صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۰ - ۲۸ آذر ۱۴۰۲

از خرید هواپیمای شخصی تا وضعیت فرودگاه‌های کشور

معاونان وزیر راه و شهرسازی و مسئولان هواپیمایی کشور در نشستی خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه صنعت حمل و نقل آخرین وضعیت صنعت هوایی کشور را تشریح کردند.
کد خبر : 885786

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در نشستی خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل گفت: در برنامه هفتم با صرف یکسال زمان مشورت‌هایی برای پیشبرد صنعت هوایی گرفته شد

وی ادامه داد: سعی شد آنچه که به توسعه صنعت هوایی کمک میکند را در برنامه هفتم توسعه جا دهیم. با ورود هر هواپیما به کشور شغلی ایجاد می‌شود و ایم موضوع بسیار حائز اهمیت است.

شش هزار نفر شاغل در بخش فرودگاهی کشور

در ادامه رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور گفت: بخش هوایی بخصوص در بخش فرودگاهی کشور که حدود ۶ هزار نفر در آن در حال خدمت هستند برای آسایش مردم ایران در تلاشند.

این مقام مسئول تاکید کرد: موضوعات بروزرسانی دستگاه‌های ناوبری هوایی و بحث سازی و ساخت فرودگاه‌های جدید دائما در حال رصد و پیگیری است. همچنین در حوزه خدمات به مسافرین نیز در بسیاری از فرودگاه‌های  کشور در سطح بین المللی در حال خدمت رسانی به مردم عزیز ایران هستیم.

آینده صنعت هوایی کشور در انتظار شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

در ادامه سعید چلندری مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: مطابق خواست وزیر محترم راه و شهرسازی در راستای تحقق شعار ایران به پیش برای توسعه شهر فرودگاهی تلاش شد.

چلندری ادامه داد: مساحت ۱۴ هزار هکتاری مجموعه فرودگاهی امام خمینی (ره) روزانه بین ۱۴۰ تا ۳۵۰ پرواز بین المللی را پذیرا است.

وی گفت: در این مدت در آمد شهرفرودگاهی چهار برابر شده است و پیش بینی میشود که سال آینده درامد شهر فرودگاهی به ۸ برابر وضعیت فعلی برسد.

چلندری در ادامه گفت: هم اکنون در راستای شعار هوشمند سازی حدود ۵۰ درصد خدمات در شهر فرودگاهی الکترونیکی شده است.

این مقام مسئول در تشریح سایر فعالیت‌های شهر فرودگاهی گفت: ۴ هزار هکتار از مساحت شهر جدید فرودگاهی منطقه آزاد تجاری است و تجار کشور درخواست سرمایه گذاری ۲۰۰هزار میلیارد تومانی برای فعالیت در این منطقه دارند.

شمس الدین فرزادی پور مدیر عامل ایران ایر نیز در ادامه اظهار کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمت در مناطق کم برخوردار در تلاش است. همچنان با ارتقا خدمات سعی در جلب رضایت مردم داشته ایم.

آمادگی هواپیمایی برای پروازهای حج

در ادامه فرزادی پور در پاسخ به سوال گفت: برنامه ریزی پرواز‌های حج به عهده سازمان حج و زیارت است؛ اما ما برای انجام این فریضه آمادگی داریم. همینطور پیش بینی می‌شود پرواز‌های حج عمره از نیمه دوم دی ماه شروع خواهد شد.

فرزادی در خصوص واردات هواپیما گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۷۰ هواپیما و هلیکوپتر دست دوم خریداری شده است.

وی ادامه داد: برای نوسازی تامین اعتبار انجام شده است، اما تا قبل از ورود هواپیما به کشور امکان اطلاع رسانی نیست.

عبور روزانه هزار پرواز از آسمان کشور

نخجوانی نیز اظهار کرد: روزانه حدود هزار پرواز عبوری داریم. همچنین روزانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ پرواز در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود. به همین جهت امکان انتقال پرواز‌های داخلی به فرودگاه امام وجود ندارد. چرا که با افزایش زمان سفر موجب نارضایتی می‌شود.

وی ادامه داد: صرفا اگر پرواز داخلی برای انتقال مسافر از شهرستانی به فرودگاه امام خمینی (ره) و پس از آن سفر به خارج از کشور باشد، نشستن در فرودگاه امام خمینی (ره) معقول است.

نخجوانی تاکید کرد: ایرلاین بدکار داریم، اما این موارد در چهارچوب روابط بین ایرلاین و شرکت فرودگاهی امام خمینی است. از این رو سعی در وصول به موقع تعهدات است.

چلندری نیز اظهار کرد: در مطالعات و اسناد بالادستی بحث آماده سازی برای پذیرایی از پرواز‌های داخلی در فرودگاه امام مطرح شده است. اکثر فرودگاه‌های دنیا نیز همزمان پذیرای پرواز‌های داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: فرودگاه مهرآباد نیز کشش بیش از این کشش ندارد. از این رو در ترمینال ۲ شهر فرودگاهی امام در حال تدارک برای پذیرایی از پرواز‌های داخلی در فرودگاه امام (ره) هستیم.

چلندری تاکید کرد: برچیدن فرودگاه مهرآباد کار بسیار سخت و نشدنی است و با توجه به زیرساخت‌های نطامی و غیرنظامی موجود در آن انتقال این فرودگاه در کوتاه مدت ممکن نیست.

وی ادامه کرد: ما بایستی برای ۱۰ سال آینده برنامه ریزی کرده و زیر ساخت‌های لازم را در فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) پیش بینی کنیم.

تعمیر دو فروند ATR در کشور

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی نیز در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص تعمیرات در جریان هواگرد‌های کشور گفت: ۲ فروند هواپیمای‌ای تی آر تعمیر و وارد چرخه بهره‌برداری شده است. همچنین هواپیمای سوم نیز طی روز‌های آینده عملیاتی می‌شود. شایان ذکر است برای تعمیر ۴ فروند هواپیمای دیگر نیز تامین اعتبار شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص ساخت هواپیمای داخلی گفت: یکی از راهبرد‌های چهارگانه ما ساخت هواپیما در داخل کشور است.

وی ادامه داد: با همکاری بین دستگاهی طبق اعلام وزارت دفاع پلتفرم داخلی آماده و طی یکسال پرواز تست انجام شد. پس از تست‌های کامل و تایید هواپیمای بومی مجوز بهره برداری از این هواپیما انجام می‌شود.

محمدی گفت: ما نیاز به هواپیمای باری و مسافری داریم و در هر دو حوزه در حال فعالیت هستیم و با افتخار اعلام می‌کنیم که ایران دارای کارخانه ساخت هواپیماست.

فرزاد پور در ادامه جلسه گفت:  هنوز به طور مشخص آخرین وضعیت هواپیمای سیمرغ برای ما مشخص نشده است، اما پس از دریافت تاییده‌ها این هواپیما مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. شایان ذکر است که این هواپیما باربری است و توانایی حمل حدود ۸ تن بار را دارد.

نخجوانی نیز اظهار کرد: برای بهسازی و بازسازی فرودگاه‌ها نیاز به ۳۰ همت بودجه داریم. ما از دولت بودجه نمی‌گیریم لذا برای تامین بودجه ملزم به دریافت هزینه ۱۰ یورویی از مسافران پرواز‌های بین المللی هستیم.

فرزادی پور در پاسخ به سوالی گفت: ما در حوزه کارگو در حال فعالیت هستیم و اگر هواپیمای سیمرغ وارد بازار شود از آن استفاده خواهیم کرد. همچنین در مورد این اواپیما هیچ تحمیلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بحث واگذاری شرکت هواپیمایی کشوری به بخش خصوصی در حال پیگیری برای تعیین تکلیف است و به دلیل پیچیدگی‌های ساختاری هواپیمایی جمهوری اسلامی این بحث بسیار پیچیده است.

محمدی بخش نیز در ادامه گفت: کشور نیاز به حدود ۵۵۰ فروند هواپیما دارد و در صورتی امکان تولید هواپیما در داخل کشور وجود داشته باشد حتما از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

نخجوانی در پاسخ به سوالی گفت: ۴۰ الی ۵۰ صبحگاهی یعنی از طلوع آفتاب تا حدود ۷ صبح انجام میشود که امکان ارتقاء ان به حدود ۱۲۰ پرواز است. همچنین تعمیرات در جریان در فرودگاه مهرآباد موردی و برای تعمیر ساختمان ترمینال است. تاکید میگردد این تعمیرات در راستای طرح جامع توسعه فرودگاهی کشور نیست.

ترمینال سلام و خدمات در سطح استاندارد بین‌المللی

چلندری نیز در ادامه بحث گفت: در فرودگاه امام به لحاظ انجام پرواز‌های زیارتی و خارجی بعضا شاهد تنش بین مسافران زیارتی و خارجی بوده ایم. از این رو احداث ترمینال سلام و اختصاص آن برای پرواز‌های زیارتی عمل مناسبی بوده است
وی داد: شایان ذکر است که در ترمینال سلام مطابق استاندارد جهانی خدمت رسانی می‌شود. همچنان در ترمینال یک نیز بهسازی‌هایی انجام شده است و مطالعاتی برای توسعه ترمینال انجام شده است.

چلندری تاکید کرد: با اجرای این توسعه ۶ هزار متر به مساحت ترمینال افزوده می‌سود و ظرفیت آن از ۱ به ۶ میلیون مسافر افزایش می‌یابد

وی گفت: امیدواریم تا قبل از پایان سال عملیات بهسازی ترمینال یک پایان یابد.

مدیرعامل شرکت‌های فرودگاهی و ناوبری هوایی گفت: ما اداره ۵۴ فرودگاه کشور را بر عهده داریم و هزینه‌های ان حدود ۸۵ درصد بودجه شرکت فرودگاه‌های کشوری را که حدود ۲۳۰ میلیون دلار می‌شود را مصرف می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعداد هواپیما‌های عملیاتی در کشور گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تنها مرجع ارائه آمار در این زمینه است. امروز ما ۱۹۰ هواپیمای قابل بهره برداری در کشور داریم که در کلاس‌های مختلف است.

وی ادامه داد: در خصوص بیش از ۷۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر که وارد کشور تعداد ۴۰ فروند وارد مدار بهره برداری شده و بقیه در حال تعمیرات و سرویس است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص وضعیت شرکت‌های هواپیمایی گفت: برای این شرکت‌ها طبق قانون شرایط خاصی وجود دارد از این رو در حال حاضر قصدی برای افزایش تعداد شرکت‌ها نیست. اما طبق قانون مالک و بهره‌بردار هواپیما می‌توانند دو فرد حقیقی و یا حقوقی مجزا باشند. از این بخش خصوصی نیز می‌تواند هواپیما بخرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر