صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۳ - ۲۸ آذر ۱۴۰۲

جهت‌گیری فعالیت‌های آموزشی باید پژوهش‌محور باشد

نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: جهت‌گیری فعالیت‌های آموزشی باید پژوهش‌محور باشد؛ چراکه آموزش منهای فعالیت پژوهشی، باعث ناقص بودن آن می‌شود.
کد خبر : 885678

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری در نشست با سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، اظهار کرد: دانشگاه‌ها، مراکز تربیت نیروی انسانی برای کشور محسوب می‌شوند که پایه‌گذاری و شالوده این کار از آموزش و پرورش است.

وی افزود: قبل از اینکه به ابعاد فرهنگی، اخلاقی و علمی در دانشگاه بپردازیم باید به تقویت زیرساخت‌های آموزش و پرورش توجه کنیم تا هنگامی که جوان وارد دانشگاه می‌شود، شخصیت او تا حدودی شکل گرفته باشد. پیوند صنعت و دانشگاه برای تربیت نیرو‌های ماهر و کارآفرینی یک ضرورت است. ارتباط بین آموزش‌های نظری و عملی کم بوده و این مسئله یکی از مشکلات محیط‌های آموزشی محسوب می‌شود.

 نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دانشجویی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود در محیط پیرامونی به دنبال کار می‌رود؛ اما به این دلیل که مهارت لازم را در کنار دانش نظری نیاموخته به دنبال کار اداری می‌رود. در بخش‌ زیادی از کشور نیازمند نیرو کارآمد مهارتی هستیم.

حسینی‌بوشهری با تأکید بر اینکه جهت‌گیری کار آموزشی باید پژوهش محور باشد، عنوان کرد: آموزش منهای کار پژوهشی، باعث ناقص بودن آموزش می‌شود. دانشگاه‌ها باید به مهارت‌آموزی و پژوهش محوری توجه کنند. رشته‌های دانشگاهی باید بر اساس ظرفیت استان‌ها ایجاد شود. دانشگاه‌ها نسبت به تربیت نیروی انسانی متخصص اهتمام ورزند. گاهی اوقات نیرو‌های متخصص بومی به دلیل بی‌توجهی و بی‌محلی در خارج استان خدمت می‌کنند؛ بنابراین مسئولان از ظرفیت جوانان بااستعداد و متخصص استان استفاده کنند.

وی  پیوند میان صنعت و دانشگاه برای تربیت نیرو‌های ماهر را یک امر مهم دانست و تأکید کرد: فراگیری مهارت‌های مناسب نیز باید در کنار آموزش قرار بگیرد تا نیرویی که فارغ‌التحصیل می‌شود بتواند نقش‌آفرین باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نقش دانشگاه‌ها در ترویج فرهنگ فرزندآوری و جوانی جمعیت مهم برشمرد و بیان کرد: جمعیت جوان سرمایه هر کشور محسوب می‌شود و مسئولان باید مشوق‌های خوب و جدیدی در دستور کارشان قرار دهند.

ایجاد اقتصاد و ثروت پایدار از اولویت‌های دانشگاه آزاد است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز گفت: در دوره کنونی، عبور از دیدگاه آموزشی و پژوهشی صرف و ورود به حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و ایجاد اقتصاد و ثروت پایدار برگرفته از برنامه‌های علمی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است.

سعید رازقی با بیان اینکه سرمایه‌های راکد بسیاری در این دانشگاه وجود دارد که می‌توان با فعال‌سازی و مولدسازی آنان به بسیاری از اهداف اقتصادی دانشگاه و جامعه پیرامونی دست یافت، توضیح داد: این ظرفیت‌ها در کنار مزیت‌های استان می‌تواند منجر به تولید ثروت و درآمد پایدار شود که قطعاً برای دانشگاه و جامعه سودمند خواهد بود.

وی مطرح کرد: مسئولان ارشد دانشگاه نگاه ویژه‌ای به استان بوشهر دارند. این استان به‌واسطه ظرفیت‌هایی، مانند دریا و نوار ساحلی، صنعت نفت و گاز، نخیلات و برخی معادن موجود در برنامه‌های کلان دانشگاه به‌صورت خاص دیده و برنامه‌ای ویژه برای اقدامات در این استان تدوین شده؛ اقدامات مناسبی در بخش گردشگری در دیلم و گناوه در دست اجراست که سازمان مرکزی دانشگاه درصدد سرمایه‌گذاری مستقیم در این حوزه است.

این مقام مسئول با تشریح سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این سند برگرفته از اسناد بالادستی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است. در این سند همه شاخص‌های ارتقای دانشگاه و استان با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه و مزیت‌های هر شهر، شهرستان و استان دیده شده که همه فعالیت‌ها و اقدامات ذیل این سند باید پی‌ریزی، اجرا شود.

رازقی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به‌طور کلان به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و مولدسازی ظرفیت‌های دانشگاه و شهرستان‌هاست، یادآور شد: دانشگاه درصدد است با تلفیق توانمندی دانشگاه و ظرفیت صنایع، برنامه‌هایی اثرگذار در حوزه‌های فرهنگی، رفاهی، علمی، اجتماعی، اشتغال آفرینی را در افق برنامه‌های خود، اجرایی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر