صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
 در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

نگرش متفاوت برنامه هفتم توسعه به جایگاه دانش‌بنیان در بورس

کارشناس بازار سرمایه سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس و جایگاه این شرکت‌ها در برنامه هفتم توسعه را بررسی کرد و گفت: این برنامه تلاش کرده که نگرش متفاوتی را نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ داشته باشد.
کد خبر : 885410

حسین عبدی، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه نقش و سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس و جایگاه این شرکت‌ها در برنامه هفتم توسعه را بررسی کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: اساسا برنامه هفتم توسعه تلاش کرده نگرشی متفاوتی را نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ داشته باشد و دولت هم توجه ویژه‌ای به این شرکت‌ها داشته است.

عبدی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه مواردی داشتیم که روی آنها تأکید شده تا پذیرش این شرکت‌ها در بازار تسهیل شود و بتوانند راحت‌تر مورد تأمین مالی قرار بگیرند که یکی از آن پلتفرم‌ها بازار سرمایه است؛ بنابراین از آنجایی که هم دولت حمایت می‌کند و هم در برنامه هفتم قید شده به نظر می‌رسد از این جنبه هم می‌تواند به بازار سرمایه ربط پیدا کند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه از‌آنجایی‌که بسیاری از شرکت‌های بزرگی که در بازار سرمایه هستند، به‌صورت سنتی در بازار سرمایه پذیرش شدند از دو جهت نیازمند حضور استارت‌آپ‌ها در این بازار هستیم؛ ۱.شرکت‌های سرمایه‌گذار و هلدینگی که وارد بازار می‌شوند، بیشتر در حوزه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌کنند و از طریق تأمین مالی در بازار سرمایه و افزایش سرمایه می‌توانند این حجم سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ را افزایش بدهند و ۲. خود شرکت‌های استارتاپی هستند که می‌توانند با پذیرش در بازار سرمایه (حالا در یک بازار تعریف شده مجزا) باعث شوند این شرکت‌ها به نوعی به‌صورت مستقل فارغ از نیاز به شرکت‌های سرمایه‌گذار تأمین مالی شوند.

دو نوع تأمین مالی در بازار سرمایه

عبدی تصریح کرد: بر اين اساس درمجموع دو نوع تأمین مالی داریم؛ یکی تأمین مالی شرکت‌های سرمایه‌گذار، شرکت‌های بالادستی و شرکت‌هایی که می‌توانند از طریق افزایش سرمایه وارد شوند و برای شرکت‌های استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کنند و دوم شرکت‌هایی هستند که به‌صورت مستقیم می‌توانند در بازار سرمایه پذیرش شوند یعنی شرکت‌هایی که نوپا و استارت‌آپ هستند و به یک سطحی از بلوغ رسیدند و می‌‌توانند وارد بازار سرمایه شوند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: همچنین ضرورت دارد پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل شود، یعنی به‌نظر می‌رسد اگر به سطحی از بلوغ رسیده باشند که بتوانند محصولاتشان را بفروشند، می‌توانند در یک بازار جدا و مجزایی البته به شرط اینکه به دست عموم خریداری شوند، پذیره‌نویسی شوند.

کارکردهای بازار تأمین مالی با استارت‌آپ‌ها

تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: اساسا بازار سرمایه ابزاری برای تأمین مالی است یعنی طبیعتا یکی از کارکردهای این بازار تأمین مالی است و از این بابت می‌تواند برای استارت‌آپ‌ها به عنوان یک پلتفرم و ابزار تأمین مالی مورد استفاده قرار بگیرد.

سازوکارهای مقابله با سفته‌بازی در بازار سرمایه با استارت‌آپ‌ها

وی گفت: در حال حاضر در بازار سرمایه برای پذیرش شرکت‌ها یک سری قیود وجود دارد و این به‌طور کلی به دلیل دغدغه مسئولان ذی‌ربط در بازار سرمایه است، این ها تمایل دارند شرکت‌هایی وارد شوند که به راحتی با سفته‌بازی جابه‌جا نشوند اما باید سازوکارهایی انديشيده شود که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، شرکت‌هایی که خودشان را ثابت کردن و در مرحله‌ای هستند که بتوانند محصولاتشان را بفروشند بتوانند از محل بازار سرمایه تأمین مالی کنند و فقط سراغ پلتفرم‌های مخصوص این کار نروند.

عبدی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئولان ذی‌ربط در بورس باید کمک کنند پذیره‌نویسی شرکت‌های استارتاپ و دانش‌بنیان حتی وقتی در حجم کوچک هستند هم تسهیل شود اما همراه با سازوکاری باشد که خیلی راحت قابلیت جابه‌جایی نداشته باشد و مورد سفته بازی قرار نگیرد ضمن آنکه در عین حال هم بتوانند از بازار سرمایه تأمین مالی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر