صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۳ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲
معاون وزیر راه اعلام کرد؛

پیش‌بینی منافع مشترک با کشور‌های همسایه در پروژه «ایران راه»

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در کلان پروژه «ایران راه» پیش بینی شده که به دنبال منافع مشترک با کشور‌های همسایه باشیم و در این راستا در وهله نخست باید به تکمیل زیرساخت‌ها بپردازیم.
کد خبر : 886089

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهریار افندی زاده معاون وزیر راه امروز در سومین و آخرین روز از هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در نشست خبری اظهارداشت: مطابق پیش بینی تجارت جهانی، ارتباط تجاری روسیه و اروپا معادل ۲۶۲ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت، همچنین در آینده قطب اصلی جذب تجارت به سمت آسیای شرق و خاورمیانه خواهد بود و ایران در همه مسیر‌ها قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این راستا باید ابتدا به تکمیل زیرساخت‌ها از جمله راه آهن رشت- آستارا، زاهدان- چابهار، یونسی- مشهد و حمل و نقل ترکیبی کاسپین به رشت پرداخت.

اهمیت طرح جامع حمل و نقل کشور 

این مقام مسئول به اهمیت طرح جامع حمل و نقل کشور اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم این طرح را که افق آن سال ۱۴۱۴ است را تهیه کرده و به تصویب برسانیم، به راحتی می‌توانیم چشم‌اندازی برای توسعه کشور داشته باشیم.

وی گفت: این طرح همه شقوق حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی را در نظر داشته و در آن سعی شده تا همه شبکه‌های مورد نیاز ترسیم شود.
افندی زاده خاطرنشان کرد: در این طرح جامع، حمل و نقل ترکیبی به عنوان حمل و نقل موثر مطرح است و همچنین موضوع ترانزیت دیگر بحث مهم طرح است که کلان پروژه " ایران راه" در آن تعریف شده است.

پیش‌بینی ستاد ملی ترانزیت در برنامه هفتم توسعه کشور

وی گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور، ستاد ملی ترانزیت پیش‌بینی شده که در صورت تصویب، ریاست آن با رئیس جمهوری یا معاون اول بوده و دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی شکل خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی پتانسیل قوی ظرفیت بنادر در شمال و جنوب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این بنادر سالیانه ظرفیت جابه‌جایی ۲۷۵ تا ۲۸۰ میلیون تن بار را دارند که اکنون به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما اگر شبکه ریلی را کامل کنیم می‌توانیم این ظرفیت را بالفعل کنیم.

وی یادآور شد: در کلان پروژه «ایران‌راه» موضوعات نرم‌افزاری نیز اهمیت دارد و باید پایانه‌ها به محلی برای عبور کامیون‌ها تبدیل شود تا شاهد تشکیل صف نباشیم و این مهم نیازمند تعامل دیگر کشور‌ها است.

افندی زاده با تاکید بر لزوم دیپلماسی قوی بین ایران و همسایگان، خاطرنشان کرد: در پروژه ایران‌راه اعلام کردیم که کشور‌های آسیای مرکزی می‌توانند ایران را به عنوان مسیر خود در نظر داشته باشند.

وی گفت: در هشت ماهه امسال رشد ۲۸.۲ درصدی ترانزیت از کشور را شاهد بودیم که سهم رشد ترانزیت جاده ۳۳ درصد و سهم رشد بخش ریلی کمتر بوده است.

لزوم ایجاد زیرساخت مسیر عبور سبز

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تجارب گذشته به ویژه در موضوع ترانزیت ما را به این نتیجه رسانده که باید از سیستم‌های هوشمند استفاده کنیم و در این راستا یکی از توافقات گمرکات کشور‌ها باید حذف اسناد کاغذی باشد.

وی اضافه کرد: باید سامانه‌ای ایجاد شود که بتوانیم مدارک یکدیگر را در آن بپذیریم، سامانه‌هایی که در کشور‌های مختلف ایجاد می‌شود باید با یکدیگر از نظر نرم‌افزاری همخوانی داشته باشد که در مجموع به آن مسیر "عبور سبز" اطلاق می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر