صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

وضعیت هوش‌ مصنوعی در ایران/ خدمات فنی به همه شرکت‌ها ارائه می‌شود+فیلم

مدیرعامل خانه هوش مصنوعی ایرانیان پارک علم و فناوری استان یزد وضعیت هوش مصنوعی در کشور را مورد بررسی قرار داد و گفت: تاکنون توانسته‌ایم به 70 شرکت در سراسر کشور در حوزه هوش مصنوعی خدمات ارائه دهیم.
کد خبر : 885502

علیرضا کاظمی مدیرعامل خانه هوش مصنوعی ایرانیان پارک علم و فناوری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری آنا، درباره دستاوردهای شرکت‌های فناور هوش مصنوعی این استان گفت: محصولات سخت‌افزاری تخصصی در حوزه «AI» یا (هوش مصنوعی) از جمله دوربین‌های هوشمند و پهپادها که همه آن‌ها به‌وسیله هوش مصنوعی ساخته شده و یا ارتقا یافته‌اند در این خانه به تولید می‌رسند.

کاظمی درباره کارکرد و ماهیت خانه هوش‌مصنوعی ایرانیان به‌عنوان مرجع اصلی کارآفرینان کشور در حوزه هوش‌مصنوعی گفت: فعالان و کارآفرینان استان‌های کشور ازجمله کرمان، اصفهان، یزد، مشهد و... که در حوزه هوش‌مصنوعی فعالیت می‌کنند، با خانه هوش مصنوعی ایرانیان همکاری می‌کنند.

وی به خدمات تخصصی خانه هوش مصنوعی ایرانیان اشاره کرد و گفت: خدمات زیرساخت، تربیت نیروی انسانی متخصص، خدمات مالی و مشاوره‌ای برای توسعه کسب و کارها ازجمله اقدامات مؤثر این مجموعه برای کارآفرینان حوزه هوش مصنوعی در کشور است.

مدیرعامل خانه هوش مصنوعی ایرانیان، درباره تعداد مجموعه‌هایی که توسط خانه هوش مصنوعی به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود گفت: تاکنون، حدود ۷۰ شرکت‌ در سطح کشور خدمات مالی و مشاوره‌ای از خانه هوش مصنوعی ایرانیان، دریافت کرده‌اند.

بررسی جایگاه هوش‌ مصنوعی در ایران

کاظمی به جایگاه و کارکرد هوش مصنوعی در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبخانه، هوش مصنوعی در کشور ما، مورد استقبال بسیاری از مدیران و مسئولان است، یعنی بعضاً شاهد هستیم که مدیران شرکت‌ها یا ارگان‌ها برای یادگیری فناوری هوش‌مصنوعی اقدام می‌کنند. در بسیای از شرکت‌ها، برگزاری دوره‌های تخصصی فناوری هوش‌ مصنوعی برای متخصصان داخلی از سمت مدیران مطرح شده است.

مدیرعامل خانه هوش مصنوعی ایرانیان به جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: رتبه جهانی ایران در هوش مصنوعی، بین 60 تا 80 است. این آمار، توسط شرکت‌های همکار با خانه هوش مصنوعی ایرانیان، در خارج از کشور اعلام شده است.

کاظمی، درباره چالش‌هایی که برای توسعه فناوری هوش مصنوعی در ایران وجود دارد، تصریح کرد: از دوجنبه، ایران، زیرساخت‌های لازم برای توسعه هوش مصنوعی را ندارد. نخست، سخت‌افزارهای لازم مثل کارت گرافیک با حجم بالا و کمبود شرکت‌هایی که این کارت‌های گرافیکی را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: چالش مهم بعدی، عدم دسترسی فناوران و متخصصان هوش مصنوعی به داده‌های گذشته در کشور است. ارگان‌ها و مراکز دولتی، به‌دلایل رگولاتوری یا قانون‌گذاری، نمی‌توانند داده‌های آرشیوی از سازمان‌ها را در اختیار متخصصان قرار دهند.

مدیرعامل خانه هوش مصنوعی ایرانیان، بر اهمیت دسترسی به داده‌های گذشته برای حل چالش‌های ملی تاکید کرد و ادامه داد: برای بررسی و حل معضلات ملی که با ارگان‌هایی مانند شهرداری‌ها، بانک‌ها و بیمارستان‌ها باید در ارتباط باشیم، دسترسی به داده‌های این ارگان‌ها، بسیار حیاتی است. درواقع حل چالش‌های فناورانه در سطح ملی، بدون دسترسی به داده‌های گذشته، امکان‌پذیر نیست.

هوش مصنوعی برای اشتغال‌زایی تهدید است یا فرصت؟

مدیرعامل خانه هوش مصنوعی ایرانیان، ظرفیت‌هایی که فناوری هوش مصنوعی در جهت اشتغال‌زایی برای کشور ایجاد کرده است را یک فرصت دانست و ادامه داد: فضاهای جدیدی که فناوری «AI» برای اکثر مشاغلی بهره‌مند از هوش مصنوعی ایجاد کرده، از جمله نیاز به حضور نیروهای انسانی متخصص، یک فرصت است. اما در عین‌حال، هوش مصنوعی همچنان یک تیغ دولبه است که هم می‌تواند فرصت تلقی شود و هم تهدید. فناوری هوش مصنوعی برای مشاغلی که قابلیت تکرارپذیری و روتین دارند، تهدید محسوب می‌شود.

کاظمی به استقبال برخی شرکت‌های بزرگ از جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: اکنون برخی از شرکت‌های بزرگ کارهای تکراری را به هوش مصنوعی واگذار کرده و نیروی انسانی خود را در جهت امور خلاقانه‌تری به‌کار می‌گیرد.

وی افزود: حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات دیجیتال و هوشمند از این قبیل حوزه‌ها هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر