صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۷ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲

تکنولوژی عامل مهم پیشرفت جامعه تعلیم و تربیت است

مدیرکل امور مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان گفت: تعلیم و تربیت با تکیه بر دانش و تکنولوژی روز دنیا یکی از عوامل مهم پیشرفت در کشور‌ها به شمار می‌رود.
کد خبر : 884275

محمدحسین مهاجر، مدیرکل امور مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تأکید بر مهارت‌آموزی دانش‌آموزان اظهار کرد: تبیین و ترویج فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و تلفیق آن با تکنولوژی جدید با رویکرد مهارت‌آموزی در مدارس می‌تواند آینده روشن شغلی را برای دانش‌آموزان به ارمغان آورد. تعلیم و تربیت با تکیه بر دانش و تکنولوژی روز دنیا یکی از عوامل مهم پیشرفت در کشور‌ها به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر ضرورت تحول در آموزش و پرورش عنوان کرد: با ظهور فناوری جدید مانند هوش مصنوعی و ابزار‌های GPT و پیشرفت تکنولوژی نوین در عصر جدید، ضرورت تحول در آموزش و پرورش احساس می‌شود و در این راستا ایجاد مدارس هزاره سوم با هدف تغییر برنامه‌ها و اتخاذ روش‌های جدید فرهنگی و علمی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان و نیروی متخصص و ماهر بیش از گذشته اهمیت دارد.

مدیرکل امور مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با اشاره به مدارس هزاره سوم بیان کرد: در این مدارس شاهد تغییر روش‌ها و هدف‌ها هستیم به نحوی که فقط معلم یاد دهنده نیست، به‌عنوان مربی مسیر یادگیری را برای دانش‌آموز آسان می‌کند و این دانش‌آموز است که باید به دنبال پاسخ سؤالات خود باشد.

مهاجر گفت: ترویج روحیه پرسشگری در کودکان و نوجوانان به‌عنوان بالاترین سرمایه جامعه، موجب از بین رفتن بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اعتقادی آنان خواهد شد. با این هدف ایستگاه‌های گفتمان دانش‌آموزی در مدارس سما با هدف روشنگری و هم‌اندیشی و ایجاد شرایط سخن گفتن، استدلال آوردن و تحمل شنیدن سخن منتقد برگزار می‌شود.

چگونگی راه‌اندازی مجتمع مدارس سما لنجان

وی با تشریح روند راه‌اندازی مجتمع مدارس سما لنجان مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان از سال ۱۳۹۹ متناسب با نیاز شهرستان لنجان اقدام به ایجاد نخستین مدرسه سما در لنجان با رویکرد مهارتی و تربیت دانش‌آموز کارآفرین کرد و اکنون دارای هفت مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی پیش‌دبستان، ابتدایی، متوسطه اول و دوم و هنرستان بوده که دبیرستان دوره اول دخترانه در سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیرکل امور مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با اشاره به توسعه مدارس سما در شهرستان لنجان توضیح داد: از آنجایی که رسالت اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و ویژگی ذاتی دانشگاه نسل چهارم تحقق توسعه محلی و منطقه‌ای و اهتمام به ارتقای محیط پیرامون است با مطالعه نیاز‌های منطقه، مدارس سما با برخورداری از کیفیت علمی، فرهنگی، فضا‌های آموزشی، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مطلوب موفق به جذب بیش از یک هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری شد که در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۹۷ درصدی داشته است.

مهاجر اضافه کرد: در راستای تحقق اسناد توسعه و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و تحول بنیادین آموزش و پرورش با توجه به جمعیت دانش‌آموزی شهرستان لنجان، پیش‌دبستانی و دبستان‌های دوره و اول دخترانه و پسرانه و دبیرستان‌های دوره اول و دوم دخترانه و پسرانه سما در فولادشهر راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: با توجه به لزوم تربیت نیروی انسانی ماهر و وجود صنایع استراتژیک فولادی، ذوب‌آهن، ماشین‌سازی و صنایع وابسته و به‌منظور کیفیت‌بخشی و هم‌افزایی میان عوامل زیست‌بوم و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، هنرستان‌های جوار صنعت فنی و حرفه‌ای پسرانه و دخترانه در زرین‌شهر نیازسنجی و ایجاد شد که اکنون وظیفه آموزش و تربیت بیش از ۴۰۰ نفر هنرجوی دختر و پسر را عهده‌دار است.

 اقدامات انجام شده در اداره کل امور مدارس سما واحد لنجان

مدیرکل امور مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان بیان کرد: اجرای محفل انس با قرآن، مسابقات قرآن در سما در غالب طرح قدس و برهان، پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و برگزاری آئین‌های سرزمین من با هدف آشنایی دانش‌آموزان با آداب‌ورسوم اقوام ایرانی در این مدارس و برگزاری دوره‌های فلسفه برای کودک با عنوان فبک، آموزش مهارت‌های تخصصی و فردی برای دانش‌آموزان سما در همه سنین از اقدامات انجام شده در اداره کل امور مدارس سما واحد لنجان است.

مهاجر عنوان کرد: اجرای متنوع فعالیت‌های فوق‌برنامه درسی و غیردرسی در چارچوب پنجشنبه‌های تربیتی و مهارتی، ترویج فرهنگ اقامه نماز، تشکیل کانون‌های دانش‌آموزی علمی، فرهنگی، ادبی و هنری، شناسایی و پرورش استعدادی دانش‌آموز سما، انجام فعالیت‌های ترویجی برای هدایت دانش‌آموزان برتر مدارس به‌سوی رشته‌های فنی از دیگر برنامه‌های اداره کل امور مدارس سما واحد لنجان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر