزانه بین 20 تا 40 مایل راه می‌روند و از این رو، محل سکونت آنها یکی از بزرگ‌ترین سکونت‌گاه‌های زمینی پستانداران به شمار می‌رود.


از آنجایی که بیش از 85 درصد شکار فیل‌ها در مناطق باز، کم‌بوته و زمین‌های هموار اتفاق می‌افتد، محققان برای کنترل این منطقه، گروه‌هایی را با استفاده از وسایل و ابزارهای هوایی بدون خلبان مانند پهپادها به خدمت گرفته‌اند.


کنترل مناطق وسیع و سکونت‌گاه‌های گسترده در آفریقا با توجه به حیوانات بزرگی که در این نواحی زندگی می‌کنند، خطرناک است اما استفاده از دستگاه‌هایی مانند پهپادها که هزینه مناسب‌تری نسبت به هلیکوپترها دارند، جان نیروی انسانی را که ممکن است از سوی شکارچیان به خطر بیفتد، حفظ می‌کنند.


محققان با شناسایی مناطق پرخطر که احتمال حضور شکارچیان بیش از هر جای دیگری وجود دارد، سعی کردند با کمک پهپادها و پرواز آنها بر فرارز این مناطق، بتوانند مناطق پرخطر را تحت کنترل درآورند و از این طریق، احتمال شکار فیل‌ها را توسط شکارچیان کنترل کنند.


در واقع، محققان با استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی جغرافیایی پوشش مناسبی را از طریق پهپادها روی مناطق پرخطر فراهم آوردند. پهپادهایی که برای این منظور تهیه شده‌اند با دوربین‌های مختلفی نواحی مورد نظر را کنترل می‌کنند. محققان زمان مورد نیاز برای پوشش مناطق را برای هر پهپاد اندازه‌گیری کردند تا از این طریق به افراد در انتخاب تجهیزات مناسب برای کنترل مناطق کمک کند.


با وجود آنکه این مطالعات روی منطقه Tsavo تمرکز داشت، اما محققان معتقدند که از این فناوری می‌توان برای شناسایی سایر مناطق جغرافیایی نیز استفاده کرد.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

برچسب ها: پهپاد
ارسال نظر