صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران:

معضل آلایندگی خودروهای کاربراتوری با معاینه فنی حل نمی‌شود

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: اعمال شرایط سخت گیرانه حدود مجاز آلایندگی در خودروهای کاربراتوری به دلیل منسوخ شدن سطح تکنولوژی به کار رفته در سیستم سوخت رسانی این خودروها و عدم استفاده از کاتالیست امکان پذیر نبوده و تنها چاره و راهکار کاهش آلایندگی این خودروها خروج آنها از چرخه تردد است.
کد خبر : 885823

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری ‌آنا، شادی مالکی در خصوص نحوه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری گفت: رویه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری در مقایسه با خودروهای انژکتوری هیچ تفاوتی نداشته و تنها حدود مجاز کنترل وضعیت آلایندگی در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری متفاوت است.

وی افزود: تکنولوژی خودروهای کاربراتوری در سیستم سوخت رسانی و برق به نحوی است که میزان آلایندگی آن در مقایسه با خودروهای انژکتوری بالاتر است و بدیهی است که حدود مجازی که برای پایش این خودروها توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده به همان نسبت سهل گیرانه تر می باشد. بدون تردید میزان آلایندگی یک خودروی کاربراتوری که از منظر انتشار آلایندگی در سطوح بسیار پایین استاندارد قرار داشته با یک خودروی انژکتوری با استاندارد یورو ۲ و بالاتر که دارای کاتالیست و تکنولوژی سوخت رسانی هوشمند است قابل مقایسه نبوده و تنها راه کنترل آن، خروج هر چه سریعتر این خودروها از چرخه تردد است. البته به این نکته بایستی اشاره شود در حال حاضر تعدد خودروهای کاربراتوری در شهر تهران بسیار اندک است و بیشتر مشکل مربوط به موتورسیکلت های کاربراتوری و فرسوده می باشد.

مالکی با اشاره به این موضوع که فرایند معاینه فنی برای وسایل نقلیه براساس ضوابط و دستورالعمل‌های کشوری انجام می شود، افزود: برای خودروهای کاربراتوری و فرسوده نیز معاینه فنی انجام می شود و این خودروها در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام نمایند.

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، از منظر کارشناسی و فنی به قطع خودروی فرسوده به دلیل خستگی قطعات و پایان عمر کارکرد بعضی از قطعات در هر شرایطی می‌تواند ناایمن باشد و حتی اگر خودرویی با عمر ۲۰ سال معاینه فنی هم داشته باشد از درب معاینه فنی که خارج شود، ‌امکان شکستگی یا خرابی قطعه وجود دارد و ذکر این نکته ضروری است که این مسئله در معاینه فنی قابل تشخیص نیست که تمامی آن قطعات که به نحوی تامین کننده حرکت و ایمنی خودرو است در وضعیت سلامت باشند. بدون تردید تا از رده خارج شدن این خودروها منطقی ترین رویکرد پایش بیشتر این خودروها و افزایش دفعات معاینه فنی است.

وی در توضیح وضعیت مردودی خودروهای فرسوده که بخشی از آن می تواند کاربراتوری باشد گفت: امسال حدود ۴۵ درصد از خودروهای فرسوده با سن ۱۶ تا ۲۰ سال در بار نخست به علت داشتن ایراد فنی موفق به اخذ معاینه فنی نشده اند. این درصد برای خودروهای بالاتر از ۲۰ سال بالغ بر ۵۸ درصد است. در خودروهای بالای ۲۰ سال که بخشی از آنها کاربراتوری هستند و سطح پایش آلایندگی این خودروها سخت گیرانه نیست، بالغ بر ۴۰ درصد از آزمون آلایندگی مردود شده اند.

بنابر اعلام روابط عمومی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، تحلیل اطلاعات نتایج آزمون نشان می دهد که با افزایش سن خودرو میزان مردودی به دلایل مختلف نظیر استهلاک قطعات و یا شرایط نگهداری ضعیف تر به شدت افزایش می یابد که این مسئله مستلزم توجه ویژه دستگاه های دارای مسئولیت در این حوزه جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر