صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

سیدعلی خمینی: همان کارى را با تمدن غرب کنیم که آن‌‎ها با تمدن ما کردند

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی یادگار امام خمینی(ره) با اشاره به جایگاه فقه در قلمرو تمدن اسلامی گفت: «معمولا بر سبک زندگی گروهی از انسان‌‎ها که در زمان و مکان خاص زندگی می‌کردند، تمدن اطلاق می‌شد و امروز نیز در کتاب‌های جامعه شناسی تمدن را این‌گونه معنا می‌کنند.»
کد خبر : 88394

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از آستان، حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی پیش از ظهر امروز در همایش ملی اندیشه‌های امام خمینی (ره) که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، اظهارکرد: «امروزه به نظر می‌رسد که باید قید مکان را حذف کرد؛ چراکه با به وجود آمدن دهکده جهانی، دیگر عنصر مکان در تعریف تمدن جایی ندارد و کل دنیا می‌تواند زیرمجموعه یک یا چند تمدن باشد.»


هدف، قانون و سبک زندگى ارکان تمدن هستند


این استاد حوزه با اشاره به اینکه هدف، قانون و سبک زندگی از ارکان تمدن می باشند ابراز کرد: «مجموعه منافع، نظرات، علایق و جهت گیری‌های جامعه به عنوان سبک زندگی لحاظ می‌شود.»


وی تصریح کرد: «وقتی درباره تمدن اسلامی سخن می‌گوییم، ذهن‌ها ممکن است به گذشته خصوصا دوره قرن چهار و پنج توجه کند و ممکن است به آینده نظر کند یعنى تمدنى که داشتیم و تمدنى که خواهیم داشت.»


یادگار امام با اشاره به جایگاه فقه در تمدن اسلامی بیان کرد: «فقه، قانون زندگی مسلمانی در حیطه شخصی و اجتماعی است و با این تعریف، جایگاه فقه در تمدن اسلامی مشخص خواهد شد.»


حجت‌الاسلام سید على خمینى اظهار کرد: «اگر فقه ما متناسب با جامعه امروز و تمدن اسلامى نباشد، هیچ وقت تمدن اسلامی شکل نخواهد گرفت؛ لذا تأکیدی که امام بر فقه حکومتی دارند، از همین مسئله نشأت خواهد گرفت.»


دو تعبیر از فقه حکومتى


وی با اشاره به اینکه «دو تعبیر برای فقه حکومتی وجود دارد»، ابراز کرد: «تعبیر اول، مسائل حکومتی فقه است یعنى احکامى فقهى مرتبط با حکومت را فقه حکومتى مى‌نامند.»


وى افزود: «در تعبیر دوم، فقه حکومتى به این معناست که فقیه به سرتاسر فقه با این دید نظر کند که حکومتى دینى حاکم است و قرار است به آن احکام واقعاً عمل شود.»


سید على خمینى تصریح کرد: «برخى مدعى شده اند که در مسائل قضایى 20 هزار مسئله فقهى وجود دارد که فقه برای آن جوابی نداده است و یا در مسئله بانکداری نیز همین سخنان مطرح است که فقه برای عدم بانکداری ربوی چه راهکارهایی دارد.»


سید على خمینى گفت: «بانکدارى غربى اگر کنار برود آیا ما برایش آلترناتیو و جانشین مناسبى تعبیه کرده‌ایم؟!»


یادگار امام با اشاره به مسئله قوه قضائیه در دوران طاغوت، تصریح کرد: «اگر حکومت اسلامی پدید نمی‌آمد، احکام متناسب با دادگاه‌ها نیز شکل نمی‌گرفت و اسلامی نمی‌شد.»


اگر قصد ورود به تمدن اسلامی داریم، باید فقهی جواب‌گو داشته باشیم


وی بیان کرد: «ما اگر قصد ورود به تمدن اسلامی داریم، باید فقهی جوابگو داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن تمدن را بر پایه اسلام به پیش ببریم.»


سید على خمینى با اشاره به نسبت ما با تمدن غرب، اظهار کرد: «چه بخواهیم و چه نخواهیم امروز تمدن غالب در جهان، تمدن غربی است؛ چراکه آنان در حیطه فرهنگ، علم، معرفت، و علوم اجتماعی و اقتصادی و ... موفق بوده و سبک قالب زندگی در دنیا، سبک زندگی غربی است؛ حتی در چین نحوه آپارتمان سازی، زندگی و ... متناسب با تمدن غربی است که قابل انکار نیست.»


سید على خمینى با اشاره به اینکه سه راهکار برای مقابله با تمدن غرب وجود دارد، ابراز کرد: «نفی تمدنی، جذب تمدنی و اصلاح تمدنی سه راهکار متصور برای مقابله با تمدن غربی است که می‌توان بر اساس آن تصمیم گیری کرد.»


وی تاکید کرد: «بهترین راه و در عین حال خطرناک‌ترین راه، برگزیدن اصلاح تمدنی است؛ چراکه بدون دقت در این مسیر، از تمدن غرب مانده و به تمدن اسلامی نیز نخواهیم رسید.»


یادگار امام تصریح کرد: «اصلاح تمدنی، احتیاج به متفکرانی دارد که تمدن اسلامی را شناخته و بر اساس آن برنامه‌ریزی داشته باشند.»


سید على خمینى با اشاره به کتب بعضى از متفکران مغرب زمین، اصلاح تمدنى را همان راهى دانست که غربى‌ها در مواجهه با تمدن اسلامى طى کردند یعنى از تمدن اسلامى بهره بردند و آن را مطابق سبک دنذگى و اهداف خود برساختند.


سید على خمینی بیان کرد: «شناخت تمدن گذشته یکی از راه‌های رسیدن به اصلاح تمدنی است که می‌تواند مثمر ثمر باشد.»


وی افزود: «لازمه تمدن اسلامی، اندیشه‌های متناسب با تمدن اسلامی است که در سایه هدف، قانون و سبک زندگی اسلامی شکل می‌گیرد.»


این استاد حوزه با اشاره به اینکه توفیق در أم القری از لوازم تفوق تمدن اسلامی است، ابراز کرد: «ام القری نماد تحقق عینی تمدنی است که قرار است در دنیا محقق شود و مادامی که در أم القرای خود پیروز نشویم، نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم که از تمدن ما درس بگیرند.»


سیدعلی خمینی تأکید کرد: «هیچ تمدنی نمی‌تواند خود را بر دنیا غالب کند؛ مگر اینکه در حیطه علم و معرفت دستاوردهای مناسبی داشته باشد.»


وی با اشاره به اینکه قدرت قواى نظامى در ساخت تمدن بسیار مهم است، تصریح کرد: «لازمه بروز هر تمدن، قوه قهریه‌ای است که بتواند از ام القری و تابعین گفتمانى آن دفاع کند.»


او افزود: «امروز آمریکا از آن طرف دنیا به عنوان ام القراى تمدن غربی خود را موظف می داند تا از تابعین گفتمانى خود دفاع کند؛ چرا جمهوری اسلامی ایران نباید این وظیفه را برای خود بداند تا از اتباع گفتمان خود در کشورهای گوناگون برای تحقق تمدن اسلامی دفاع کند.»


افراط گرایى شیوه تمدن‌هاى مغلوب است


سید على خمینی با اشاره به اینکه انجام عملیات‌های ایذایى جزو خصلت‌های تمدن مغلوب است، اظهار کرد: «معمولا تمدن‌های غالب، نظمی را در دنیا ایجاد کرده و در مقابل، تمدن‌های رقیب نیز شکست خورده و مغلوب می‌شوند که یکی از راه‌هایی که تمدن‌های مغلوب انجام می‌دهند، رفتن به سراغ افراطی‌گری و برهم زدن نظم تمدن غالب است.»


او گفت: «تا وقتی که تمدن مغلوب خود را باز سازى نکند و در حیطه اندیشه، قانون و سبک زندگی چیزی برای ارائه نداشته باشد، ضعیف تر از گذشته شده و با عملیات‌های ایذایى نیز نمی‌تواند دستاوردی داشته باشد.»


یادگار امام با تأکید بر اینکه برای تحقق تمدن اسلامی، نیازمند به فقه هستیم،افزود: «شخصی که این پایه گذاری و ذهنیت را انجام داد که می‌توانیم فقه مناسب با تمدن اسلامى و شرایط دنیاى جدید داشته باشیم، امام خمینی (ره) بود.»


انتهای پیام/

برچسب ها: امام خمینی
ارسال نظر