صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۳۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲

قالیباف: دنبال تبدیل طرح شفافیت آرا به قانون هستیم/ امکان دخالت در انتصابات وجود ندارد

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان آرای شفافی دارند، عنوان کرد: مجلس یازدهم به قول خودش در خصوص شفافیت آرا و بررسی آن وفا کرده و خودم هم آرایم در سایت مجلس علنی است، ولی دنبال این هستیم که این طرح به قانون تبدیل شود.
کد خبر : 883034

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف در آستانه هفته مجلس میزبان برنامه بدون توقف بود و در این برنامه به سؤالات مختلف دانشجویان حاضر در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظارتی پاسخ داد.

بخش‌های نخست اول و دوم این پرسش ‌و پاسخ مربوط به حوزه اقتصادی و درباره موضوعاتی مانند مسکن، خودرو، مالیات بر عایدی سرمایه، محیط‌زیست، افزایش حقوق، منابع نظام بانکی، جهش تولید دانش‌بنیان بود که شنبه و یکشنبه هفته جاری از شبکه سه سیما پخش شد.

در قسمت سوم این برنامه نیز دغدغه‌های دانشجویان در حوزه مسائل سیاسی مانند شفافیت، اختلاف بین دولت و مجلس و خالص‌سازی طرح و قالیباف به تشریح اقدامات مجلس در این زمینه‌ها پرداخت.

مشروح این نشست در ذیل آمده است:

مجری: وارد حوزه مسائل سیاسی می‌شویم، جناب آقای ما مجلس یازدهم را در حوزه سیاست‌های خارجی و داخلی همان‌گونه که خودتان چندین بار فرمودید، مجلس فعالی دیدیم، مجلس، مجلس منفعلی نبود، مثالش را هم خودتان در صحبت‌هایتان اشاره کردید؛ قانونی که در حوزه اقدام راهبردی تصویب شد، یکی از اتفاقات خوبی بود که در مجلس یازدهم اتفاق افتاد، اما یکی ار حوزه‌هایی که مردم و کسانی که شعارهای انتخاباتی را از چندین سال قبل دنبال می‌کردند و همچنان مبهم باقی‌مانده و می‌شود گفت که مشخص نشد که به چه سرانجامی رسید، بحث شفافیت قوای سه‌گانه علی‌الخصوص شفافیت خود مجلس است، من با این مقدمه شروع و ورود می‌کنم به فضای مسائل سیاسی و از همه دوستان و کسانی که در این حوزه سؤال دارند، دعوت می‌کنم پرسش‌های خود را از شما بپرسند و در آخر شاهد جمع‌بندی شما باشیم، دعوت می‌کنم از جناب آقای خوب‌رو تشریف بیاورند و در حوزه سیاسی سؤالات خود را بپرسند.

خوب‌رو: ضمن عرض سلام و احترام به حضار محترم و جناب آقای قالیباف، تمایل دارم صحبت‌های خودم را با یک تشکر از به تصویب رساندن قوانینی مانند قانون‌های اقدام راهبردی، صدور مجوزها و رشد جوانی جمعیت که سال‌های روی زمین بودند، اعلام کنم اما این تشکر از بابت به تصویب رسیدن این قوانین است، ما همچنان خواستار مطالبه، پیگیری‌ها و نظارت‌های مجلس هستیم و شما را به عنوان بزرگ نظارت کشور بر این قوانین واقعاً مسئول می‌دانیم و بازهم تشکر می‌کنم از این بابت.

مزین شدن مجلس یازدهم به نام مجلس انقلابی افتخاری است که حقیقتاً به هر مجلسی رسیده نشده اما این انقلابی بودن و انقلابی نامیده شدن، این مزین شدن به هم‌چین نامی مسئولیت این مجلس را بارها و بارها بیشتر می‌کند وقتی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خودشان با مجلس هم‌چین نامی را به مجلس یازدهم اعطا می‌کنند، این است که از این اقداماتی که تا به حال انجام شد، راضی هستیم اما این انقلابی شدن و انقلابی نامیده شدن شما مسئولیت‌های شما را بیشتر می‌کند، مسئولیت‌هایی که باید دغدغه مردم را چه از لحاظ پیگیری‌ها، چه از لحاظ دغدغه‌مندی‌های خود مسئولان و چه از لحاظ پیگیری‌های نمایندگان باید بیشتر باشد و نکته‌ای هنوز یک مقداری برای بنده و امثال بنده نامعلوم است، مصوباتی است مربوط به اولویت‌های اقتصادی و معیشتی دولت و مجلس که تأثیر مستقیم روی سفره مردم و ذهن مردم دارد که کمرنگ‌تر به نظر می‌آید یعنی پیگیری‌هایی که ما از طرف احزاب و جریان‌های مختلف مجلس، شاهد هستیم این است که آیا ممکن است یک دخالت‌هایی از طرف نمایندگان صورت گیرد، یعنی دخالت سلیقه‌های آنها؛ وقتی ما اولویت اقتصادی را برای مردم داریم آیا ممکن است دخالت‌هایی صورت بگیرد و این اولویت اصلی ما گم شود ما شاهد هستیم که اگر کار خود نمایندگان گیر باشد این به تصویب رسیدن سریع اتفاق می‌افتد اما موضوع اقتصادی که موضوع اول جامعه و مملکت است، یک مقداری وارد پروسه و جریان‌های طولانی‌مدت می‌شود، در آخر هم حقیقتاً دوست دارم دوباره یک توصیفی کنم از جایی که نمایندگان هستند، شما خودتان برادر شهید هستید احترامتان واجب است، احترام شهدا واجب است هر صندلی مدیریتی در کشور حاصل یک کربلا است ما برای هر صندلی یک شهید کربلا داریم، خواهش می‌کنم در مجلس حتماً یادآوری کنید که جایی که شما الآن تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کنید جایی است که ما حداقل ۷۲ شهید برای هر صندلی‌اش دادیم ما نسبت به خون شهدا مسئول خواهیم بود خیلی متشکرم.

مجری: می‌خواهم جسارت کنم البته نمی‌خواهم روال را تغییر دهم اما یک سؤال پرسیدند اینکه نمایندگان یا غیر از نمایندگان افراد دیگری بیرون از مجلس یا داخل مجلس به طرق غیرقانونی در فضای تصویب مصوبات یا در فضای مختلفی دخالت دارند یا نه را همین‌جا از شما جواب بگیریم سپس به ادامه سؤالات بپردازیم.

قالیباف: خیلی تشکر می‌کنم از جنابعالی و از اینکه به همکاران من در مجلس و خودم خدا قوت گفتید در این زمینه تشکر می‌کنم و واقعاً همه ما با هر گرایش و سلیقه‌ای زندگی‌های مادی و معنوی خودمان را مدیون خون پربرکت شهدا هستیم فقط کافی است انسانیت و مروت داشته باشیم می‌فهمیم که همه ما در ایران اسلامی مدیون شهدا هستیم ان شاءلله که توفیق خدمت را صادقانه به مردم عزیزمان داشته باشیم.

اجازه دهید این بحث را به دو بخش تقسیم کنم؛ یک وقت یک طرح و لایحه‌ای به مجلس می‌آید، این چه در درون مجلس و چه در بیرون مجلس موافقین و مخالفینی دارد یکی از کارهای مردمی‌سازی که ما انجام دادیم، این فرصت را به مردم داده که درباره طرح‌ها و لوایحی که داریم، نظر دهند این یک بحث است و خیلی خوب است و به نظر من خیلی هم مؤثر است و باعث می‌شود دقت را بالا ببرد اما از یک طرف، یک خطر هم است و آن جایی است که در حقیقت مدیریت تضاد منافعی می‌گوییم، بعضی قوانین و بعضی طرح‌ها و لوایح منافع افرادی را به خطر می‌اندازد آیا این افراد تلاش می‌کنند که این طرح تصویب نشوند یا طور دیگری تصویب شوند؟ حتماً این‌گونه است.

خوب‌رو: حالا شاید منظور من، قوانین نبود شاید در انتصابات؟

قالیباف: اگر منظور این است که آیا نمایندگان در انتصابات دخالت می‌کنند یا نمی‌کنند؟ این را مقام معظم رهبری در دو جلسه ملاقات سالیانه‌ای که نمایندگان محضر ایشان حضور پیدا کردند، خیلی صریح و روشن فرمودند؛ ایشان فرمودند نباید این کار انجام شود یعنی نمایندگان را بر حذر داشتند البته همین‌جا این نکته را نیز اشاره کردند که دولت بداند که مشورت با نمایندگان چون نمایندگان در دست رس‌ترین افراد برای مردم در مشکلاتشان هستند، (الآن اگر به یک شهرستان بروید مردم نماینده را بیشتر از نماینده دولت، فرماندار و بخشدار بیشتر می‌شناسند و در دست رس‌تر هم هستند زیرا به هر حال نماینده مردم هستند و کم و یا زیاد مراجعه می‌کنند این یک واقعیت است).

حضرت آقا به مجموعه فرمانداران، استانداران و مجموعه‌های دولت فرمودند که هیچ مشاوری بهتر از این‌ها نیست که شما در تصمیمات خود با این‌ها مشورت کنید بله ممکن است بعضاً، بعضاً که می‌گویم در مجموع این‌ها یک نظری داشته باشند و پیگیری بعضی کارها را انجام دهند اما من بارها در مجلس به دوستان این امر را متذکر شدم ما در همان بحث نظارتمان اگر در هر رده‌ای، مسئولیتی کسی کوتاهی و کم‌کاری کند این حق مجلس است که نظارت و پیگیری کند و اگر بنا به جابه‌جایی نیز است همان‌طور که من توضیح دادم از طریق تحقیق و تفحص، استیضاح و سؤال آن کار را انجام دهد اما اینکه جابه‌جا می‌کنند، بعد بگوییم اگر برداشتیم اون (فلان شخص) را هم بگذار حتماً کار اشتباهی است.

مجری: خیلی ممنون از آقای خوبرو و از جناب آقای تشکر می‌کنم، چون سؤالشان مختصر بود من نخواستم به انتهای سؤالات دوستان برسد، همین‌جا پاسخ را از آقای شنیدیم، دعوت می‌کنم از سرکار خانم اصلانی به عنوان دومین نفر در حوزه مسائل سیاسی، مسائل خود را مطرح کنند.

اصلانی: جناب آقای قالیباف، مجلس دوازدهم به سمت خالص‌سازی هدف‌گیری شده است و اولین رد صلاحیت شدن‌ها مقدمه خالص‌سازی است و در دوران خالص‌سازی شدن جریان سیاسی، خود دولت و جریان‌های خالص ساز آسیب بیشتری می‌بینند و دو آفت بزرگ در انتخابات شکل می‌گیرد؛ نخست آنکه افشاگری‌های درون جریانی که بوی سهم خواهی می‌دهند و اساساً موضوع خدمت به مردم را تبدیل به رسیدن به قدرت می‌کند و دومین مورد کاهش مشارکت مردم است. سؤال بنده از حضرت‌عالی این است که آیا شما به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود می‌کنید و همچنان به جمهوریت و انتخابات در نگاه حضرت امام خمینی (ره) باور دارید و اجازه نمی‌دهید که وضعیت دموکراسی و مردم‌سالاری دینی که یکی از اساسی‌ترین پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، بیشتر از این آسیب ببیند یا همانند آقای رئیس‌جمهور سکوت اختیار می‌کنید؟ مورد دیگر اینکه این دولت و مجلس انقلابی کارآمد چرا از نظر مردم ناکارآمد است؟

مجری: جناب آقای مصباح سومین نفری که در حوزه مسائل سیاسی سؤالات و نکات خود را می‌خواهند، بپرسند بفرمایید.

مصباح: سؤال بنده در رابطه با موضوع روابط دولت و مجلس است، آقای شما هم یک گریزی به این مسائل داشتید که روابط دولت و مجلس و نوع تعاملات دو قوه مهم در کشور چگونه است.

دو نکته را در ادامه عرضم داشته باشم؛ یک نکته اصل تفکیک قوا است که به تبع حضرت‌عالی و دیگر حضار بهتر از بنده حقیر نسبت به این اصل واقف و مطلع هستید که در واقع اساس این اصل این چیست و در تشکیل دولت ما چه نقشی دارد، نکته دوم فرمایشات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره اینکه بین دو قوا به صورت خاص، قوه مقننه و مجریه در شرایط حال حاضر جایز نیست که اختلاف و چندپارگی وجود داشته باشد اما ناظر به این دو بحث همه به این موضوعات روی کاغذ واقف هستیم اما در کف میدان شاهد یک سری اختلافات بین دولت و مجلس هستیم که همان‌گونه که حضرت آقا فرمودند شایسته اوضاع فعلی مملکت نیست. این درباره ارتباط دولت و مجلس تا چه میزان می‌تواند حاکی از نزدیکی این دو قوه و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری باشد. تشکر می‌کنم که در این باره صحبت بفرمایید. در ادامه از حضرت‌عالی و همکارانتان تشکر می‌کنم ان شاءالله خداوند روز به روز بر توفیقات شما در راستای خدمت به انقلاب و حفظ و اعتلای نظام بیفزاید.

مجری: ممنون و متشکرم. به عنوان آخرین نفر در حوزه مسائل سیاسی از جناب آقای عزیزی دعوت می‌کنم، شبهات و سؤالات خود را بپرسند و بعد در خدمت جناب آقای قالیباف باشیم.

عزیزی: از قوانینی که در مجلس یازدهم تصویب شد، قانون شفافیت قوای سه‌گانه بود که چند بار نیز بین شورای نگهبان و مجلس رفت‌وبرگشت شد و در نهایت نیز اکنون به مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی بیشتر رفته است. از ابتدا هم می‌توانستیم حدس بزنیم که چنین طرحی از سوی شورای نگهبان رد شود و در حوزه اجرا نیز با مشکلاتی روبرو شود اما این‌گونه به نظر می‌رسد که مجلس می‌خواست با این طرح، مطالبه مردمی که درباره شفافیت آرای نمایندگان بود را تحت تأثیر قرار دهد، همین شفافیت آرایی که وعده شما و وعده بسیاری از نمایندگان مجلس بود و به قولی می‌توان گفت به‌جای اینکه شفافیت آرای نمایندگان را در نسبت کوچک‌تری انجام دهد، کار بزرگ‌تری ایجاد کرد که بگوید شورای نگهبان سنگ‌اندازی کرد یا مجمع موافقت نکرد، مثال سنگ بزرگ نشانه نزدن است. به نظرم مجلس می‌خواست با این کار انتقاداتی که به خود درباره شفافیت آرای نمایندگان وارد است را برطرف کند. با همه این اوضاع‌واحوال نظرتان درباره شفافیت آرای نمایندگان و قانون شفافیت قوای سه‌گانه چیست و به نظرتان عاقبت این دو قانون به کجا می‌رسد؟

مجری: بدون اینکه وقت را بگیریم در خدمت جناب آقای قالیباف هستیم. از آنجایی که یک سؤال در حوزه بحث دخالت غیر از روال معمول و قانونی مجلس، دخالت نمایندگان در انتصابات یا در بعضی از قوانین را پاسخ دادند، این را فاکتور می‌گیریم و ورود می‌کنیم به سایر سوا لاتی که دوستان درباره اختلاف دولت و مجلس و شفافیت قانون و شفافیت قوای سه‌گانه پرسیدند. فکر می‌کنم آقای اگر صلاح می‌دانید در حدود ۱۵ دقیقه شما نکات خود را مطرح کنید ممنون می‌شوم.

قالیباف: من ابتدا از شفافیت بگویم که ذهن‌ها اکنون در این موضوع آماده است. موضوعی که قبل از ورود به مجلس یازدهم در افکار عمومی در سال ۹۸ در انتخابات بحث شفافیت در آرا، مطرح بود. برخی از دوستان هم از همکاران من از نمایندگان محترم آن زمان این موضوع را جزو سیاست‌های خودشان و پیگیری برای اینکه ما این قانون را حتماً در مجلس دنبال می‌کنیم، مطرح می‌کردند و یک تعدادی هم این حرف را نزده بودند و چنین قولی نیز نداده بودند یعنی دوستانی داریم که با این موضوع به عنوان شفافیت آرا در هر موضوعی موافق نیستند، دلایلی دارند.

این در مجلس مطرح شد، یکی از قوانینی بود که در همان سال اول و در ابتدای سال ۱۴۰۰ به‌طور جد در مجلس مطرح شد، می‌دانید وقتی این قانون می‌خواهد مطرح شود باید قانون آئین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود زیرا در آنجا محدودیت‌هایی برای آرا و شفافیت آرا طبق آئین‌نامه داریم. ازآنجاکه این موضوع با قانون آئین‌نامه مغایرت داشت بر اساس قانون آئین‌نامه (برای تصویب) به دوسوم آرا نیاز دارد و حداکثری به معنای نصف به‌علاوه یک نیست، یعنی باید دوسوم حاضرین در جلسه به آن رأی دهند. معمولاً دوسوم رأی گرفتن برای یک کار بسیار کار سختی است آن هم کاری که با این حساسیت است. ما نوبت اول این را به رأی گذاشتیم، این طرح آمد و سه رأی کم آورد؛ یعنی در شرایطی که باید دوسوم رأی می‌گرفت، سه رأی کم داشت و رأی نیاورد.

هر طرحی که به مجلس می‌آید و رأی نمی‌آورد تا ۶ ماه بعد امکان طرح دوباره آن نیست، مگر مسیر دیگری طی کند که قانون مشخص کرده چه تعداد از نمایندگان امضا کنند که من نمی‌خواهم اکنون وقت جلسه را بگیرم اما مجموعاً مجلس دنبال بحث شفافیت بود، نهایتاً بحث شفافیت را برای مجلس و بخشی از موضوعات دیگری که مجلس با آن موضوعات در ارتباط است، تصویب کرد. اکنون لایحه یا طرحی در مجلس تصویب می‌شود سپس در شورای نگهبان می‌رود، در شورای نگهبان روی آن بحث می‌شود، ممکن است این به صحن مجمع رود در صحن مجمع روی این موضوع بحث شود، حرف ما در مجلس این بود هر موضوعی که به صورت علنی در صحن مجلس بحث می‌شود و همه در جلسه علنی آن را می‌شنوند و آرای مجلس هم علنی است این کار انجام می‌شود مانند خودرو به هر دلیلی اگر شورای نگهبان آن را رد کرد یا مجمع آن را رد کرد باید آن هم اطلاع‌رسانی شود و مردم بدانند به این دلیل موضوع خودرو رد شد.

ما اکنون نیز معتقدیم در مجلس این‌گونه شود بهتر است البته ما قانون دیگری نیز در حوزه مربوط به داده‌ها یعنی قانون رعایت داده‌ها که طبقه‌بندی دارد، داریم؛ یعنی دسترسی به اطلاعات آزاد قانونی است که اکنون نیز وجود دارد یعنی ما هیچ‌وقت در بحث مربوط به شفافیت آرا نگفتیم که آن‌هایی که محرمانه هستند باید منتشر شود، این حیطه‌بندی حتماً در همه دنیا است و در اینجا نیز وجود دارد و این‌ها باید رعایت شود اما به‌هرحال در این فراز و نشیب، قریب به یک سال است که این موضوع در حال رفت‌وبرگشت است اما ما در مجلس شورای اسلامی به صورت داوطلبانه تا این قانون مسیر خود را طی کند و نهایی شود که چهارشنبه قبل (همین هفته‌ای که گذشت) یک جلسه با جناب آقای آیت‌الله لاریجانی رئیس محترم مجمع داشتیم که این موضوع در مجمع مجدداً اخیراً بازنگری شده و به این موضوع رسیدگی شده و بخشی از موضوعات در آنجا رد شده و دوباره برگشته که مجلس تجدیدنظر کند، توافق شد جلسه کارشناسی بین مجمع و مجلس با هم برگزار شود تا بتواند با هم این موضوع را مشخص‌تر و روشن‌تر کند.

همین الآن در سایت مجلس بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان تمام آرایشان شفاف است و آنچه منظور و غرض بوده که توقع مردم بوده و تعهد آن بخش از نمایندگان که آرایشان را به اطلاع نمایندگان برساند، عملاً این کار در حال انجام است یعنی مجلس یازدهم به قول خود عمل کرده است شما الآن در برنامه نگاه کنید بنده خودم جزو نفرات اولی- ۱۲، ۱۳ نفر اولی- بودم که گفتم همه آرای من در سایت مجلس قرار بگیرد. هرروز مرتب هر رأیی داده می‌شود در آنجا موجود است. اکنون بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان رأیشان در آنجا است. پس ما به تعبیری که این کار باید انجام شود، در حال انجام است.

ان شاء الله مسیر قانونی خود را هم طی کند که به قانون هم تبدیل شود و بتوانیم این کار را انجام دهیم این یکی از سختی‌هایی است که برخی اوقات پیش می‌آید و این مسیر را باید طی کنیم و پیش ببریم.

نکته بعدی که اشاره شد در رابطه با سرکار خانم اصلانی صحبت کردند قانون انتخابات برای مجلس بعد از سیاست‌های کلان که درباره انتخابات بود، در مجلس یازدهم تجدیدنظر شد و قانون ابلاغ شد و یک فرصت‌های خوبی در این قانون فراهم شد. یکی از موضوعات که اینجا فراهم‌شده همین است که اگر کسی به هر دلیلی رد صلاحیت شد یا عدم احراز شد شورای نگهبان باید دلیلی که مدنظر بوده را بنا به درخواست فرد به صورت روشن و شفاف بیان کند که دلیل رد شدن شما چیست. یکی از موضوعات و فرصت‌های خوبی است که در قانون یعنی قانون انتخاباتی که اخیراً در اواخر بهار همین امسال تصویب شد، فراهم کرده و این یک فرصت است.

فرصت دیگری که در قانون انتخابات هست، بحث پیشگیری است اکنون یک موضوع بسیار ناصواب است و هرچه به آستانه انتخابات نزدیک می‌شویم، گروه‌ها و افراد مختلف و بحث‌های رسانه‌ای هر حرف دروغ و راستی را به هر شکل که می‌خواهند، می‌زنند. این از مشکلات جدی است و معمولاً این موضوعات و توضیح این موضوعات رشد عظیمی در تراکنش و پخش دارد اما جواب آن‌ها را خیلی‌ها نمی‌شنوند. خیلی‌ها بحث نمی‌شود، یکی از موضوعات درستی که در قانون پیش‌بینی شده پیشگیری از این موضوع است یعنی در قانون انتخابات، قوه قضائیه مکلف شده، جلسات مربوط به آن نیز برگزار شده، دادستانی محترم کل هم الآن این کار را دنبال می‌کند و از قبل پیش‌بینی می‌کند چه در فضای مجازی چه در هر شبکه اطلاع‌رسانی به هر شکلی حتماً از کسانی که اطلاعات غلط و تخریب را نسبت به این موضوع‌ها را دارند پیشگیری می‌کنند البته توضیح خواستن، انتقاد کردن، پاسخگو گری و مطالبه گری از موضوعات جدی زمان انتخابات است و باید این بحث‌ها خیلی روشن و شفاف باشد. پاسخگویی نسبت به این موضوعات باشد ما منکر این موضوعات نیستیم، قانون فرصت این را هم داده حتی این قانون این فرصت را داده که حتی بخشی از امکانات و ظرفیت‌هایی مانند سالن و امکاناتی که حتی بخش‌های دولتی دارند، بتوانند در اختیار نمایندگان (کاندیداها) بگذارند. اولین بار است که در خود صداوسیما این فرصت داده شده که در استان‌ها و شهرستان‌ها به نمایندگان مجلس به دلیل اینکه هزینه‌های تبلیغاتی به حداقل برسد و عموم مردم باشند حتی بتوانند از ظرفیت صداوسیما هم به صورت مساوی و عادلانه استفاده کنند و افراد بتوانند صحبت کنند.

برخی اظهارنظرها که اینجا در حوزه خالص‌سازی به آن اشاره شد که سرکار خانم اصلانی به آن اشاره کردند به نظر من ممکن است یک فرد یا یک مجموعه‌ای، سلیقه‌ی و نظراتی را داشته باشند، من خودم در جریان و مطلع هستم و با رئیس‌جمهور محترم جناب آقای رئیسی از قبل از انقلاب در مشهد با هم آشنا هستیم و یکدیگر را می‌شناسیم اینکه رئیس‌جمهور محترم نسبت به این موضوع حمایت کند یا سکوت کند من این را رد می‌کنم واقعاً چنین چیزی نیست که ایشان بخواهد از این نگاه دنبال کند. خودم هم به عنوان یک نماینده مردم و یک شهروند حتماً نمی‌پسندم.

وقتی ما حرف از فرهنگ حزب‌اللهی می‌زنیم، حرف از فرهنگ انقلابی می‌زنیم ما نباید بسته باشیم و بگوییم یک طیف خاص و یک گروه خاص، مملکت برای همه است. همه سلایق بیایند و این‌ها را دنبال کنید. در انتخابات بنا است با یکدیگر رقابت کنیم، بنا است این موضوعات را دنبال کنیم، بنا نیست یک وقتی اینجا با جمهوری اسلامی مبارزه کنیم. قوانین و ضوابط مشخص است اما اگر فردی طبق قانون چارچوب‌ها را رعایت نکند شورای نگهبان باید دلیل این موضوع را هم بیان کند ما هم به عنوان مجلس برای نظارت بر قانون اساسی حتماً رعایت اجرای قانون انتخابات را با دقت دنبال کردیم و خواهیم کرد.

در بحث اختلافات بین دولت و مجلس باید این نکته را بگویم که واقعاً امروز همدلی و همکاری بین دولت و مجلس وجود دارد و ما همیشه امیدواریم. البته من همیشه بر این نکته تأکید کردم که همکاری و همدلی کفایت نمی‌کند این باید منجر به هم‌افزایی شود که ما بتوانیم آثار آن را در زندگی مردم در بخش‌های مختلف چه بحث‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و آرامش دیده شود اما آیا ما در جاهایی هست که اختلاف‌نظر نداریم، این امر خیلی طبیعی است. ممکن است در خیلی از موضوعات نظرات متفاوت داشته باشیم اما حتماً در نهایت به جمع‌بندی می‌رسیم و دنبال می‌کنیم و واقعاً ما خودمان را در یک جبهه، جبهه انقلاب می‌دانیم و یک اهداف مشترک دولت و مجلس مخصوصاً در این حوزه‌ها که باید با یکدیگر کار دارند همدلی و همراهی کاملاً وجود دارد و واقعاً مشکلی نیست. در کلان موضوع و در هدف‌گذاری‌ها هیچ اختلافی نیست و این همدلی و همراهی وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر