صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جایزه نوبل در دستان یون فوسه

یون فوسه نویسنده نوروژی شب گذشته جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ را دریافت کرد.
کد خبر : 884417

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پس از اعلام نام یون فوسه نویسنده نروژی به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳، موجی از شادی نروژ فرا گرفت. این شادی زمانی مضاعف شد که این نویسنده خجالتی در مراسم اهدای جوایز مجلل نوبل که یکشنبه در استکهلم برگزار شد، با لباسی رسمی مدال طلای نوبل، دیپلم و تبریک خود را از پادشاه سوئد، کارل گوستاف دریافت کرد.

فوسه پیش از این گفته بود از همه تشریفات می‌ترسد و حتی نگران بود که نکند در مراسم حاضر نشود. این نویسنده برای دوری کردن از شهرت مشهور است و ترس عمیقی از سخنرانی در جمع دارد. او در رادیو و تلویزیون نروژ اعتراف کرد: «به طرز وحشتناکی، مضطرب بودم» و این اضطراب وقتی سخنرانی دریافت جایزه نوبل خود را روز پنج‌شنبه خواند، نشسته بود و دست‌هایش به وضوح می‌لرزید، کاملاً مشخص بود.

یون فوسه در کل لباس غیررسمی را انتخاب می‌کند، اما با توجه به مراسم سلطنتی، روشن شد وی یکی از خوش لباس‌ترین برندگان جایزه نوبل در مراسم جایزه نوبل یکشنبه در استکهلم است.

اکنون فوسه، در ۶۴ سالگی جایگاهی را به دست آورده است که مفسر نشریه مشهور نروژ از آن به عنوان «مکانی محکم در تاریخ نروژ» یاد کرد.این نویسنده در سخنرانی خود فاش کرد که برخی از دست‌نوشته‌های اولیه‌اش توسط ناشران رد شده‌اند، اما نوشته‌های سه نویسنده نروژی دیگر که برنده جایزه نوبل شده‌اند هم همین سرنوشت را داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر