صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۱ - ۰۲ دی ۱۴۰۲
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

نبودِ طرح لجستیک دانش‌بنیانی؛ ایران از ردیف ترانزیتی منطقه جاماند

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی درباره نبود ارتباط دانش‌بنیان‌ها با بخش‌های مختلف صنعت حمل ونقل گفت: با نبود طرح لجستیکی از سوی صاحبان ایده به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها، ایران از ردیف و لیست کشورهای توانا در ترانزیت منطقه بیرون مانده است.
کد خبر : 885344

گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با وجود جذابیت ترانزیت از مسیر ایران، ترانزیت کالا در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی نداشته است. تعدد قوانین و ارگان‌های تصمیم‌گیرنده، کمبود زیرساخت‌های مناسب، فرسودگی و کمبود ناوگان، مشکلات ویزا، زمان صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت، بیمه ترانزیتی و تحریم مهم‌ترین نقاط ضعف ترانزیت ایران است.

فاطمه قنبرپور، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا، درباره دلایل عقب‌ماندگی اقتصاد ایران از اقتصاد بسیاری از کشور‌های همسایه ازجمله در بخش حمل و نقل، لجیستیک و ترانزیت گفت‌: علاوه بر تحریم، ناکارآمدی مدیریتی زمینه‌ساز وضعیت کنونی کشور در اقتصاد شده و در بسیاری از بخش‌های اقتصادی در کشور‌های همسایه توانسته‌اند گوی رقابت را از ما بربایند.

نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: کشور‌های دیگر در بخش‌های مختلف اقتصادی رشد کرده‌اند؛ زیرا مدیران در بازی و دعوا‌های سیاسی درگیر نمی‌شوند و انتخاب آن‌ها نیز براساس شایستگی و تجربه صورت می‌گیرد.

مشکلات ویزا، بیمه‌نامه سبز و ارسال بار برای فعالان اقتصادی

وی عنوان کرد: بخش حمل و نقل برخلاف نظر بسیاری به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی و موضوعات سیاسی در ارتباط است و فعالان این بخش همواره در تله مسائل مربوط به این بخش درگیر هستند. به طور مثال فعالان صنعت حمل و نقل درگیر بیمه‌نامه‌های سبز هستند و مشکلات زیادی نیز در بحث صدور ویزا برای ارسال بار و محموله وجود دارد.

قنبرپور تصریح کرد: کامیون‌هایی که عازم مقاصد اروپایی هستند، ماه‌ها در صف انتظار صدور ویزا قرار دارند و به همین دلیل فعالان بخش حمل و نقل از تعدد مشکلات این حوزه خسته شده و فعالیت خود را کاهش داده‌اند.

اضافه‌شدن خودتحریمی و ناتوانی مدیریتی به معضلات فرامرزی بخش حمل ونقل

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران افزود: مشکلات بخش حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت محدود به فرامرز نیست و در داخل نیز خودتحریمی و ناتوانی مدیریتی وجود دارد و حتی اگر ارتباط لازم برخوردار شود اکوسیستمی که فعالان اقتصادی و دانش‌بنیان‌ها در آن فعالیت می‌کنند درگیر در معضلاتی است که اجازه فعالیت مناسب و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها را فراهم نمی‌کند.

تا چند هفته آینده هیچ کارت سبزی در کشور تمدید نخواهد شد

وی درباره تراز منفی تجاری کشور با سایر کشور‌ها اظهار کرد: صنعت حمل و نقل یکی از بخش‌هایی است که بیشترین آسیب را از ناترازی تجاری به خود دیده است. تا چند هفته آینده هیچ کارت سبزی در کشور تمدید نخواهد شد و بدون کارت سبز نمی‌توان وارد اروپا شد.

ریسک بالاتر تجارت با دورزدن تحریم‌ها

قنبرپور تصریح کرد: دورزدن تحریم‌ها نیز به معنای صدور اسناد جعلی، ریسک بسیار بالاتر در حمل و نقل و تجارت و بالارفتن هزینه‌های تمام‌شده تولیدات ایرانی برای ارسال در بازار جهانی است.

