لاریجانی: نظرم درباره وضعیت منتخب اصفهان را با رهبر انقلاب در میان گذاشتهام/ تقاضای حضور در لیستها نداشتم و حسابی با هیچکدام ندارم
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در ابتدای این نشست خبری که پیش از ظهر امروز ـ چهارشنبه پنجم خرداد ـ در تالار مدرس ساختمان مشروطه بهارستان برگزار شد، در سخنان کوتاهی، گزارش مختصری از میزان طرحها و لوایح بررسیشده و آمار قوانین تصویب شده در مجلس نهم ارائه کرد و اظهار کرد: در یک نگاه کلی کشور ما 110 سال تجربه قانونگذاری دارد که 10هزار و 400 قانون در این مدت در کشور ما به تصویب رسیده است.
مجلس نهم با قانوننویسی درباره برخی اصول بر زمین مانده قانون اساسی، خلأهایی را پر کرد
وی ادامه داد: از این تعداد، 5585 قانون مربوط به قبل از انقلاب است، 1535 قانون مربوط به فصلی است که شورای انقلاب اداره امور کشور را برعهده داشته است و 2939 قانون مربوط به مجالس 9 دورهای است که پس از انقلاب شکل گرفته است.
رئیس مجلس نهم، تعداد طرحها و لوایح مطرح شده در این دوره از مجلس را 697 اعلام کرد و گفت: از این رقم، 458 تا طرح بوده و 216 لایحه داشتهایم که البته 47 درصد از لوایح تقدیمی به مجلس، به قانون تبدیل شدند و تنها 19 درصد از طرحها، قانون شدند و این نشان میدهد که تمرکز اصلی مجلس نهم بر لوایحی بوده که از سوی دولت ارائه شده است.
لاریجانی افزود: مجلس نهم تلاش میکرد که به موضوع اصلی کشور که مسأله اقتصادی است توجه ویژه نشان دهد و سهم 30 درصدی قوانین مربوط به مسائل اقتصادی در میان قوانین مصوب در مجلس نهم، بیانگر این رویکرد مجلس بوده است.
وی اظهار کرد: تلاش مجلس نهم این بود که زمینه همکاری بین قوا برای رفع مشکلات مردم را فراهم کند و این رویه را هم در تعامل با دولت قبل داشتیم و هم دولت فعلی.
لاریجانی با بیان اینکه «مجلس نهم توانست برخی اصول بر زمین مانده قانون اساسی را مورد توجه قرار داده و برای آنها قانوننویسی کند»، گفت: اصل مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، اصل مربوط به جرم سیاسی و همچنین اصل مربوط به ممنوعیت تفتیش عقاید و شنود، از موضوعاتی بودند که در مجلس نهم، قانون مدونی پیدا کردند. در موضوع ممنوعیت تفتیش عقاید و شنود، با قانوننویسی توانستیم این بخش را ضابطهمند کنیم تا هر کسی نتواند در این زمینه ورود پیدا کند و آرامش مردم را به هم بریزد.
رئیس مجلس نهم خاطرنشان کرد: از ابتدای مجلس نهم بنای ما بر این بود که درباره این خلأها قانونگذاری کنیم و این اتفاق افتاد. امیدواریم که بعد از ثمرات 9 دوره پارلمان، مجلس دهم هم بتواند از این ظرفیت برخوردار باشد که با درایت و سنجش درست از شرایط کشور، قدم بردارد.
رهبر انقلاب اولویت کشور را مسائل اقتصادی قرار دادند و مجلس دهم باید به آن توجه جدی نشان دهد
بعد از سخنان ابتدایی لاریجانی، پرسش و پاسخ آغاز شد و در ابتدا، یکی از خبرنگاران از لاریجانی پرسید: به نظر شما، کدامیک از نقاط ضعف مجلس نهم نباید در مجلس دهم ادامه پیدا کند و همچنین کدامیک از نقاط قوت مجلس نهم در دوره دهم باید ادامهدار باشد.
لاریجانی در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: مشی مجلس نهم بیشتر برای ایجاد آرامش در کشور و همچنین پرداختن به مسائل مهم کشوری بود که این موضوع یکی از نقاط قوت مجلس نهم به شمار میآمد، اما نباید در مجلس دهم ذهنها از مسائل مهم کشوری منحرف شوند و من نیز در اینجا جای دارد از نمایندگان و هیأت رئیسه تشکر و قدردانی کنم.
وی ادامه داد: حجم بیشتر مصوبات مجلس نهم درباره رونق اقتصادی و ایجاد فضایی مناسب برای کسب و کار بود و برخی موارد نیز برای تسهیل ورود سرمایه داخلی و خارجی به کشور بود. بنابراین این موارد به نوعی ریلگذاری برای آینده کشور به حساب میآید.
لاریجانی افزود: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اولویت نخست کشور را مسائل اقتصادی قرار دادهاند و مجلس دهم باید به این موضوع توجه جدی نشان دهد.
دفاع لاریجانی از طرح چگونگی انتصاب افراد در مشاغل حساس
رئیس مجلس نهم شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تصمیم شتابزده مجلس نهم درباره طرح انتصاب افراد به مشاغل حساس که روز گذشته در مجلس تصویب گردید، واکنش نشان داد و گفت: اتفاقاً این طرح شتابزده تصویب نشد چراکه ماهها در کمیسیونها و صحن مجلس مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین اگر این طرح مشکلی داشته باشد نمایندگان میتوانند آن را در مجلس دهم اصلاح کنند.
منتخب مردم قم در مجلس دهم درباره نقش ایران در فلوجه عراق و خروج داعشیها از عراق گفت: با توجه به تلاشهای ایجاد شده امیدوارم صحنه خروج نیروهای داعش و ترویستی را شاهد باشیم.
لاریجانی درباره پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «چرا هیأت رئیسه و رئیس مجلس نهم درباره اظهارات یکی از نمایندگان طبق ماده 24 آیین نامه داخلی واکنش نشان نداده است چراکه حرفهای آن نماینده جایگاه و حفظ شأن نمایندگان در مجلس زیر سؤال برده است؟»، تصریح کرد: ایشان اظهارات خودشان را تکذیب کردهاند و وی بخشی از حرفهای خود را اصلاح کرده است. بنابراین اگر فردی اشتباه خودش را قبول و آن را تصحیح کند دیگر نباید به اینگونه مباحث دامن زد.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد مجلس نهم در موضوع هستهای و برجام، این مواضع را مواضع خوب و آن تصمیم را تصمیم بهموقع خواند و گفت: طبیعتاً مجلس درباره اتفاقات باید تصمیمگیریهای بهموقعی انجام دهد و مجلس نهم نیز درباره مسائل هستهای به چنین امری توجه نشان داد لذا مجلس به موقع درباره اینگونه موارد اظهارنظر کرد یا اینکه بیانیههایی از طرف مجلس و نمایندگان صادر شد.
لاریجانی خطاب به خبرنگار رسانه منتقد برجام: از نظر شما نقض برجام چیست؟
در ادامه خبرنگاری سؤال کرد که «مجلس نسبت به اجرای برجام اقدامات خوبی را انجام داده است، اما تاکنون از سوی دولتیها و سایر نمایندگان نیز شنیدهایم که با اقدامات آمریکا نقض برجام صورت گرفته است و رهبری نیز بارها تأکید کردهاند که هیچ چیز محرمانهای برای مردم وجود ندارد به نظر شما اقدام فوری طرفِ ایرانی نسبت به نقض برجام باید چه اقداماتی باشد؟»
لاریجانی در پاسخ به این سؤال گفت: از نظر شما نقض برجام چیست؟
خبرنگار گفت: برداشت 2 میلیارد دلاری اموال ایران، قانون عدم ویزا برای ورود سرمایهگذار به ایران، مشکل سوئیفت و...
لاریجانی در این باره بیان کرد: در مورد سوئیفت باید بگویم که مشکل برداشته شده است. درباره مسائل سرمایهگذاری نیز باید بگویم که مشکل به رفتار بانکهای بزرگ نسبت به ایران برمیگردد ضمن اینکه بانکهای خرده کارهای خودشان را انجام میدهند، اما باید این واهمهها و ترسها برداشته شوند تا زمینه ورود سرمایهگذار فراهم گردد تا به قول شما نقض برجام صورت نگیرد.
منتخب مردم قم در مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: درباره مسائل دیگری که به برجام مربوط میشود باید گفت که تلاشها و پیگیریهای بسیاری در حال انجام است ضمن اینکه اقدامات بسیار خوبی نیز از سوی وزارت خارجه نسبت به این موارد صورت گرفته است.
وی درباره دستاوردهای مجلس نهم در زمینه دیپلماسی افزود: تصمیمات مجلس دو بخش دارد؛ یک بخش مربوط به تصمیمات مجلس برای منافع کشور است که نمونه آن همین طرح مذاکرات هستهای و چند قانون دیگر بود. اقدام متقابل در دزدی آمریکا از منابع ایران هم جزء این طرحها بود. طرحها و تصمیمات خوبی از سوی مجلس نهم برای منافع کشور صورت گرفت؛ یکی درباره مذاکرات هستهای و دیگری نیز در مورد دزدی اخیر آمریکاییها از اموال ایران.
لاریجانی اضافه کرد: نمایندگان پارلمان با کشورهای مختلف روابط و دوستیهای خوبی داشتند و چنین رویکردی باعث تسهیل روابط میان ایران و کشورهای منطقهای و حتی اروپایی گردید. مانند بینالمجالس اسلامی و آسیایی که نمایندگان حضور بسیار خوبی در این عرصهها داشتند.
خبرنگاری از لاریجانی سؤال کرد: «فرصتسازی و فرصتشناسی برای اتخاذ تصمیم و اجرای آن مهم تلقی میشوند بنابراین از نظر شما پیششرط اجماع و نحوه بهرهگیری از این فرصتها چه چیزهایی میتوانند باشند؟». رئیس مجلس در پاسخ گفت: حرف درست و صحیحی را بیان کردید وقتی یک فعل سیاسی در داخل و خارج کشور گفته میشود طبیعتاً آثاری را نیز در بردارد. باید از تمام ظرفیتهای ممکن در برجام بهرهبرداری کرد و زمینه ورود سرمایه، رونق اقصادی و بهبود کسب و کار را فراهم کنیم.
لاریجانی در ادامه به نقش ولایت فقیه در کشور اشاره کرد و گفت: کشورهای منطقه یا در هم ریخته هستند یا اینکه از مشکلات امنیتی رنج میبرند، اما ایران اینگونه نیست و آن هم به برکت و وجود نعمتی مانند ولایت فقیه در ایران مربوط میشود و وفاق در کشور را خوب ارزیابی میکنم.
با عارف سلام و علیک قدیمی دارم ولی درباره ریاست مجلس گفتوگویی نداشتهایم
علی لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤالی که درباره ریاست مجلس دهم و هرگونه تعامل احتمالی وی با محمدرضا عارف دیگر کاندیدای ریاست مجلس دهم مطرح شد، گفت: دو، سه روز صبر کنید مطلب روشن میشود.
وی در پاسخ به سؤال همین خبرنگار که از گمانهزنیها در این زمینه سخن گفت، افزود: من نگاه لطفآمیز شما را در رسانهها نفی نمیکنم؛ اما ساختار داخلی مجلس ساختار کاملا دموکراتیکی است و باید به این توجه کنیم که از این ساختار عدول نشود. درست است که رسانهها به این موضوع میپردازند ولی این موضوع روش دارد. نمایندگان مجلس فضایل و نخبگان این کشور هستند و احتیاج ندارند که از بیرون مجلس به آنها فشاری وارد شود و این احساس نباید به وجود بیاید.
لاریجانی درباره هرگونه مذاکره و گفتوگو میان خود و محمدرضا عارف نیز گفت: ما سالیانی است که با هم رفیق هستیم و سلام و علیک داریم ولی در این زمینه گفتوگویی نداشتهایم.
رئیس مجلس نهم شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سؤالی درباره استراتژی عربستان سعودی در موضوع حج با توجه به حادثه منا نیز اظهار کرد: من امیدوارم گروهی که از ایران برای بار آخر رفته است، مذاکراتی در این زمینه داشته باشند که این مشکل حل شود. البته شما میدانید که ما اختلافات جدی با عربستان در مسائل منطقهای داریم. شرایط یمن را نه تنها به نفع دنیای اسلامی که به نفع خود عربستان هم نمیدانیم. اما مسأله حج خارج از اینهاست و یک وظیفه اسلامی است و باید این مراسم به صورت طبیعی برگزار شود و مردم بتوانند فرایض خود را به درستی انجام دهند. عربستان در این زمینه مسئولیت مهمی برعهده دارد.
پیام انتخابات هفتم اسفند، آرامش برای حل مشکلات مردم بود
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره «پیام انتخابات هفتم اسفند در تهران و در کل کشور»، گفت: در کل انتخابات این دوره را اینطور باید درک کرد که مردم آرامش را میخواهند تا در سایه آن مشکلات کشور حل شود. در فضای تنشآلود نمیتوان به مسائل مهم و اساسی کشور پرداخت؛ چه این فضای تنشآلود در داخل پارلمان باشد چه در خارج از پارلمان. مردم آرامش را میخواهند که در سایه آن، همافزایی شکل بگیرد و مسائل در فضایی عاقلانه حل و فصل شود.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران، که با شمردن روزهای ریاست لاریجانی بر مجلس، از او خواست درباره دو کار ماندگارش در مجلس نهم، دو کار ناتمام و همچنین یک ضرورت کاری برای تهران، پاسخهای منطقی بدهد، گفت: این روزهایی که شما شمردید، ما را نگران عاقبت خودمان کرد. بعد اینکه شما میگویید، جواب منطقی، مگر من تا به حال جواب غیرمنطقی میدادم؟
خبرنگار در پاسخ گفت: مقصودم این بود که جواب دیپلماتیک ندهید. لاریجانی اظهار کرد: خوب شد معنی دیپلماسی را هم فهمیدیم.
وی همچنین افزود: آنچه ما در مجلس نهم پیگیر بودیم و مشی ما بود، پیگیری فضای میانهروی در کشور بود تا مسائل کشور بهتر دیده و حل شود. فکر میکنم خیلی از عزیزان هم به این فکر علاقهمند بودند. بر همین اساس وقتی دولت جدید روی کار آمد برایند مجلس نهم، همکاری با دولت بود هم در رأی اعتماد به وزرا و هم در کارها. البته ممکن بود جایی ما کار دولت را قبول نداشتیم چه در این دولت و چه در دولت قبل. من این مشی را مشی درستی میدانم و از این پس هم فکر میکنم باید همین مشی را داشته باشم. داشتن صبغه میانهروی در کارها میتواند عقاید مختلف را کنار هم بنشاند و به حل مسائل کمک کند.
وضع بغرنج جمعیت روستانشین کشور در مقایسه با آمار جهانی
لاریجانی همچنین درباره ضرورت کاری برای تهران نیز اظهار کرد: تهران نیز از بقیه جاها جدا نیست. ما برای حل مشکلات کل کشور نیازمند این هستیم که همگان را به سمت مشی میانهروی ترغیب کنیم. یکی از این مشکلات مهم، حجم بالای مهاجرت از روستاها به شهرهاست. در آمار جهانی آمده است که در 40 سال آینده، 30 درصد جمعیت کشورها در روستاها خواهند بود ولی ما در ایران، هماکنون در روستاها 27 درصد جمعیت داریم. این درباره تهران بغرنجتر است. مشکل تهران، حاشیهنشینی و روند روبه افزایش آن است. ما جلسات متعدد با وزرا و شهرداری تهران داشتهایم. دغدغه دیگر، بحث هوای تهران است. بیش از 15 جلسه درباره آلودگی هوای تهران داشتیم و تأکید کردیم که حل این معضل به یک متولی نیاز دارد. طرحی را هم برای ساماندهی این وضع آماده کردهایم که اواخر کارش است و امیدواریم مجلس دهم در آغاز کار خود، آن را در اولویت قرار دهد.
این نشست خبری با سؤال خبرنگار دیگری ادامه یافت که به سخنان روزهای اخیر رهبر معظم انقلاب درباره قبح بههم ریختن جلسات سخنرانیها اشاره کرد و از سرنوشت پرونده حادثه 22 بهمن، سؤال کرد. لاریجانی در پاسخ اظهار کرد: من از سرنوشت آن پرونده خبری ندارم. البته بنده از گذشته هم میدانستم که رهبر انقلاب به هیچ وجه علاقهمند نیستند که جلسات سخنرانی افراد را به هم بریزند. ولی روشن است که گاهی به دیدگاههای ایشان توجه نمیشود. ایشان این بار با صراحت نظر خود را گفتند و این باید پایهای باشد و همه باید روی همین چارچوب حرکت کنیم. در روز معلم، که معلمان بزرگوار خدمت رهبر انقلاب رسیدند ایشان فرمودند که شما باید به افراد تحمل عقاید مخالف را یاد بدهید. این باید در فرهنگ ما جا بیفتد. ما میتوانیم نظر خود را داشته باشیم و لزومی ندارد که عقاید خود را به مزایده بگذاریم اما در عین حال نظر مخالف را هم بشنویم و تحمل کنیم.
لاریجانی تأکید کرد: ما در این زمینه مشکل قانون و کمبود قانون نداریم. مشکل ما فرهنگی است. برای حل، باید بپذیریم که همه همسرنوشت هستیم و در یک کشتی نشستهایم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی که درباره طرحها و لوایح نیمهتمام مجلس نهم بود، گفت: این طرحها میتوانند در اولویت مجلس دهم باشند. البته برخی از این طرحها تصمیمگیری شدهاند. مثلا درباره حذف یارانه ثروتمندان در قالب بودجه 95، تصمیمگیری شده است. درباره طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی، یکسال کار کردیم ولی اختلافی مطرح شد که آیا باید اصل هشتاد وپنجی شود و به کمیسیون واگذار شود یا اینکه در صحن مطرح شود. نظر شورای نگهبان این است که باید در صحن مطرح شود چرا که از جنس طرحهای مادر است. البته ما فرصت نداشتیم.
رئیس مجلس نهم، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری العالم، در زمینه اولویتهای مجلس دهم در موضوع سیاست خارجی نیز گفت: بنن مجلس نهم و مجلس دهم در این زمینه تفاوتی نیست چراکه هر دو در یک مقطع زمانی، شکل گرفتهاند. شرایط بیرونی ما تفاوتی نکرده است. روند اقدامات تروریستی در دو دهه اخیر در منطقه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی روند صعودی بوده است. بخشی از آن هم برمیگردد به اینکه برخی کشورهای منطقه رفتار تاکتیکی با تروریستها دارند و برخی کشورهای غربی هم همینطور. تا وقتی این فضا هست، یکی از اقدامات اساسی مجلس باید این باشد که شرایط منطقهای را رصد کند و در جهت حل و فصل آن قدم بردارد.
لیست امید، تأثیر مهمی در رأی آوردن من نداشت
در ادامه، خبرنگاری از لاریجانی پرسید که «حضور نام شما در لیست امید در قم، چه اثری در رأی آوردن شما داشته است؟»، که لاریجانی پاسخ داد: تأثیر مهمی نداشت. بافت شهرهای مختلف متفاوت است. آنچه برای من مایه افتخار است این است که مراجع معظم تأکید داشتند بنده در هر سه دوره، هشتم، نهم و دهم از قم کاندیدا شوم. برای خودم نیز به دلیل اینکه سالها در قم زندگی کردهام، از نظر فکری و علاقه شخصی، قم بهتر بود. ما باید در تحلیلها، ظرف شهرهای مختلف و تفاوت آنها را مد نظر قرار دهیم.
بزنگاه شرایط تغییر در کشور مسأله رکود است، دولت باید سریعتر کار کند
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار خبرگزاری فارس از لاریجانی درباره وضعیت اقتصادی کشور و موضوع رکود سؤال کرد و تأکید داشت که دولت دچار بیبرنامگی در این زمینه است. وی از لاریجانی خواست برنامه خود را در مجلس دهم در این زمینه بگوید.
لاریجانی در این باره گفت: این حرف درستی است که در شرایط فعلی، مسأله رکود جدی است. مهمترین مشکل باید تقویت موتور تولید و رونق بخشی به این حوزه باشد. بزنگاه شرایط تغییر در کشور مسأله رکود است. دولت باید سریعتر کار کند. البته با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی و دستور ایشان مبنی بر تشکیل ستاد در این زمینه، این ستاد تشکیل شده و دارد کار میکند و تصمیمات خوبی هم گرفته است که اگر اجرایی شود، اتفاقات خوبی میافتد. من در کل نگاهم به آینده مثبت است. داریم از شرایط سختی عبور میکنیم و باید سرعت کار در کشور را تقویت کنیم و مجلس هم باید حمایت کند.
خبرنگار فارس همچنین سؤال دیگری پرسید مبنی بر اینکه «حضور نمایندگان حامی دولت، برای شما نگرانکننده نیست که در شرایط خاص، به جای ترجیح منافع مردم، منافع دولت را ترجیح دهند؟». لاریجانی در پاسخ به این سؤال تأکید کرد: آرای نمایندگان مختلف است و این یک حسن است. ما باید افتخار کنیم که همه طیفهای مختلف فکری جامعه در مجلس نماینده دارند و صدایشان شنیده میشود. این برای یک دموکراسی دینی خوب است. نمایندگان در ابتدای کار خود، سوگند شرعی یاد میکنند و قطعا به این سوگند پایبند خواهند بود. این دستهبندیهای بیرونی، در درون مجلس به گونهای دیگر است و اصلا به این معنا نیست که فردی را از اختیار خودش خارج کند.
داستانسراییها درباره ریاست مجلس هم اشتغال بدی نیست!
پیامرسانی سازوکاری دارد و من پیام رسمی از فراکسیون امید دریافت نکردم
خبرنگار دیگری از رئیس مجلس نهم پرسید: «گفته شده که از سوی فراکسیون امید برای شما پیغامهایی آمده است مبنی بر تمایل به تعامل و مذاکره در موضوع ریاست مجلس. اما شما نپذیرفتهاید. آیا این را تأیید میکنید؟»
لاریجانی پاسخ داد: همانطور که قبلا هم گفتم، در مجلس برای تصمیمگیری درباره ریاست، سازوکار مشخصی هست. اما به من پیامی هم در این زمینه داده نشده است.
همین خبرنگار به لاریجانی گفت: آقای تابش گفتهاند که پیام به شما رسیده است؟
و لاریجانی تأکید کرد: افراد ممکن است بیایند به اتاق ما و نظری بگویند. اما پیام دادن سازوکاری دارد؛ مکتوب است یا تلفنی. به من پیام رسمی داده نشده است. ضمن اینکه باید پرسید آیا لزومی دارد که پیامی در این زمینه رد و بدل شود؟ نمیدانم. ما در 9 دوره مجلس هیچوقت از این مسائل نداشتیم. همه چیز در داخل مجلس بوده است؛ این اولین بار است که به بیرون از مجلس کشیده شده است. شما دیدهاید که من تا به حال راجع به این موضوع صحبتی نکردهام و فکر میکنم این موضوع باید در سازوکار قانونی و منطقی خود پیش برود.
خبرنگار مجددا به لاریجانی گفت که گفته شده در جلسه حزب اعتدال و توسعه با منتخبان، بین شما و آقای عارف درباره کرسیهای مختلف هیأت رئیسه توافق شده است.
لاریجانی پاسخ داد: این روزها داستانسرایی در این باره زیاد است. من نمیخواهم جلوی این داستانسراییها را بگیرم؛ خودش اشتغال بدی نیست.
رئیس مجلس نهم در پاسخ به دیگر سؤالی مبنی بر بزرگترین چالشها پیش روی مجل دهم گفت: من نگاهم به مجلس آینده مثبت است و چالش بزرگی نمیبینم که بخواهد مانع حرکت مطلوب مجلس دهم باشد. افرادی که انتخاب شدهاند از یک فرهیختگی برخوردارند و عقاید مختلف در کنار هم حضور دارند.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آخرین اخبار از اسرای خانطومان، گفت: رسانهها به آنچه در خان طومان اتفاق افتاد، دامن زدند و اخباری که منتشر آنقدر دقیق نبود. البته روشن است که تروریستها با کمک برخی کشورها، از فرصت آتشبس استفاده کردند، سلاح زیادی آوردند و شرایط تلخی در خان طومان ایجاد شد.
لاریجانی افزود: در عین حال، حواشیای که به وجود آمد توانست ذهنها را دقیقتر کند که عدهای از جریانها و کشورها، از شرایط آتشبس سوءاستفاده میکنند؛ این هم در مذاکرات اثر داشت و هم در تحولات میدانی.
شباهتی بین مجلس ششم و مجلس دهم نمیبینم
رئیس مجلس نهم شورای اسلامی، در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه «نگرانی تکرار مجلس ششم، در مجلس دهم وجود دارد»، گفت: من ارزیابیام این نیست که شباهتی بین مجلس دهم و مجالس گذشته باشد. ما نباید از تمثیلها استفاده کنیم. جنس مجالس متفاوت است. ضمن اینکه تجربه همه این سالها، عقلانیتی به همه جریانهای سیاسی کشور داده است که از تنشها و اقدامات تنشزای گذشته دوری کنند.
وقتی موضوع مهم اقتصادی روی زمین مانده، نباید برای حواشی سینه بزنیم
لاریجانی، در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره «برنامه خود برای مجلس دهم در صورت احراز کرسی ریاست مجلس برای تحقق مطالبه مردم در انتخابات هفتم اسفند»، گفت: تصمیمات در ظرف زمانی و مکانی خودش اتخاذ میشود. آنچه مردم طلب میکنند، حل مشکلات اساسی اقتصادی است. فرعیات را باید کنار گذاشت. ما از نظر، بنیه اقتصادی ضعف داریم. امروز جمهوری اسلامی در منطقه دقیقترین استراتژی را دارد. در صحنه جهانی هم روی هم رفته خوب عمل کردهایم. ضعف ما، ضعف اقتصادی است. کشوری قدرتمند است که از اقتصاد سالم و زاینده برخوردار باشد. اگر دغدغه کشور را داریم باید نگاه طبیبانه به مسائل کشور داشته باشیم. وقتی موضوع به این اهمیت روی زمین مانده است نباید بر روی حواشی آن سینه بزنیم. وقتی میگوییم مشی ما میانهروی است، نه این که این مشی یک امر منعندی و تمایل شخصی باشد. این ضرورت زمانه است.
وی افزود: راه ما تا حد زیادی روشن است. ضمن اینکه تأکید میکنم در مجلس وضعیت به این شکل نیست که رئیس برنامه را ارائه بدهد تا دیگر نمایندگان حرکت کنند. راه و روش در مجلس متفاوت است و سازوکار خود را دارد. لب مطلب اینکه محور برنامههای کشور باید در این شرایط، حل مسائل اقتصادی باشد.
رئیس قوه مقننه، در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری دانشجو نیز که از وی درباره دلیل تغییر رویکرد اصلاحطلبان نسبت به لاریجانی بعد از انتخابات را پرسید، گفت: من بیتقصیرم. باید از دیگران سؤال کنید. وضع من همان حال قبلی است. باید از خودشان بپرسید.
لاریجانی، همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور یک نماینده در چند فراکسیون گفت: این شیوه، بندرت وجود داشته است. قبلا هم بوده است. ولی باید گفت که در کار جمعی، افراد به سمتی میروند که مورد طلب آنهاست.
وی تأکید کرد: باید دقت کنیم که فراکسیونها در مجلس سایه احزاب بیرونی نیستند و شکل جدیدی پیدا میکنند. ضمن اینکه گاهی یک فرد در یک فراکسیون سیاسی است و همزمان در چند فراکسیون تخصصی است. اینها قاعدهای ندارد.
لیست انتخاباتی احزاب معمولا شکار کاندیداهایی است که رأی بیشتری دارند
لاریجانی درباره نقش احزاب در مجلس نیز اظهار کرد: مشکل ما در کشور این است که احزاب ریشهدار به معنای واقعی نداریم. تابلو زیاد داریم ولی حزبی مثل حزب جمهوری اسلامی که فراگیر بود، مانیفست و سیستم قوی داشت، نداریم. یک دموکراسی اگر بخواهد هدایت شده باشد، باید احزاب قوی داشته باشد وگرنه خیلی خام است. وضع ما فیالحال این است. ما احزاب قوی نداریم. در انتخاباتها هم معمولا در موقع انتخابات لیست میدهند ولی لیستها بیشتر بیشتر شکار کاندیداهاست. یعنی نگاه میکنند کدام کاندیدا رأی بیشتری دارد، او را شکار میکنند و در لیست قرار میدهند.
لازم نبود اینقدر درباره قانون صداوسیما مفصل کار شود
وی درباره مهمترین دستاوردهای فرهنگی مجلس نهم و مهمترین اولویتهای مجلس دهم در این حوزه نیز اظهار کرد: در مجلس نهم، روی موضوعات مهمی کار شد؛ یکی از اینها به قانون تبدیل شد که موضوع امر به معروف بود. یکی در میانه راه پنچر شد که طرح مساجد بود و مشکلاتی پیدا کرد. به شورای نگهبان رفت و برگشت خورد. اما همچنان مشکلات آن باقی مانده است. دو بحث هم ماند یکی قانون صداوسیما بود که روی آن کار شد. من بر اساس تجربهای که در صداوسیما دارم به نظرم میآید لازم نبود اینقدر مفصل در این زمینه کار شود. بههر حال این کار ماند. موضوع دیگر هم، قانون جامع برای رسانهها بود که روی آن کار شد ولی نتوانستیم آن را به صحن بیاوریم.
گزارش وضعیت اقتصادی هر سال از سوی مرکز پژوهشهای مجلس ارائه شود
لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اقدام عملی دولت و مجلس برای اقتصاد مقاومتی و برای اینکه این شعار سال نیز به سرنوشت شعار سالهای گذشته دچار نشود، گفت: اقدام عملی آغاز شده است. در دولت ستاد لازم تشکیل شده است و در مجلس هم یک مصوبه داشتیم برای هدایت موضوع که از همه قوا در آن حضور دارند. من تشویق میکنم شما را به گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از وضعیت اقتصادی سال 94 داشت. من توصیه کردم که این گزارش را ارائه دهند و خوب است هر سال چنین گزارشی ارائه شود.
طبق قانون، نظارت استصوابی به بعد از انتخابات قابل تسری نیست
در ادامه، خبرنگاری نظر لاریجانی را درباره وضعیت مینو خالقی منتخب مردم اصفهان و ردصلاحیت او بعد از انتخابات پرسید، که لاریجانی گفت: ما باید به نظامات قانونی کشور پایبند باشیم. البته رأی خود من این است که قانون برای نظارت شورای نگهبان به انتخابات، زمان تعیین کرده است و این قابل تسری به بعد از انتخابات نیست. اما تفسیر شورای نگهبان متفاوت است و تأکید دارد که بعد از انتخابات هم نظارت استصوابی دارد. من البته استدلالم را در این زمینه با رهبر انقلاب هم در میان گذاشتهام که بین نظر ما و شورای نگهبان در این باره تفاوت است. من از هیأت حل اختلاف قوا خواستم که وارد شود و اعلام نظر کند که البته نظر آنها به نظر شورای نگهبان نزدیکتر بوده است.
لاریجانی افزود: مگر اینکه در مجلس آینده این موضوع به شکلی سرو سامان یابد. ولی نظر شخصی من این است که اظهارنظر درباره صلاحیت یک فرد، محدود به همان زمان قبل از انتخابات است که قانون تعیین کرده است.
خبرنگار دیگری از لاریجانی درباره تصمیمش درباره اصلاحطلبان و تندروهای اصولگرا بعد از رأی آوردن پرسید و سؤال کرد که «حالا که از لیست امید، به مجلس راه یافتهاید، بعد از ورود، با کدام جریان تعامل بیشتری خواهید داشت؛ اصلاحطلبان و اعتدالیون یا پایداری و تندروهای اصولگرا؟».
حسابی با هیچ یک از لیستها ندارم
منتخب مردم قم در مجلس دهم اظهار کرد: ابتدا یک توضیحی بدهم که و یک مطلب را روشن کنم و آن اینکه، من تقاضایی نکردم که مرا در لیستی قرار دهند نه در امید و نه در غیرامید. من اعلام کردم که مستقل هستم هر کسی خواسته ما را در لیستی آورده است. پس ما حسابی با هم در هیچ زمینهای نداریم. ما یک مشی داشتیم که همان را هم ادامه میدهیم. مشی ما این بود که در فضای فعلی کشور باید با عقلانیت کشور را اداره کنیم. هرکسی این مشی را قبول داشته باشد از همکاری ما برخوردار است.
در ادامه، خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، از رئیس مجلس درباره عدد بالای طرحهای تحقیق و تفحص و به نتیجه نرسیدن اکثر آنها بجز شش مورد و همچنین قرائت نشدن برخی گزارشها با وجود آماده بودن به دلیل خواست هیأت رئیسه سؤال کرد که لاریجانی پاسخ داد: در آییننامه، ابزارهای مختلفی برای نظارت دیده شده است. از ابزار تحقیق و تفحص باید در جاهایی استفاده کرد که مسأله خیلی حادی است و نمیتوان از ابزار دیگری استفاده کرد.
بسیاری از تحقیق و تفحصها ضرورتی ندارد
وی افزود: تحقیق و تفحص یک کار زمانبر و هزینهبر است. همین کار با ابزارهای دیگر میتواند صورت گیرد ولی هزینه کمتری داشته باشد. در هر مجلس، شش تا هفت مورد تحقیق و تفحص بیشتر نداشتهایم. بقیه در بین راه خودشان منصرف شدهاند و دیدند که احتیاج به تحقیق و تفحص ندارد. در مورد یکی دو موردی هم که تحقیق و تفحص انجام شد ولی خوانده نشد، موضوع این بوده که کمیسیون مربوطه باید این را بررسی کند و گزارش بدهد. یکی مربوط به تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بود و یکی هم موضوع مناطق آزاد که گزارش ارائه ندادهاند.
لاریجانی همچنین درباره تعامل با قوه قضائیه در زمینه تحقیق و تفحصها نیز گفت: قوه قضائیه بر اساس سازوکار خودش بررسی میکند. ممکن است برخی در حد تخلف باشد. قوه قضائیه باید احزار کند که جرمی رخ داده است تا رسیدگی کند.
آخرین نشست علنی مجلس نهم، روز گذشته ـ سهشنبه چهارم خردادماه ـ برگزار شد و علی لاریجانی نطق پایانی خود را در این نشست ارائه کرد.
مجلس دهم شورای اسلامی، روز شنبه هشتم خردادماه، افتتاح میشود.
انتهای پیام/