هوشمندسازی به سازمان ثبت اسناد و املاک رسید/ تسهیل در فرآیند صدور سند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صبح امروز چهارشنبه ۸ آذر در ساختمان شماره ۳ سازمان ثبت برگزار شد.
کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ابتدای سخنانش گفت: اگر بخواهیم وظایف این سازمان را به صورت مختصر ارایه بدهیم، میتوانیم آن را در چهار بخش خلاصه کنیم. بخش اول صدور اسناد مالکیت برای مالکین حقیقی و حقوقی است. در این عرصه ۳۳ میلیون سند مالکیت در کل کشور صادر شده با این توضیح که تا سال ۸۹ همه اسناد به صورت دفترچهای بود و بر روی نقشههای کاغذی و دستی ثبت میشد، از سال ۹۰ که رویکرد سازمان در صدور اسناد تغییر کرد و اسناد به صورت تک برگ صادر شدند با مختصات جغرافیایی خاص از آن تعداد اولیه ۲۱ میلیون اسناد به صورت تک برگ و مابقی اسناد به صورت دفترچهای هستند که باید برنامهریزیها صورت گیرد که باقیمانده استاد دفترچهای هم تبدیل به تک برگ شود.
وی افزود: بخش دوم ثبت شرکتهای تجاری و موسسات غیرتجاری است. در این حوزه تا کنون ۲ میلیون و ۳۰۰ شرکت و موسسه به ثبت رسیده است. فرایند یک شرکت به صورت الکترونیکی در سامانه جامع ثبت شرکتها انجام میگیرد. بخش سوم بحث اجرای مفاد رسمی است که آن هم از دیگر بخشهاست که اجرای اسناد رهنی، مهریه، چک، قراردادهای داخلی بانکی از آن دسته است و برعهده سازمان ثبت قرار گرفته. تاکنون غریب به ۴۳۰ هزار پرونده اجرایی در سطح کشور داشتیم. فرایند صدور یک پرونده اجرایی و ادامه روند نیز به صورت الکترونیکی است.
کشاورز ادامه داد: بخش بعدی اعتبار بخشیدن به عقود معاملات مردم است که توسط دفاتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق رخ میدهد. ما بیش از ۸ هزار سردفتر اسناد رسمی و بیش از ۲ هزار سردفتر طلاق و ازدواج داریم. در سال گذشته مجموع اسنادی که در این دفاتر تنظیم شده، نزدیک به ۱۹ میلیون سند رسمی بوده. در ۸ ماهه ابتدای امسال نیز تاکنون ۱۲ میلیون سند رسمی تنظیم شده است.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشوردر ادامه عنوان کرد: سازمان ثبت در این چهار حوزه برنامه و هدف دارد، با این نگاه که در حوزه املاک بحث اتمام حدنگاری و تکالیفی که در قانون جامع حدنگاری ثبت شده را در چارچوب عملکردی خود قرار داده است. هدف بعدی سازمان بازطراحی سامانههای موجود با قابلیت هوشمندسازی است. این خدمت با گرفتن مشاورهایی شروع شده و امیدواریم تا پایان سال بخش زیادی از آن را بهره برداری کنیم. بحث پلتفرم جامع ثبتی هم در این میان مطرح است که خدمات سازمان را به صورت غیرحضوری به مردم ارائه میکند.
به گفته وی، اهداف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ساماندهی نقل و انتقالات عادی، ساماندهی مشاورین املاک، به گونهای که مشاورین املاک با تصویب این طرح بعد از تسهیلگری و تفاهم بین افراد برای انتقال قرارداد، آن را به دفاتر ثبت اسناد رسمی ارسال میکنند و دیگر به طور مستقیم به ثبت سند نمیپردازند. اهداف بعدی تسهیل فرآیند صدور سند و تسهیل در تنظیم اسناد و توسعه سند رسمی است.
از آزمون سردفتری چه خبر؟
کشاورز در رابطه با آزمون سردفتری نیز عنوان کرد: قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۵۴ است. در این قانون ماده پنج پیش بینی جذب سردفتر را مشخص کرده، از جمله اینکه باتوجه به نیازمندیها و جمعیت بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر، یک سردفتر وجود داشته باشد. هم محل جدید سردفتری و هم تعداد کاملا پیشبینی شده است. در کنار آن ماده ۱۲ اشخاصی که نمیتوانستند سردفتر باشند، مثل اتباع بیگانه، محکومین جرایم عمدی، افراد مشهور به فساد عقیده و معتادان به مواد مخدر تعدادی از این موارد بود.
وی ادامه داد: ماده ۱۵ هم مشاغل منافی شغل سردفتری مشخص شده بود و به عنوان مثال افرادی که مشاغل دولتی داشتند نمیتوانستند سردفتر شوند. در سال ۱۴۰۱ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تصویب شد که ماده سه آن، ماده پنج قبلی را اصلاح کرد و قرار شد سازمان هر سال از طریق سازمان سنجش آزمون سردفتری را برگزار کند.
وی افزود: در آذر ماه سال گذشته آزمون برگزار شد و ۹ هزار و ۵۳۴ نفر را سازمان سنجش در اسفند سال گذشته به عنوان برگزیدگان اعلام کرد و این افراد باید در درگاه ملی صدور مجوزها مدارک را بارگذاری میکردند.
کشاورز ادامه داد: ما اسامی پذیرفتهشدگان را برای تایید صلاحیت در فروردین امسال به مراجع ذیصلاح اعلام کردیم که اولین پاسخ خرداد ماه بود و تعداد ۲۲۵ نفر تایید شدند. تا به امروز همه این افراد بررسی نشدند و ۹ هزار و ۲۹۷ نفر اعلام شدند که ۱۶۰ نفر رد صلاحیت شدند، ۱۰۵ نفر انصراف دادند و مابقی تایید صلاحیت شدند. در درگاه ملی نیز فیلترهایی وجود داشت، مواردی همچون کد مالیاتی، کد پستی محل دفترخانه و مواردی از این دست. سازمان ثبت زیرساخت لازم را ایجاد کرد تا با ایجاد سامانه و اتصال آن یه درگاه ملی پذیرفتهشدگان بتوانند مدارک جدید را بارگذاری کنند. به این ترتیب کد پستی دفترخانه تبدیل شد به کد پستی محل سکونت و کد مالیاتی هم تبدیل شده به کد شخص حقیقی. موارد دیگر در این درگاه تایید مدرک تحصیلی، گواهی تندرستی، گواهی عدم سوپیشینه و... بود که باید ثبت میشد، ولی در نهایت معلوم شد این زیرساخت هنوز محیا نشده و این موارد باید به صورت دستی و حضوری انجام میشد که این مسئله به تدریج برخط شد.
کشاورز اضافه کرد: در حال حاضر ۵۶۳۱ نفر مدارک شان را بارگذاری کردند که ۳ هزار و ۹۴۴ نفر مدارک درست و تایید شده داشتند و ۱۶۸۷ نفر مدارک شان نقص دارد. اسامی افراد تایید شده به ۳۱ استان ارسال شده که تاکنون ۱۴۷۰ نفر معرفی شدند. ۱۱۰ نفر بدون کارآموزی قبول شدند و مابقی با کارآموزی قبول شدند. ۳۸۶۹ نفر هنوز در درگاه ملی ورود اطلاعات نکردهاند، و این هیچ تکلیفی برای سازمان معین نمیکند، متقاضیان باید اول اطلاعات را وارد کنند تا بتوانند مسیر را ادامه دهند.
این گزارش در حال بروز رسانی است...
انتهای پیام/