عدم صدور بیمه سبز برای تجارت ایرانیان به اروپا به معنای جایگزینی سایر کشور‌هاست

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: عدم صدور بیمه سبز برای تجارت ایرانیان به اروپا به معنای جایگزین شدن محصولات ترک به جای محصولات ایرانی است؛ زیرا این کشور برنامه درازمدت برای حمل و نقل دارد و در میان‌مدت به طور قطع تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی حذف خواهند شد.

وی عنوان کرد: شرکت‌های بیمه بین‌المللی حاضر به بیمه محصولات صادراتی ایرانی نیستند و اگر محصول در میان راه با مشکلی مواجه شود، مشخص نیست وضعیت بیمه آن به چه شکل خواهد بود. در سیکل صحیح حمل و نقل باید بار ارسال شده و برگردد و مجدد کالای دیگری ارسال و به کشور برگردانده شود.

زمان ۹ ماهه صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت ایرانی

قنبرپور خاطرنشان کرد: صدور ویزا برای رانندگان ترانزیت ایرانی حدود ۹ ماه زمان می‌برد. در جلسه‌ای که به تازگی برگزار شد، اعلام شد که کامیون‌های اندکی از ایران در اروپا تردد می‌کنند و کامیون‌های ترکیه، بار ایرانی‌ها را از مرز به سمت کشور‌های اروپایی حمل می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: وقتی رانندگان در کار ترانزیت بین‌المللی با مشکل مواجه باشند و باری حمل نکنند، طبیعی است که درآمدی هم ندارند که بخواهند به واسطه آن کامیون و وسایل نقلیه خود را جایگزین کنند.

3 سال است کار نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور به سرانجام نرسیده است

وی ادامه داد: سه سال است کار نوسازی ناوگان حمل و نقل بار در کشور به سرانجام نرسیده است، ستاد حمل و نقل سوخت مجوز می‌دهد؛ اما وزارت صمت مجوز نمی‌دهد و ۸ ماه جلوی ثبت سفارش گرفته می‌شود. از سوی دیگر کشنده‌ها در گمرکات انبار و مشمول نرخ ارز شده و کلی خسارت وارد می‌شود.

کامیون ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی با نرخ ۷ میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد

قنبرپور اظهار کرد: یک کامیون ۵۰ هزار دلاری که باید به دست مصرف‌کننده در محدوده ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برسد به صورت افسارگسیخته به ۵ میلیارد تومان می‌رسد و با حضور واسطه‌ها و دلالان قیمت آن برای مصرف‌کننده به ۷ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی عنوان کرد: وقتی سوء مدیریت وجود دارد نتیجه آن می‌شود که افراد در مسئولیت‌هایی قرار می‌گیرند و تصمیم‌هایی اتخاذ می‌کنند که آگاهی و تجربه‌ای از آن ندارند و به طور مثال از دل این تصمیم‌ها فساد چای دبش و واردات برنج بروز و ظهور پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی درگیر در بروکراسی اداری هستند و به دلیل مشکلاتی که در سیستم نوبت‌دهی، واردات کشنده و بسیاری از امور اجرایی وجود دارد فعالان با مشکلات زیادی مواجه هستند.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بانک مرکزی سه ماه است که به نامه‌های بین‌المللی پاسخ نداده است، تصریح کرد: به دلیل عدم پاسخگویی به این نامه‌ها این بیمه نامه‌ها باطل شده و عضویت ایران در حال ابطال است. در حالی که مدیران کارآمد می‌دانند که حتما باید به نامه‌های با مرجع خارجی پاسخ دهند.

وی تأکید کرد: در نهایت با نبود طرح لجستیکی از سوی شرکت‌های صاحب ایده و به ویژه دانش‌بنیان‌ها ایران از ردیف و لیست کشورهای توانا در ترانزیت منطقه بیرون مانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر