صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۴ - ۱۰ آذر ۱۴۰۲
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها ۵۷؛

کارخانه‌های نوآوری به چه کاری مشغولند؟

کارخانه‌های نوآوری محل ایجاد ایده‌های نو هستند که در راستای به ثمر رساندن خلاقیت کارآفرینان، متخصصان و نخبگان فعالیت می‌کنند.
کد خبر : 881940

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، در کارخانه نوآوری یا Innovation Factory عواملی مانند زیر ساخت‌های مورد نیاز یک کسب‌وکار نوین، مربیان و مشاوران، سرمایه‌گذاران و تیم‌های فناور و استارت‌آپ‌ها که در به ثمر رساندن یک محصول یا خدمت از ایده تا اجرا موثرند، گرد هم جمع شده‌اند تا این امر را محقق کنند.

ایجاد و تاسیس کارخانه نوآوری از ابتدا در کشور فرانسه مطرح شد. به این گونه که فضای از کار افتاده ایستگاه قدیمی راه آهن پاریس با یک طراحی مدرن تغییر کاربری یافته و به یک فضای استارتاپی تبدیل شد. این فضا، به‌عنوان محلی برای رشد استارتاپ‌ها و فعالیت کارآفرینان مطرح شده و رونق گرفت.

در ادامه، سایر کشور‌ها نیز به فکر تاسیس و راه‌اندازی چنین محل‌های افتاده و تصمیم گرفتند مکان‌های متروکه‌ای مانند کارخانه‌ها که در سطح شهر هستند و دیگر فعالیتی ندارند به کارخانه نوآوری بدل شوند. ایران هم از این موضوع مستثنی نبود، به‌گونه‌ای که کارخانه نوآوری آزادی اکنون معروفترین کارخانه نوآوری کشور است که در تهران واقع شده است.

البته، نباید از این نکته غافل بمانیم که پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز و افزایش تعداد جوانان تحصیلکرده در سال‌های اخیر به گسترش این ایده دامن زد.

هدف از ایجاد کارخانه‌های نوآوری چیست؟

این مراکز با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و جذب ایده‌های خلاق و نوآورانه ایجاد شده‌اند و هدف نهایی آن‌ها ایجاد و عرضه یک محصول یا خدمت جدید در بازار است. 

در این مراکز نخبگان، کارفرمایان و صاحبان ایده می‌توانند از طریق آموزش‌های موجود توانمند شده و رشد یابند و در ادامه با تامین بودجه مورد نیازشان ایده خود را به مرحله اجرا نزدیک‌تر کنند.

بر اساس این گزارش، مزایایی که کارخانه‌های نوآوری برای استارت‌آپ‌ها و کسب و کار‌های نوپا دارند، شامل وجود فضای کاری مناسب، زیرساخت‌های فنی مورد نیاز، استفاده از آموزش‌های مربیان و اساتید، تامین نیروی انسانی، هم‌افزایی و شبکه‌سازی، آشنایی با سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک پذیر، ایجاد فرصت‌های تبلیغاتی و ارائه خدماتی از قبیل بیمه می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر