دلایل ناکامی اقتصاد در بهرهگیری از ظرفیت ترانزیت
رضا رستمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: ظرفیت بالایی در بخش حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت کشور برای اقتصاد ایران وجود دارد، اما به دلیل ناهماهنگی دستگاهها نتوانستهایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. تحریمها نیز موجب شده است تا ظرفیتهای بالقوه در این بخش بالفعل نشود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تحریم و ناهماهنگی دستگاهها در ایجاد زیرساختهای لازم برای حمل و نقل جادهای را مهمترین عامل در عدم بهرهگیری از ظرفیت ترانزیت عنوان کرد و گفت: کریدور شمال جنوب در کشور شکل نگرفته و این شرایط موجب شد تا ایران نتواند از ظرفیت ۲۰ میلیون تنی ترانزیت بار ریلی در زمان جنگ روسیه و اوکراین بهرهبرداری کند.
ایران میتوانست از ظرفیت ۲۰ میلیون تنی ترانزیت روسیه بهره بگیرد
وی عدم راهاندازی کریدور شمال به جنوب در بخش حمل و نقل ریلی را یکی از مهمترین دلایل عدم بهرهگیری از ظرفیت ترانزیت کشور اعلام کرد و افزود: برای استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی در سمت رشت، آستارا و گیلان مشکلات جدی وجود دارد به همین دلیل نتوانستیم از جنگ اوکراین و روسیه در این بخش بهره بگیریم در حالی که ایران میتوانست از ظرفیت ۲۰ میلیون تنی ترانزیت روسیه استفاده کند و رقبایی مانند ترکیه از ایران پیشی گرفتند و این کشور توانست ۹۵ درصد ظرفیت ۲۰ میلیون تنی حمل و نقل ریلی به روسیه را پوشش دهد. این پتانسیل قوی به دلیل عدم سرمایهگذاریهای لازم نفعی برای ایران نداشت.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: تحریم یکی از موثرترین دلایل در عدم بهرهگیری از ظرفیت ترانزیت در کشور است و متاسفانه این عقبماندگی هر روز ابعاد گستردهتری پیدا میکند.
در ترانزیت دریایی نیز وضعیت بهتری از ترانزیت جادهای نداریم
وی افزود: کریدور شمال جنوب با تاخیر زمانی بالا مواجه است و در بخش ترانزیت دریایی نیز شرایطی بهتر از سایر بخشها نداریم و حتی در ترانزیت جادهای و پس از آن ریلی وضعیت مناسبـتری نسبت به ترانزیت دریایی داریم.
رستمی عنوان کرد: در بخش دریایی پیشرفت آنچنانی وجود نداشته است و فقط در بخش واردات به دلیل وجود چهار بندر شمالی توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
عمر ناوگان جادهای در کشور بیش از ۲۵ سال است
وی درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای و تاثیر آن بر ترانزیت کالا از کشور، خاطرنشان کرد: عمر ناوگان جادهای در کشور بیش از ۲۵ سال است و براساس شعارهایی که دولت قبل و جدید مطرح کردند این طرح عملی نشد. در دولت گذشته طرح تعویض کامیونهای فرسوده با عنوان سوئیچ به سوئیچ مطرح شد؛ اما تنها نامی از آن باقی ماند و در دولت جدید نیز بحث جایگزینی کامیونهای فرسوده با کامیونهای سه سال کارکرد مطرح شده، اما انجام نشد.
رستمی ادامه داد: اکنون نیز بحث جایگزینی با کامیونهای ۵ سال کارکرد مطرح شده است و متاسفانه این شرایط موجب شده تا عمر ناوگان حمل ونقل جادهای در کشور بسیار بالا باشد.
ناکامی طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ناکامی طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده، خاطرنشان کرد: این طرح در عمل به گونهای پیش میرود که موجب میشود تا ۲۵ درصد ناوگان فرسوده و ۷۵ درصد فرسودهتر باشد.
وی درباره دلایل عدم استقبال از طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده تصریح کرد: قرار بود به جای یک کامیون فرسوده یک کامیون نو وارد شود؛ اما عملا شرایط به گونهای پیش رفت که محقق نشد. ابتدا گفته شد ۵ درصد از قیمت کامیون به حساب خزانه واریز شود و معنای آن این بود که همان کامیونهای فرسوده وجود داشت و تعدادی نیز کامیون وارد شد.
تشریح دلایل عدم موفقیت طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده
رستمی گفت: یک کامیون فرسوده در کشور ما اکنون قیمتی حدود یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان دارد و حاضر نیستند که کامیون فرسوده خود را به راحتی قیچی کرده و به کنار بیاندازند. دولت باید تصمیمی جدی بگیرد و تسهیلات مناسب اختصاص دهد و عوارض گمرکی را حذف کند تا برای کامیونداران جذابیت لازم وجود داشته باشد تا رغبت لازم را کنار گذاشتن کامیون فرسوده خود را داشته باشند.
وی با بیان اینکه دولت در نهایت یک کامیون فرسودهای را که تا ۲ میلیارد تومان قیمت دارد حدود ۲۵۰ میلیون تومان خریداری کرده و تسهیلاتی هم به کامیوندار ارایه نمیدهد، افزود:عدم ایجاد تسهیلات در کشور موجب شد تا طرح جایگزینی کامیونهای فرسوده بر مسیر واقعی خود حرکت نکند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران درباره گلایه مسئولان وزارت راه و شهرسازی از بودجه نگهداری راهها خاطرنشان کرد: عوارض جادهای از ۴ درصد به ۹ درصد افزایش یافته است و باید برای نگهداری راهها هزینه شود. اینکه گفته میشود بودجهای برای نگهداری راهها ندارند چندان نزدیک به واقعیت نیست.
انتهای پیام/