صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۹ - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۵۷؛

مرکز رشد چیست و چه وظایفی دارد؟

مراکز رشد در شکل‌گیری ایده‌های نو دانشجویان در دانشگاه و تبدیل آنها به یک کسب و کار سودآور و اشتغال‌زا نقش بسزایی ایفا می‌کنند.
کد خبر : 883293

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، مرکز رشد یا Incubator اصطلاحی پزشکی است که بعد از شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری وارد فضای کارآفرینی و استارت‌آپی شده است.

در علم پزشکی هدف از استفاده از دستگاه انکوباتور فراهم آوردن فضایی مناسب برای مراقبت از رشد موجودات است. تعمیم این مفهوم به حوزه کسب و کار‌ها به معنای مراقبت از استارت‌آپ‌ها و ایجاد فضایی برای شروع و حرکت در مسیر درست کسب‌وکاری است.

مراکز شد علاوه بر فراهم کردن مکان مناسب، خدماتی را نیز به کسب و کار‌ها ارائه می‌دهند. این خدمات شامل فضای کار اشتراکی، دسترسی به فناوری‌های جدید، ارائه تسهیلات مالی و خدمات مشاوره ای، فعالیت‌های بازاریابی، خدمات فنی، مدیریت، منابع انسانی، حقوقی، مالی و... می‌شود.

هدف از ایجاد مرکز رشد چیست؟

مراکز رشد با هدف پرکردن و یا کاهش خلأ میان دانشگاه و صنعت در راستای رونق اقتصادی شکل گرفته‌اند. با توجه به موارد یاد شده، مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری این مراکز کمک به تجاری‌سازی اختراعات و اکتشافات، افزایش بازدهی نیروی کار و کاهش نرخ بیکاری در جامعه، افزایش نرخ رشد اقتصادی و ایجاد زمینه کارآفرینی از طریق حمایت از فضای نوآوری و خلاقیت، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای کارجویان است.

ایجاد فرصتی برای راه‌اندازی صنایع فنی و تخصصی پیشرفته و اجرای ایده‌های موجود از دیگر مواردی است که در مراکز رشد اتفاق می‌افتد. همچنین، توسعه همکاری میان بخش‌های تحقیقاتی دانشگاهی و محیط کسب‌و کار از دیگر فعالیت‌های مهمی است که در مراکز رشد انجام می‌گیرد.

نکته حائز اهمیت در رابطه با استفاده از مزایا و حمایت‌های مراکز رشد این است که صاحبان ایده و کسب‌وکار‌ها یا همان استارت‎آپ‌ها برای شکل دادن به کسب‌وکار خود می‌توانند بین ۳ تا ۵ سال در مرکز رشد مستقر شده و از خدمات آن استفاده کنند و پس از این مدت باید قادر باشند برای ادامه فعالیت خود در محیطی خارج از این مراکز به فعالیت بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر