صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر جشنواره موسیقی ترکیه در گفت‌وگو با آنا؛

سازهای بومی و سنتی میراث هنرمندان دنیا هستند

اوزگور چیلیکی دبیر جشنواره موسیقی ترکیه گفت: سازهای سنتی و قدیمی برای ما با اهمیت هستند، چون میراثمان محسوب می‌شود.
کد خبر : 885338

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهره سعیدی ـ «اوزگور چیلیکی» موزیسین ترک زبان در سال 1979 در اوجاک ترکیه به دنیا آمد. از کودکی در خانواده ای اهل هنر بزرگ شد و سپس فعالیت موسیقیایی اش را با ساز باقلاما شروع کرد و چون پدرش سازنده کمانچه ترکیه به نام کاباک بود، او هم به کمانچه گرایش پیدا کرد و سپس تحصیلات موسیقی اش را نیز در دانشکده موسیقی ادامه داد. سپس او در صدا و سیمای ترکیه مشغول به کار شد و در فستیوال ها و رویدادهای مختلف هنری شرکت کرد. چند کتاب آموزشی و آلبوم موسیقی هم از او منتشر شده است. وی در حال حاضر رییس بخش موسیقی سنتی یکی از دانشگاه های ترکیه و عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر سمپوزیسیوم و گردهمایی موسیقی ترکیه را نیز برعهده دارد.

اوزگور چیلیکی دبیر جشنواره موسیقی ترکیه که این روزها با دعوت از هنرمندان کشورهای مختلف در حال برگزاری است، در گفت وگو با خبرنگار آنا گفت: این گردهمایی از سوی دانشگاه اژه با حضور موزیسین‌های کشورهای مختلف قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، تاتارستان و ... در ترکیه برگزار شده است.

وی در ادامه گفت: سازهای سنتی و قدیمی برای ما با اهمیت هستند، چون میراثمان محسوب می‌شود. در این گردهمایی هم از هنرمندان سازهای زهی ـ آرشه‌ای بومی مثل انواع کمانچه استفاده می‌شود و هنرمندان این سازها روی صحنه می‌روند و جایگاهشان ثبت می‌شود. علاوه بر اجرای ساز یک کنفرانس هم توسط هر هنرمندی برای معرفی سازش ترتیب داده شده که درباره آناتومی ساز و فیزیکال آن با معرفی موسیقی بومی کشورش صورت می‌گیرد.

چیلیکی یادآور شد: به طور مثال محمدرضا عرفانی  نماینده ای از کشور ایران بود که ساز زهی ـ آرشه‌ای کمانچه را نواخت و درباره‌اش صحبت کرد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر