صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سردار هادیانفر در گفت‌وگو با آنا:

طرح موتوریار پلیس قانونی نیست/ موتورسواران خودشان باعث توقیف موتورها می‌شوند!

رئیس پلیس راهور فراجا گفت:خواسته ما از موتورسواران این است که با موتور سالم حرکت کنند، پلاک‌شان مخدوش نباشد و کلاه ایمنی سرشان باشد، اگر این مسائل رعایت شود اصلا پلیس آن‌ها را متوقف نمی‌کند که بخواهد ببیند مدارک دارند یا خیر.
کد خبر : 882172

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تردد نامناسب و بعضا غیرقانونی موتورسیکلت‌ها در کلانشهر‌ها یکی از بزرگترین معضلات ترافیکی است که اکثر شهر‌های بزرگ کشور به ویژه پایتخت با آن درگیر هستند. مسئله‌ای که در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی در رابطه با آن مطرح شده و طرح‌ها و قوانین ریز و درشت فراوانی برای آن در نظر گرفته شده است.

از توقیف موتورسیکلت‌های بدون پلاک یا با پلاک مخدوش گرفته تا متوقف کردن رانندگانی که نه کلاه ایمنی دارند، نه گواهینامه یا مدارک موتور. یکی از طرح‌های نسبتاً جدید راهنمایی رانندگی طرح «موتوریار پلیس» است، در این طرح که در بسیاری از شهرها در حال اجراست راکبین متخلف، در همان چهارراه یا میدانی که متوقف شدند ساعاتی را در کنار نیروهای راهور بمانند و با پوشیدن کاورهای مخصوص پلیس به ماموران راهنمایی و رانندگی کمک کنند.

این طرح مثل اکثر طرح‌ها و ایده‌ها موافقان و مخالفانی دارد. موافقان آن گروهی هستند که معتقدند یک ساعت ایستادن در کنار خیابان و جریمه شدن بهتر از بردن موتورسیکلت به پارکینگ است و با این روش دیگر درگیر مسائل مربوط به ترخیص موتور و اتفاقات مربوط به پارکینگ نمی‌شوند، مخالفان هم بر این باورند که این حرکت پلیس شبیه به تنبیه است و نباید مردم را مجبور کرد که کنار خیابان بایستند. از طرف دیگر وقتی در یک چهارراه دیگر در همان شهر موتورسواران به دلیل همان تخلفات با جریمه سنگین تر و توقیف مواجه می‌شوند، چرا باید دیگر شهروندان با طرحی دیگر جریمه شوند،مگر تفاوتی بین تخلف‌ها وجود دارد؟ 

به بهانه همین مسائل و پرسش‌هایی از این دست در رابطه با عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی در مقابله با تخلفات موتورسواران، با سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا گفت‌وگو کردیم. 

سردار به نظر می‌رسد طرح موتوریار پلیس از آن دست طرح‌هایی است که موافقان و مخالفان سرسختی دارد و بسیاری بر این باورند برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی با موتورسواران در این طرح درست نیست. نظر شما در این رابطه چیست؟

حقیقت این است که طرح موتوریار، طرحی قانونی نیست. شاید کار مناسبی هم نباشد که انجام می‌شود. اما در جلساتی که در استان‌ها برگزار می‌شود با هماهنگی مراجع قضایی این کار رخ می‌دهد، اگرچه تکلیف قانونی نیست. این طرح مورد اعتراض عده‌ایست که معتقدند اگر موتورسواری تخلف کرد باید با تخلف او برخورد شودد و این کار درستی نیست که کاور پلیس بر تن موتورسواران کرد و آنان را مجبور کرد که کنار خیابان بیاستند. در هر صورت این اتفاق در حال رخ دادن است و ما همیشه گفتیم این باید در چارچوب قانون صورت بگیرد.

مگر خود شما نمی‌فرمایید که این طرح قانونی نیست؟

منظورم این است که این جریمه در قانون تعریف نشده و گرنه برای اجرای آن با مرجع قضایی که این اختیار را دارد هماهنگی صورت می‌گیرد.

دلیل اصلی راه‌اندازی این طرح چه بود؟

حقیقت این است که ما موتورسواران قانون گریزی داریم که برخی از آن‌ها برای عابرین پیاده ایجاد مزاحمت می‌کنند، خلاف جهت حرکت می‌کنند و تخلفاتی انجام می‌دهند که هیچ کدام درست نیست. ما امتیازات زیادی را برای موتورسیکلت‌ها قائل شدیم، به آن‌ها کمک کردیم که بتوانند قانونمدار شوند، بحث گواهینامه آسان جزو یکی از همان موضوعاتی است که برنامه‌ریزی کردیم. در گذشته آن‌ها باید ۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان هزینه می‌کردند که گواهینامه بگیرند و بعضا دوندگی‌های زیادی هم برای مراحل مختلف آن انجام می‌دادند که این پروسه را طولانی می‌کرد، اما ما همه این موارد را برطرف کردیم و حالا گواهینامه در یک روز صادر می‌شود و نرخ آن را هم تا ۶۰ درصد کاهش دادیم تا خیلی راحت‌تر بتوانند این کار را انجام دهند. از طرف دیگر مشکل بیمه موتورسواران را نیز حل کردیم و با هماهنگی‌های انجام شده حالا بیمه شخص ثالث قسط‌بندی شده یا مقطعی هزینه را می‌کنند، در واقع با همکاری وزارت اقتصاد کاری کردیم که این مبلغ کاهش پیدا کند.

این طرح‌ها جوابگو بود؟

نه به آن میزان که ما انتظار داشتیم. در قبال این کمک‌هایی که پلیس به موتورسواران ارائه می‌دهد، اخلاق حکم می‌کند که آن‌ها نیز قانون‌مدار باشند و قانون را رعایت کنند که اصلا نیازی نباشد پلیس بیاید در چهارراه بایستد و جلوی آن‌ها را بگیرد. خواسته ما از موتورسواران این است که با موتور سالم حرکت کنند، پلاک‌شان مخدوش نباشد و کلاه ایمنی سرشان باشد، اگر این مسائل رعایت شود اصلا پلیس آن‌ها را متوقف نمی‌کند که بخواهد ببیند مدارک دارند یا خیر.

یعنی اشتباه اول همان نداشتن کلاه یا پلاک مخدوش است؟

بله، مسئله ما آن دسته از افرادی هستند که نه کلاه دارند، نه پلاک یا اگر هم پلاک دارند آن را مخدوش می‌کنند. بعد هم که متوقف می‌شوند معلوم می‌شود نه کارت موتور دارند نه گواهینامه. این شخص اصلا مجاز به رانندگی نیست. ما امیدواریم که با طرح‌های مختلفی که اجرا می‌شود موتورسواران بیشتر رعایت کنند و خودشان قانونمدار تردد کنند.

موتورهای برقی چطور؟ راکبین این دستگاه‌ها نیز نیاز به گواهینامه دارند؟

راکبینی که می‌خواهند از معابر عبور کنند باید قوانین را بدانند و تابلو و علایم را بشناسند. پس هیچ استثنائی وجود ندارد بین کسی که موتور برقی، اسکوتر، موتور بنزینی و... دارد. همه راکبین این وسایل باید قبل از استفاده گواهینامه داشته باشند، حتی خودروهای چهار چرخ برقی پلاک موتورسیکلت دارند.

یکی دیگر از طرح‌های جدید شما تغییر کتابچه‌های گواهینامه بود، دلیل این تغییر چه بود و از چه زمانی کتابچه‌های جدید در اختیار مردم قرار می‌گیرد؟

به این دلیل که کتاب آیین‌نامه را تا هشتاد هزار تومان می‌فروختند و افراد زیادی از هزینه‌های فروش آن انتفاع داشتند، ما برای اینکه هزینه‌های مردم کاهش پیدا کند، کتابچه جدید طراحی کردیم. از طرف دیگر یکی از موانع سخت در این میان قطر زیاد آیین‌نامه بود و ما آن را هم کوچک کردیم و چیزهایی که قانون بر ما تکلیف کرده را در آن لحاظ کردیم. به این ترتیب حجم و اندازه کتاب کوچک شده و ۸۰ هزار تومان را هم به ۲۶-۲۷ هزار تومان تبدیل کردیم.

یعنی این کتابچه جدید در حال حاضر در آموزشگاه‌ها تدریس می‌شود و امتحان آیین‌نامه از روی آن است؟

هنوز این کتاب در اختیار مردم قرار نگرفته و به زودی توزیع می‌شود. در دوره‌های گذشته کسی که به آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه می‌کرد باید یک کتاب می‌خرید و این فرد حتی اگر می‌خواست بعد از اتمام کارش کتاب را به یکی از اعضای خانواده خودش بدهد هم نمی‌توانست. ما این قانون را ملغی کردیم و قرار شد کتاب جدید در کتاب فروشی‌های سراسر کشور توزیع شود و هرکس که یک نسخه از کتاب دستش باشد می‌تواند آن را بخواند و آزمون دهد و دیگر ضرورت و اجباری نیست که از هر کسی پول جداگانه دریافت کنند. با این طرح جدید کتاب هم کوچک‌تر شد هم قوانین اصلی در آن لحاظ شد هم کل خانواده می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، قیمت آن نیز تقریبا تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد. ما تمام این ایده‌ها را عملی می‌کنیم تا رانندگان خودرو و موتورسیکلت هم سریع‌تر گواهینامه بگیرند هم بتوانند قانون‌مدار تردد کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر