صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بسته درسی مهارتی در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی تصویب شد

مدیر کل برنامه‌ریزی آموزش عالی در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها گفت: بسته درسی مهارتی در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی تصویب شد.
کد خبر : 884216

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضا نقی‌زاده، مدیر کل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها درباره اشتغال دانش‌آموختگان اظهار داشت: در طرح تحول معاونت آموزشی وزارت علوم، یکی از محور‌های تحولی بحث افزایش توان مهارتی دانشجویان است. مسئله کلیدی این است که به سمت افزایش توان مهارتی و اشتغال‌پذیری دانشجویان برسیم.

وی افزود: در بهار ۱۴۰۱ نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان ۱۳.۲ بوده که در بهار ۱۴۰۲ به ۱۲.۱ رسیده است. سهم جمعیت شاغل از کل فارغ‌التحصیلان نیز ۲۶.۶ بوده که به ۲۶.۵ رسیده است و کاهش آمار بیکاری دانش آموختگان محسوس است.

نقی‌زاده درباره زمینه‌های کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد: کاهش نرخ بیکاری از ایجاد زمینه‌های شغلی و توانمندسازی دانشجویان برای احراز شرایط شغلی می‌گذرد.

مدیر کل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار داشت: نباید شغلی باشد که دانش‌آموخته‌ای در آن نباشد که مهارت اجرای آن را نداشته باشد. برای این مورد ما در وزارت علوم هدف‌گذاری درخصوص آموزش هدفمند داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در معاونت آموزشی چهار محورِ اصلاح محتوای آموزشی، گسترش هدفمند آموزش عالی، تسهیلات نخبگان و برنامه‌های مهارت‌افزایی حین تحصیل در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: کار تحولی در وزارتخانه شروع شده است. اصلی‌ترین دوره ما دوره کارشناسی است. دروس ما عمومی، پایه، تخصصی و اختیاری است. برای اولین بار در نظام آموزشی کشور، دروس مهارت آموزی در کنار این دروس پیش بینی شده است. محتوای درسی ۱۵۰۰ رشته به این سمت رفته است. همچنین بسته درسی در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی تصویب شده که از الان به بعد هر برنامه درسی باید این شرایط را داشته باشد. هر دانشجویی که با برنامه درسی جدید وارد دانشگاه می‌شود باید ۳ تا ۱۵ واحد درسی مهارتی اشتغال‌پذیری را بگذراند. نکته این است که این مورد در همان ۸ نیمسال اتفاق می‌افتد.

نقی‌زاده در ادامه با تاکید بر این که این دروس شامل؛ ۵ درس می‌شود، اظهار کرد: ۱ درس ۱واحدی با عنوان کاربینی تدوین شده که کاربینی واحد نظری عملی و ۳۲ ساعت است و ۸ ساعت آن بازدید از محیط‌های کار است. نمره در نیمسال و معدل کار ذکر می‌شود. درس ۲ واحدی کارآموزی داریم که معمولا در دوره تابستان است و طرح تحولی در این خصوص خواهیم داشت. درس کارورزی ۸ واحدی داریم که یک نیمسال است و دانشجو باید ۳تا ۴ روز در محیط کار باشد که برای برخی از رشته‌ها مانند کشاورزی تعریف خواهد شد.

وی در ادامه مطرح کرد: دروس کارورزی به سه نوع انجام می‌شود. نوع اول داخلی (پارک‌ها و مراکز رشد) است. کارورزی بیرونی در واحد‌های صنعتی و نوع سوم که کارورزی پودمان مهارتی است و در دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای یا علمی کاربردی انجام می‌شود. درس کارآفرینی تالیف شده که دو واحد است. درس دیگر مهارت‌های نرم شغلی است که بسیار مهم است و صنایع بر روی آن تاکید دارند.

وی تاکید کرد: ما هر دو سال یک بار دانشگاه‌ها را از نظر کیفیت دروس مهارتی اشتغال‌پذیری بررسی می‌کنیم. این دروس در آینده دانشجو بسیار اهمیت دارد. اثر بهره‌وری اقتصادی این برنامه، در صورت اجرا بیش از بیست هزار میلیارد تومان خواهد بود. بخشی از اجرای این دروس برعهده واحد‌های ارتباط جامعه با صنعت است. هر برنامه درسی که برای ما ارسال شده و این نوع دروس درآن نبوده را برگشت زده‌ایم. برای برنامه درسی که از قبل بوده، در همین شیوه نامه مجوز دادیم تا واحد کاربینی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی را جایگزین دروس اختیاری کنند.

نقی‌زاده در ادامه درباره دو استاده بودن این دروس عنوان کرد: ما در این مصوبه برای اولین بار تصویب کردیم که این دروس به صورت دو استاده برگزار شود که یکی از آن‌ها مدرس حرفه‌ای است. در درس کاربینی، سیمنار‌های شغلی نیز باید ارائه شود. ما به عنوان معاونت آموزشی کار خودمان را کردیم. اما ۸۰ درصد کار اجرای مناسب است که لازمه آن این است که ما واحد‌های صنعتی و خدماتی را به خوبی بشناسیم و با آن‌ها به خوبی ارتباط برقرار کنیم. قرار است کارورزی را به صورت تقاضا محور ارائه دهیم. نکته سوم تولید محتوا است. در درس کاربینی گفتیم که سمینار شغلی باید باشد، باید تولید محتوا داشته باشیم. نقطه اتصال به وزارت صمت، دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت هستند.

مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی در پایان درباره بودجه این دروس گفت: نکته آخر این است که برای اجرای این دروس بودجه‌ای پیش‌بینی می‌کنیم و امیدواریم بودجه قابل قبولی برای آن دریافت کنیم. می‌خواهیم کارگاه‌های مهارتی را نیز تقویت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر