صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
ابتکار فناوران برای حفاظت از شرایط جوّی و خاک‌ها؛

روشی جدید برای بهبود عملکرد پی‌های لغزنده در شرایط خاص طراحی شد

مدیر یک واحد فناور از ابتکار فناوران دانشگاهی برای بهبود عملکرد پی‌های لغزنده در شرایط خاص ایران در راستای حفاظت از شرایط جوّی و خاک‌ها خبر داد.
کد خبر : 884655

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مهندسی عمران یکی از رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه آزاد اسلامی است و واحدهای فناور ذیل این رشته‌ها در مشاغل مرتبط با عمران فعالیت می‌کنند و یکی از واحدهای فناوری که در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه دانش و فناوری اقدامات مهمی انجام داده،  واحد فناور «آرمان سازه‌سازان» است.

این واحد فناور علاوه بر مهیاکردن زمینه ارتباط مؤثر میان «صنعت و دانشگاه» به دنبال بومی‌سازی تکنولوژی‌های عمرانی با خلّاقیت و نوآوری متخصصان ایرانی است، توسعه پی‌های لغزنده در ایران از دیگر اقدامات این شرکت فناور است.

خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در راستای فعالیت و دستاوردهای این واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت‌و‌گویی را با محمدرضا قربانی پارام مدیر این واحد ترتیب داده است که در پی می‌آید:

آنا: واحد فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد دماوند با چه هدفی و در پاسخ به چه نیاز‌هایی راه‌اندازی شد؟

قربانی پارام: هدف این واحد فناور، ارتقای فناوری و ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه‌ مهندسی عمران توسط محمدرضا قربانی پارام و افشین قربانی پارام ایجاد شده است و با ارائه‌ خدمات مشاوره، طراحی، مدیریت و اجرای پروژه‌های عمرانی به توسعه‌ دانش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند کمک می‌‌کند و نیاز‌های علمی و عملی دانشگاه را پاسخ می‌دهد.

این اقدام به ایجاد ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت کمک کرده و منجر به بهبودی کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه می‌‌شود؛ البته تکنولوژى واحد فناور براساس فناوری‌های روز دنیا بوده که بومى‌سازى شده و نوآورى و خلّاقیت ایرانى در ابداع و اختراع نیز از اهداف اصلى است.

طراحی توسعه مسجد جامع دماوند

آنا: اقدامات و عملکرد واحد فناور از ابتدای راه‌اندازی تاکنون که مرتبط با پی‌های لغزنده است را توضیح دهید.

قربانی پارام: این واحد فناور به ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه توسعه اماکن مذهبی مانند طرح توسعه مسجد جامع دماوند و طرح ساماندهی مسجد رسول اکرم(ص) اقدام کرده است و تصمیم دارد در مورد توسعه پی‌های لغزنده در ایران اقدامات متنوعی انجام دهد.

انجام تحقیقات و آزمایش‌های میدانی روی نحوه‌ استفاده بهینه از پی‌های لغزنده در شرایط خاص ایران از جمله خاک‌ها و شرایط جوی محلی، ارائه‌ مشاوره‌های تخصصی به شرکت‌ها و سازمان‌های عمرانی برای استفاده بهینه از پی‌های لغزنده در طراحی و اجرای سازه‌ها، طراحی و توسعه‌ فناوری‌های جدید برای بهبود عملکرد و کارایی پی‌های لغزنده در شرایط خاص ایران و انتشار مقالات و گزارش‌های علمی درباره استفاده از پی‌های لغزنده در ساختمان‌ها و سازه‌های عمرانی در شرایط ایران ازجمله این اقدامات است.

آنا: تولیدها و نوع محصولات واحد فناور چیست؟

قربانی پارام: جنس فعالیت این شرکت از نوع خدماتی بوده به عنوان مثال طراحی طرح توسعه مسجد جامع دماوند از نمونه فعالیت‌های این شرکت است.

رشد و توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و فناوری چشم‌انداز واحد فناور

آنا: در مجموع واحد فناور تاکنون چه تعداد عضو به خدمت گرفته و این اعضا دانشجو یا استاد هستند؟

قربانی پارام: اکنون اعضای این واحد پنج نفر هستند که در زمینه معماری، عمران، مرمت بنا‌ها و بافت‌های تاریخی دکتری و کارشناسی ارشد دارند و در آینده با توسعه فعالیت‌ها به این نفرات اضافه خواهد شد.

با توجه به فراخوان‌های اعلامی واحد فناور، استادان و دانشجویان مطلع شده و امکان همکاری دارند و تاکنون استقبال خوب و مناسبی از این واحد فناور شده و دانشجویان علاقه‌مند مشغول فعالیت هستند.

آنا: آینده و چشم‌انداز مراکز رشد در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قربانی پارام: برای ارزیابی آینده و چشم‌انداز پیش روی مراکز رشد در واحد‌های دانشگاه می‌توان عوامل متعددی را مدنظر قرار داد؛ نخست «رشد و توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و فناوری»، یعنی ارزیابی اینکه آیا مراکز رشد موفق شده‌اند فعالیت‌های تحقیقاتی و فناوری خود را گسترش دهند و نقش مؤثری در توسعه فناوری و نوآوری داشته باشند یا خیر؟

دوم «ارتباط با صنعت و بازار»، بررسی اینکه آیا مراکز رشد توانسته‌اند ارتباط مؤثری با صنعت و بازار برقرار کنند و فناوری‌های تولیدی خود را به بازار عرضه کنند، سوم «ایجاد فرصت‌های شغلی»، ارزیابی اینکه آیا فعالیت‌های مراکز رشد منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی در منطقه شده است یا خیر؟

چهارم «ارزیابی عملکرد مدیریتی»، یعنی بررسی عملکرد مدیریتی مراکز رشد از جمله مدیریت منابع مالی، انسانی و فنی، پنجم «ارزیابی رضایت‌مندی مشتریان و همکاران»، بررسی اینکه آیا مشتریان و همکاران مراکز رشد از عملکرد و خدمات آن‌ها رضایت دارند؟ بنابراین می‌توان از واحد‌های مشابه موفق در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مشابه الگوبرداری علمی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر