صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۹ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در احیای راه ابریشم

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه حضور ۸۵ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه حمل ونقل نمایانگر ایجاد شتاب در توسعه صنعت حمل و نقل ایران است؛ گفت: اگر بخواهیم به نقش کریدوری در منطقه برسیم باید کار‌های متفاوت‌تر و پیگیری‌های اساسی‌تری انجام دهیم. برای احیای راه ابریشم که در چند سال گذشته از ما گرفته شده است باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.
کد خبر : 885480

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، گفت: یکی از اصلی‌ترین نکته‌هایی که در دوره قبل نمایشگاه حمل و نقل عنوان شد رشد و توسعه حمل و نقل ترانزیت و اجرای نقشه ایران راه بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حضور ۸۵ شرکت دانش بنیان در این نمایشگاه خبر بسیار خوبی است و نمایانگر ایجاد شتاب در توسعه صنعت حمل و نقل ایران است. ما باید برای قرار دادن ایران در کریدور‌های اقتصادی تلاش مضاعفی کنیم و در این رقابت پیروز شویم.

وی ادامه داد: دنبال کردن  برنامه‌های وزارت راه در نقشه‌ای جامع امر مهمی است. ما نقش وزارت راه را نقشه توسعه جامع اقتصاد کشور نقشی اصلی می‌دانیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در یک سال اخیر ۳۳ درصد رشد ترانزیتی داشتیم، افزود: این اتفاق در حالی رخ داد که تحریم‌ها کمتر نشده، منابع ما هم افزایش پیدا نکرده بود. امروز در مذاکراتمان با کشور‌های خارجی، رشد ترانززیت و جابه‌جایی کالا و تسهیل عبور در مرز‌ها را خواستاریم که تا اینجا محقق شده است. اما این کافی نیست، اگر بخواهیم به نقش کریدوری در منطقه برسیم باید کار‌های متفاوت‌تر و پیگیری‌های اساسی‌تری انجام دهیم. برای احیای راه ابریشم که در چند سال گذشته از ما گرفته شده است باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

توسعه راه‌های مواصلاتی در کنار رشد توسعه ترانزیت 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیحات گفت: در کنار رشد توسعه ترانزیت توسعه راه‌های مواصلاتی نیز در دستور کار است. پروژه‌های کم سابقه‌ای مانند همدان به سنندج به بهره برداری رسید و کردستان را از بن بست ریلی خارج کرد.

وی ادامه داد: برای ایجاد کریدور شرقی غربی در پروژه بعدی سنندج را به مرز باشماق وصل خواهیم کرد. قطعه بستان آباد به تبریز نیز تقدیم مردم عزیز ایران خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: توافقات احداث خط شلمچه به بصره که می‌تواند ما را به مدیترانه متصل کند نیز انجام شده و پروژه احداث آن پس از ۴۵ سال کلید خورده است.

وی گفت: همچنین قرارداد قطعه رشت به آستارا نیز برای تکمیل کریدور ترانزیتی ما در روز‌های آینده منعقد خواهد شد و اجرای آن در سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.

توافقات جدید برای شروع عملیات اجرایی راه‌سازی  

بذرپاش ادامه داد: در ترکمنستان و ارمنستان نیز شرکت‌های ایرانی اقدام به احداث محور‌های مواصلاتی خواهند کرد. همچنین با کشور جمهوری آذربایجان نیز در حال پیشبرد توافقات برای شروع عملیات اجرایی راه‌سازی هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بزرگترین قطعه آزاد راهی کشور یعنی اصفهان شیراز نیز تقدیم مردم کشور شد و در ادامه اصفهان نیز به بوشهر متصل خواهد شد تا کریدور شمالی جنوبی ما تقویت شود. همچنین قطعه میانه تا اردبیل نیز طی روز‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید.

در ادمه وی تاکید کرد: حرف از توسعه اقتصادی زدن بدون تکمیل راه‌های ریلی و جاده‌ای سخنی بیهوده است. نقش وزارت راه و شهرسازی برای توسعه ترانزیت در برنامه هفتم توسعه تصریح شد.

ضعف در شرکت‌های بزرگ حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه نرم افزار برای مدیریت حمل و نقل بخصوص در مرز‌ها برنامه‌های بسیاری را برای ایجاد بهره وری در دستور کار داریم.

وی تاکید کرد: به دلیل ضعف در شرکت‌های بزرگ حمل و نقل چند وجهی ما هنوز آماده پذیرایی از بار‌های بزرگ بین المللی نیستیم. در همین راستا با پیگیری وزارت راه و شهرسازی در حال رایزنی با شرکت‌های کوچک و متوسط هستیم تا با تشکیل کنسرسیوم‌هایی در این مورد توانمند شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر