صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
مراسم رونمایی از شرح الهیات نجات شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا؛

حسینعلی قبادی: باید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را به قطب علوم انسانی آسیا تبدیل کنیم

مراسم رونمایی از شرح الهیات نجات شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا، دروس آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی، ظهر امروز با حضور حسین‌علی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی، دکتر مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دکتر فروغ پارسا رئیس پژوهشکده حکمت، آیت‌الله غلامرضا فیاضی رئیس هیات‌مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و دکتر غلامرضا اعوانی استاد دانشگاه شهید بهشتی در محل تالار حکمت پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 88370

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تشکر از حضور استادان و صاحب‌نظران حوزه علوم انسانی در این پژوهشگاه گفت: «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مثابه مغزافزار جمهوری اسلامی، در شان خود می‌داند که به صورت مداوم میزبان چنین مجالس و مراسمی باشد تا به نسل‌های آینده برسانیم که آنها نیز می‌توانند میراث‌های خود را بازآفرینی کنند.»


او گفت: «ملتی می‌تواند به توسعه برسد که در درجه اول قدرت بازآفرینی میراث‌های فرهنگی خود را داشته باشد و امروز ما شاهد چنین رخدادی هستیم. من از همه استادان تقاضا دارم تا با پشتوانه حضور آن‌ها، به سمت تبدیل کردن این پژوهشگاه به قطب علوم انسانی آسیا حرکت کنیم.»


قبادی بیانیه چشم‌انداز بیست‌ساله پژوهشگاه را یادآوری کرد و گفت: «با اتّکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و خرد جمعی با اهتمام عالمانه، روشمند، مستمر و برنامه‌مدار، در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در مسیر چشم‌انداز بیست ساله "پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی، سازمانی برخوردار از منابع انسانی متعهد، عالم، روزآمد، ممتاز، کارآمد و الهام‌بخش و مؤثر در کشور، پیشگام در توسعه و کارآمدی علوم انسانی، دارای منزلت مرجعیت نظری و کاربردی، پاسخگو به نیازهای علمی و فناورانه جامعه با تعامل سازنده در عرصه ملی، منطقه‌ای، آسیایی و جهان است.»


او افزود: «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سازمانی دانشی- پژوهشی در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در راستای تحقق اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی ایران، در قلمرو علوم انسانی، فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، هماهنگ با نظام ملی نوآوری، برای ایجاد و توسعه شبکه‌های علوم انسانی در سطح ملی و نیل پژوهش‌های حوزه علوم انسانی به تراز قطب‌های علمی آسیا فعالیت می‌کند.»


قبادی ارزش‌محوری پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی را باور به اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی در فعالیت‌های سازمانی عنوان کرد و گفت: «باور به اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی در فعالیت‌های سازمانی، خودباوری، آزاداندیشی، نوآوری، پی‌جویی افق‌های نوین دانشی-پژوهشی، باور به تعالی سازمانی و سرآمدی سرمایه‌های انسانی و دانشی، اعتقاد به منزلت اجتماعی و استقلال علمی پژوهشگران و پایبندی بر کیفیت در فعالیت‌های دانشی-پژوهشی با تأکید بر تکریم علم و عالم و التزام به اخلاق عمومی و علمی، سایر ارزش‌های پژوهشگاه به شمار می‌رود.»


او همچنین به اهداف این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: «گسترش و تعمیق مطالعات تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی و شناسایی و شناساندن آن به ایرانیان و سایر ملل، خلق و گسترش فرصت‌ها، برای تبادل دانش و گفت‌وگوی فرهنگی- تمدنی در تراز ملی و جهانی، ارتقای جایگاه پژوهشگاه در سطح ملی برای ایفای نقش مؤثر در نقشه جامع علمی کشور، هماهنگ با نظام نوآوری و تقویت و گسترش قطب‌ها، شبکه‌ها و حلقه‌های گفت‌وگوی انتقادی علمی برای صیانت از جایگاه ممتاز پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی اهداف کلان موردنظر حال و آینده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.»


او گفت: «مستند به استراتژی‌های کلان پژوهشگاه، طراحی و شناسایی آنها، جلسات متعدد کارشناسی کمیته مشورتی برگزار شد که بعد از شناسایی راهبردهای کلان و بعد از برگزاری سه جلسه کمیته تدوین، راهبردهای نهایی در هفت سرفصل توسعه پژوهش، توسعه مناسبات فراگیر و شبکه‌سازی علوم انسانی، تاثیرگذاری بر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ملی، توسعه زیرساخت‌ها، ساختارها و فرآیندها، توسعه و بهبود نظام جامع مدیریت منابع انسانی و مالی، توسعه فرهنگی- اجتماعی و توسعه مدیریت دانایی‌محور تنظیم و در نهایت تصویب شد.»


رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: «براساس مأموریت تدوین شده و نیز ساختار سازمانی موجود پژوهشگاه، مستند به مجموعه جلسات کمیته مشورتی، کمیته اصلی تدوین برنامه راهبردی، سیاست‌های اجرایی 25 گانه‌ای را زیر هر یک از راهبردهای کلان احصا کرد.»


سیاست‌های 25 گانه برنامه راهبردی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی






































راهبردها



سیاست‌ها



توسعه پژوهش




  1. ارتقای کیفیت پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی علوم انسانی

  2. توسعه پژوهش‌های نیازمحور و تقاضامحور با توجه به اولویت‌ها، مسائل و مشکلات اساسی جامعه

  3. رشد و توسعه مطالعات در حوزه تمدن ایران و اسلام

  4. تقویت و توسعه ظرفیت کشف و خلق دانش، گسترش پژوهش‌های نوآورانه(با تاکید بر رویکرد بومی‌گرایی در علوم انسانی)

  5. ارتقای کیفیت و هم‌سوسازی تحصیلات تکمیلی با راهبردهای پژوهشی پژوهشگاه



توسعه مناسبات فراگیر و شبکه‌سازی علوم انسانی




  1. ایجاد و توسعه شبکه علوم انسانی کشور در سطح ملی و مشارکت در شبکه علوم انسانی در سطح جهانی

  2. توسعه مناسبات و همکاری‌های علمی، دانشی و پژوهشی با نهادهای علمی، تحقیقاتی و حوزوی

  3. توسعه مناسبات و همکاری‌های علمی، دانشی و پژوهشی با انجمن‌های علمی مردم‌نهاد و نهادهای علوم انسانی در سطح ملی، منطقه، آسیا و جهان (با تاکید بر جهان اسلام)



تاثیرگذاری بر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ملی




  1. ایفای نقش موثر در تدوین برنامه‌های توسعه کشور

  2. مشارکت موثر در تحقق نقشه جامع علمی کشور و تدوین نقشه نظام ملی نوآوری علوم انسانی

  3. مشارکت موثر در تحقق سیاست‌های کلان نظام آموزش عالی کشور(به ویژه در زمینه توسعه پژوهش‌های علوم انسانی و ایجاد و اثربخشی قطب‌های علمی کشور)



توسعه زیرساخت‌ها، ساختارها و فرآیندها




  1. طراحی و اصلاح ساختار و فرآیندهای سازمانی پژوهشگاه

  2. توسعه و بهبود نظام جامع فناوری اطلاعات، تامین تجهیزات، امکانات زیرساختی و فناوری‌های نوین

  3. تهیه و اجرای طرح جامع سامان‌دهی فضای کالبدی پژوهشگاه



توسعه و بهبود نظام جامع مدیریت منابع انسانی و مالی




  1. بازطراحی و استقرار نظام جامع مدیریت منابع انسانی (اعضای هیات علمی پژوهشگاه)

  2. بازطراحی و استقرار نظام جامع مدیریت منابع انسانی (اعضای غیرهیات علمی پژوهشگاه)

  3. بهبود نظام مالی و بودجه‌ریزی پژوهشگاه

  4. طراحی نظام جامع آموزش برای توانمندسازی کارکنان



توسعه فرهنگی اجتماعی




  1. توسعه ارزش‌های فرهنگی اجتماعی در پژوهشگاه و تقویت تعاملات فرهنگی اجتماعی میان پژوهشکده‌ها، مراکز و سایر واحدهای متبوع

  2. تقویت و توسعه تعاملات فرهنگی- اجتماعی پژوهشگاه با نهادهای مدنی و فرهنگی- اجتماعی کشور، منطقه، آسیا و حوزه تمدن اسلامی

  3. تعمیق و تقویت اخلاق حرفه‌ای در پژوهشگاه



توسعه مدیریت دانایی‌محور




  1. ترویجی‌سازی نتایج مطالعات فرهنگی و طرح‌های پژوهشی

  2. توسعه فضای نقد و گفتگو و تقویت ظرفیت‌های پژوهشگاه‌ برای ارتقا به تراز سازمان یادگیرنده

  3. توسعه و تقویت سرمایه اجتماعی، هویت جمعی و تعلق سازمانی

  4. افزایش مشارکت اعضای هیات علمی و کارشناسان در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری‌ها و خلق آینده مطلوب




انتهای پیام/

ارسال نظر