وظیفه رسانه ملی هدایتگری فرهنگی است/ برنامهسازیها باید متکی به پژوهش باشد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در آیین نکوداشت هفته پژوهش که پیش از ظهر امروز در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، اظهار کرد: تحول پژوهشمدار و رسانه اثر گذار که به عنوان شعار این نکوداشت انتخاب شده بسیار به جا و شایسته است. در سالهای اخیر و در همه ادوار مدیران و برنامه سازان به دنبال جذب مخاطب بودند و در این دوره هم قطعا مورد توجه ما قرار دارد.
وی افزود: وظیفه اصلی ما در رسانه ملی، طبق تاکیدات مقام معظم رهبری و توقع مشروع جامعه، هدایتگری فرهنگی است. آنچه در فلسفه وجودی رسانه ملی نهفته است یک مادر دلسوز برای اعضای جامعه است. یک مادر برای اعضای خانواده چه میکند؟ آیا هرچه مورد نیاز فرزندان باشد بدون محدودیت به آنها میدهد؟ آیا به فرزند بیمارش غذای مضر میدهد؟ خیر، حتی اگر آن فرزند بیمار عصبانی هم بشود و بگوید باید آن غذا را به من بدهی باز هم مادر مقاومت میکند، چون میداند آن غذا برای او ضرر دارد. حتی ممکن است مادر به خوراک یا غذایی علاقه داشته باشد، اما این مادر دلسوز و فداکار ممکن است سالها از آن غذا چشم پوشی کند.
جبلی عنوان کرد: آن چه از رسانه ملی انتظار میرود ، همین است. یعنی در عینحال که تحولات نیازها ذائقه اجتماعی و فرهنگی و آسیبهای این حوزه را رصد میکند، غذای روحی و فرهنگی هم برای جامعه تولید میکند آنچه که با نیاز ذائقه و مصلحت جامعه همخوانی دارد.
وی افزود: ما در دوران تحول رسانه ملی باید بپذیریم که نقش فکر، اندیشه، رصد و پژوهش بر هر کار دیگری اولویت دارد حتی بر تولید محتوا. تا زمانی که ما در رسانه ملی شناخت دقیق و آگاهی از نیازها و تحولات فکری و اجتماعی نداشته باشیم هیچ تولیدی در هیچ گونه برنامه سازی به هدف نمیرسد. برنامه سازیهای ما اگر بی توجه به این اصل باشد ممکن است برعکس عمل کند. رسانهدملی قطعا بیاد به دنبال جذب مخاطب و محتویات جذاب باشد، اما حتما در کنار این جذابیت، باید به نوع آن غذا هم دقت کند.
وی افزود: قطعا برنامهای که با مخاطب کمتر خوراک سالم به مخاطبان بدهد از برنامهای که با مخاطبان زیاد غذای آلوده ارائه میدهد بهتر است.
جبلی گفت: اگر برنامههای برنامه سازان بر پژوهش متکی نباشد، فقط شاهد هدررفت هزینه و اموال سازمان خواهیم بود.
وی گفت: خوشحالم که در این دوره رابطه بین مرکز تحقیقات و حوزههای برنامه سازی حتی درباره برنامههای فوری تقویت شده این ارتباط هرچقدر عمیقتر شود تأثیرگذاری محتوای تولید شده در سازمان کمک میکند. تاکید من و نسلهای مختلف پژوهشگران و مدیران سازمان این است که صرفا به دنبال میزان مخاطبان برنامهها نباشیم. در این صورت ممکن است برنامه ساز ما تک بعدی شود. فقط این یک عنصر نباید مورد توجه قرار بگیرد. از آن مهمتر این است که چقدر به اهداف خودش رسیده و آیا بر روی مخاطب اثر مطلوب گذاشته است یا نه. میدانم که اثرسنجی بسیار سخت و به اعتقاد برخی جامعه شناسان تقریبا غیرممکن است. اما در حد وسع و توان باید علاوه بر نظر سنجی، اثر سنجی برنامهها را نیز مدنظر قرار بدهیم. در پایان این مراسم از آخرین محصولات و پروژهای تولید شده در مرکز تحقیقات صداوسیما رونمایی به عمل آمد و از پژوهشگران و پرسشگران برتر مرکز تحقیقات صداوسیما تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/