صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۲۶ - ۰۹ آذر ۱۴۰۲
با حضور قابل توجه دانشگاه‌های برتر کشور؛

سومین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان برگزار شد

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به جزئیاتی از سومین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان، گفت: در این دوره، ۴۶ تیم از دانشگاه‌های برتر کشور، دانشگاه‌هایی چون شهید بهشتی، تهران و الزهرا حضور پررنگی در این رقابت‌ها داشتند.
کد خبر : 882241

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سومین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان که با موضوع صلاحیت‌های شورای نگهبان در نظارت بر مصوبات و انتخابات به همت پژوهشکده شورای نگهبان امروز (پنج‌شنبه،۹ آذرماه) با حضور گروه‌های شرکت‌کننده در این رقابت در محل پژوهشکده شورای نگهبان  برگزار شد.

علی فتاحی زفرقندی قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به اینکه شبیه‌سازی شورای نگهبان در حوزه نظارت بر انتخابات یعنی مفهوم‌شناسی نظارت بر انتخابات و تحلیل فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، گفت: مدل‌های مختلفی برای آموزش موضوعات مرتبط با حقوق اساسی در سراسر دنیا وجود دارد. موضوعات حقوقی را یا در قالب کارگاه‌های آموزشی یا در قالب کلاس آموزش می‌دهند که فرد به عنوان یک مستمع حضور دارد با استاد آن مطلب را به آن آموزش می‌دهد ما در چند سال گذشته اتفاقی که افتاده است آن است که ما در دنیا با مدل‌ها و قالب‌های جدید آموزشی مواجه هستیم که موضوعات مرتبط با علوم انسانی را که برای آموزش است از این مدل‌ها و الگو‌ها استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: مثل برگزاری دوره‌هایی مانند مدارس حقوقی یا شبیه‌سازی دادگاه‌ها در پژوهشکده شورای نگهبان برای آشنا شدن مخاطبان دانشجویمان با وظایف و اختیارات شورای نگهبان اعم از بررسی مصوبات و تفسیر قانون اساسی و رسیدگی و نظارت بر انتخابات یک مدل شبیه‌سازی که در دنیا مرسوم است را به صورت بومی طراحی کرده‌ایم که دانشجویان حضور پیدا می‌کنند و خودشان را در جایگاه یک عضو شورای نگهبان قرار می‌دهند، به عنوان یک عضو شورای نگهبان نسبت به یک مصوبه نظر می‌دهند و آن را بررسی می‌کنند و در پایان آن و پس از جمع‌بندی‌ها، رأی‌گیری و یک نظر را مطابق با نظر شورای نگهبان اعلام می‌کنند.

فتاحی اظهار کرد: در این فرآیند دو داور از اساتید برتر کشور در هر گروه حضور دارند و این رقابت را داوری می‌کنند، نظرات، نکات و ایراداتی را که ممکن است نسبت به فهم صلاحیت و جایگاه شورای نگهبان در این فرآیند‌ها وجود داشته باشد، به دانشجویان گوشزد می‌کنند.

وی تصریح کرد: به خاطر آنکه یک عدالت آموزشی در این رقابت علمی برقرار شود، ابتدا یک دوره آزمون قانون اساسی را برگزار می‌کنیم تا مطمئن شویم که همه شرکت‌کنندگان در این رقابت قانون اساسی را یک دور خوانده‌اند و نسبت به قانون اساسی که به عنوان اصلی‌ترین ماده مورد استفاده شورای نگهبان است، آشنایی دارند.

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: پس از آن یک دوره کارگاهی را برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌کنیم، در این دوره کارگاهی صلاحیت‌های شورای نگهبان تدریس می‌شود و دانشجویان با صلاحیت‌های قانونی شورای نگهبان در حوزه‌های مصوبات و نظارت بر انتخابات آشنا و پش از آن وارد رقابت می‌شوند.

فتاحی گفت: در این دوره از رقابت‌ها که سومین دوره رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان بود، در دو مرحله از شرکت‌کنندگان درخواست کردیم که در رقابت حضور داشته باشند، در مرحله اول بررسی مصوبات فرضی بود که براساس رویه‌های شورای نگهبان براساس رویه‌های مجلس شورای اسلامی این امکان وجود داشت که چنین  مصوباتی به تصویب برسد و برای شورای نگهبان ارسال شود، آماده شد و در اختیار دانشجویان قرار گرفت، دانشجویان این مصوبات را از حیث انطباق و یا عدم مغایرت با قانون اساسی مورد بررسی قرار دادند و نظرات خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم، فرآیند رسیدگی به صلاحیت افراد پرونده‌های انتخاباتی موضوع رقابت ما بود، پرونده‌هایی که در این بخش در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده قرار گرفته است، برگرفته از پرونده‌های واقعی است که در سال‌های گذشته در شورای نگهبان مطرح شده و در شورای نگهبان نسبت به آن پرونده نظر داده است.

قائم‌مقام پژوهشده شورای نگهبان ادامه داد: نکات حقوقی و جدی آن پروند‌ها را استخراج کرده‌ایم و صرفاً اسامی افراد و حوزه‌های انتخابیه تغییر پیدا کرده است، سعی کردیم در این پرونده‌ها نکات حقوقی که ممکن است در یک پرونده مدنظر اعضای شورای نگهبان باشد و نیازمند یک تحلیل حقوقی است، آن را در این رقابت‌ها بیاوریم.

وی افزود: این گروه‌ها، مانند اعضای شورای نگهبان این پرونده‌ها را بررسی و تحلیل می‌کنند و با این فرآیند آشنا می‌شوند که یک عضو شورای نگهبان وقتی در این جایگاه قرار می‌گیرد، چه کار‌هایی را باید انجام دهد و چه نظراتی را باید اعلام کند.

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان، تصریح کرد: در این دوره، ۴۶ تیم از دانشگاه‌های برتر کشور، دانشگاه‌هایی، چون شهید بهشتی، تهران و الزهرا حضور پررنگی را در این رقابت‌ها داشتند، هر تیم متشکل از ۶ نفر به همراه یک استاد است، دانشجویان بیش از  ۲۰ استان کشور در این دوره رقابت‌ها شرکت کرده‌اند.

فتاحی تأکید کرد: نکته اصلی این رقابت این است که به جای آنکه یک فرد در کلاس به صورت مستمع باشد، به عنوان عضو شورای نگهبان و در جایگاه شورای نگهبان قرار گیرد و نقش عضو شورای نگهبان را بازی می‌کند و با فرآیند‌های شورای نگهبان آشنا می‌شود.

قائم‌مقام پژوهشکده شورای نگهبان بیان کرد: یکی از نتایج خوب برگزاری این دوره‌ها آن بود که نخبگانی در حوزه حقوق عمومی توانسته‌ایم شناسایی کنیم که به عنوان همکاران پژوهشی از این افراد استفاده می‌کنیم، تعداد قابل‌توجهی از عزیزانی که در پژوهشکده شورای نگهبان مشغول به کار هستند، عزیزانی هستند که در دوره قبل رقابت‌ها به عنوان تیم‌های برتر انتخاب شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر