صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در ژاپن؛

بزرگ‌ترین راکتور همجوشی هسته‌ای دنیا آغاز به کار کرد/ تولید انرژی پاک با تقلید از خورشید 

بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین راکتور همجوشی هسته‌ای دنیا با نام «JT-۶۰SA» فعالیت رسمی خود را در استان ایباراکی ژاپن آغاز کرده است.
کد خبر : 883046

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین راکتور همجوشی هسته‌ای دنیا با نام «JT-۶۰SA» فعالیت رسمی خود را در استان ایباراکی ژاپن آغاز به کار کرد. این نوآوری فناورانه نشان دهنده ابتکار مشترک بین اتحادیه اروپا و ژاپن برای ایجاد گداخت هسته‌ای به عنوان یک منبع انرژی پایدار و پاک در آینده است.

در مراسم افتتاحیه این راکتور، اتحادیه اروپا و ژاپن بر حمایت خود از عملیات و ارتقای فنی JT-۶۰SA برای ادامه کسب نتایج تحقیقاتی پیشگامانه تأکید کردند. راکتور JT-۶۰SA متعلق به رده و دسته «راکتور‌های همجوشی از نوع توکامک» است.

واکنش‌های همجوشی در یک محفظه دونات شکل رخ می‌دهد و از میدان‌های مغناطیسی برای محدود کردن پلاسمای بسیار داغ استفاده می‌شود. طرح توکامک به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و معمولاً برای دستیابی به واکنش‌های همجوشی کنترل شده روی زمین استفاده می‌شود.

این راکتور آزمایشی به طور ویژه برای بالا بردن دمای پلاسما تا ۲۰۰ میلیون درجه سانتیگراد باورنکردنی ساخته شده و آن را تنها برای ۱۰۰ ثانیه در آنجا نگه می‌دارد.

این مدت زمان به طور قابل توجهی از قابلیت‌های توکامک‌های بزرگ قبلی فراتر می‌رود. این مدت عملیات طولانی برای محققان بسیار مفید است چرا که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اجزای ظریف افزایش پایداری و عملکرد پلاسما را بررسی کنند.

رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند این راکتور شش طبقه برای اولین بار در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ پلاسما را شلیک کرد؛ آزمایشی که پس از یک مرحله ساخت و آزمایش ۱۵ ساله صورت می‌گرفت.

استفاده از فرآیند طبیعی که سوخت خورشید را تأمین می‌کند

بهره گیری از همجوشی هسته ای، فرآیندی که سوخت ستارگانی مانند خورشید ما را تامین می‌کند، به عنوان فناوری تغییر دهنده بازی برای تولید مقادیر زیادی انرژی پاک برای رفع نیاز‌های جهانی در نظر گرفته می‌شود.

با این حال، یک مانع فناورانه قابل توجه در تکرار فرآیند همجوشی هسته‌ای در زمین وجود دارد. به همین دلیل، دانشمندان برای درک بهتر روش زیربنایی، آزمایش‌هایی را با راکتور‌های هسته‌ای انجام داده اند.

هدف اصلی این راکتور همجوشی هسته ای، نشان دادن توانایی آن برای تولید انرژی خالص مازاد است. به عبارت دیگر خروجی انرژی باید از ورودی بیشتر باشد. این در نهایت ظرفیت همجوشی را به عنوان یک منبع انرژی خالص بدون کربن ایجاد می‌کند.

هدف این راکتور القای همجوشی هسته‌های هیدروژن در محدوده خود است که در نتیجه هلیوم، عنصری سنگین تر، ایجاد می‌شود. این فرآیند همجوشی انرژی را به هر دو صورت نور و گرما آزاد می‌کند و به دقت فرآیند طبیعی رخ داده در خورشید را تقلید می‌کند.

به طور خلاصه، هدف این راکتور تکرار سازوکار همجوشی خورشید، تبدیل هیدروژن به هلیوم و گرفتن انرژی تولید شده برای استفاده عملی در زمین است.

حضور ۵۰۰ دانشمند و ۷۰ شرکت در این پروژه 

JT-۶۰SA پیش ساز راکتور آزمایشی حرارتی هسته‌ای بین المللی (ITER) واقع در فرانسه است که اکنون در دست ساخت است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود.

هر دوی این راکتور‌های آزمایشی به افزایش درک دانشمندان از این فناوری در حال ظهور کمک می‌کنند و ما را به درک انرژی همجوشی نزدیک‌تر می‌سازند. این توسعه نقش مهمی در گذار به سوی انرژی پاک‌تر در سراسر جهان و دستیابی به اهداف انتشار خالص صفر خواهد داشت.

توسعه و عملکرد JT-۶۰SA حاصل همکاری بیش از ۵۰۰ دانشمند و مهندس، همراه با مشارکت بیش از ۷۰ شرکت از اروپا و ژاپن است.

در بیانیه مطبوعاتی افتتاحیه این راکتور به تعهد مشترک برای تقویت مدرسه بین المللی فیوژن JT-۶۰SA (JIFS) که با موفقیت در سپتامبر ۲۰۲۳ افتتاح شد برای آموزش دانشمندان و مهندسان جوان و توسعه منابع انسانی لازم برای دستیابی به انرژی همجوشی در آینده اشاره شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر