نقش مؤثر متروی پرند در کاهش ترافیک تهران/ پایتخت نیازمند خطوط متعدد ریلی است
مهرداد تقیزاده، کارشناس حمل و نقل و معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره افتتاح متروی پرند گفت: پرند یکی از شهرهای حومهای تهران محسوب میشود. یکی از کارهایی که در کشورهای پیشرفته انجام شده این است که شهرهای حومهای را با حمل و نقل ریلی به شهرهای اصلی متصل میکنند. به عنوان مثال روزانه چند صد هزارخودرو از کرج، پرند و اسلامشهر به سمت تهران میآید. این خودروهایی که از شهرهای اطراف به سمت تهران حرکت می کنند هیچ گاه در میانه راه متوقف نمیشوند.
وی با بیان اینکه در نتیجه نه تنها ترافیک بین راهی ایجاد میشود؛ بلکه این ترافیک به ترافیک شهر تهران نیز افزوده میشود، خاطرنشان کرد: بنابراین شهر تهران نمیتواند نسبت به این ترافیک که از شهرهای حومهای به پایتخت وارد میشود، بی تفاوت باشد. کشورهای پیشرفته با توجه به این اصل که نمیتوانند به افراد بگویند که برای کار به شهرهای بزرگ و اصلی نیایند اجرای طرح موفقیت آمیز قطارهای حومه ای و اتصال این خطوط به شبکه ریلی و اتوبوسی درون شهری را پیش گرفتهاند.
تقیزاده عنوان کرد: با گسترش سیستم حمل و نقل ریلی مردم نیز به استفاده از آن ترغیب میشوند و این امر جلوی ورود تعداد بالایی از خودرو را به شهر اصلی میگیرد؛ البته این راه هم بگویم که برای حل ترافیک مسیر تهران-کرج، بسنده کردن به یک خط مترو کافی نیست و میبینیم که همچنان ترافیک بسیار زیادی در آزادراه تهران کرج وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم بیان کرد: شاید لازم باشد برای تهران-کرج چند خط ریلی ساخته بشود تا مردم احساس کنند که به راحتی میتوانند به تهران منتقل بشوند. در شهرهای حومهای دیگر نیز اتفاق به همین ترتیب است و نباید به یک خط (بسته به تقاضایی که بین دو شهر وجود دارد) اکتفا کرد؛ بنابراین اصل اقدام، اقدام درستی است ولی یک خط کافی نیست و این روند باید با احداث خطوط مختلف بین پرند و تهران و دیگر شهرهای حومهای و پایتخت ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه باید در احداث خطوط بعدی به این نکته توجه بشود که از ریل سوم برای اتصال برق استفاده نکنند، گفت: این امر میتواند باعث بروز مشکلاتی بشود. در شهرهای بزرگ دنیا به محضی که خط مترویی به خارج از شهر کشیده میشود از شبکه برقی بالاسری برای رساندن برق استفاده میکنند. توصیه میکنیم که در خطوط بعدی حمل و نقل ریلی، به هیچ وجه از ریل سوم استفاده نکنند.
تقیزاده با تاکید بر اینکه احداث متروی پرند یک قدم مثبت است ولی قدمهای بعدی باید بزرگتر باشد، اظهار کرد: وقتی زحمتی به این عظمت کشیده میشود، باید به جای احداث یک خط سه خط تاسیس بشود. البته به همان نسبت باید ناوگان بیشتری خریداری کنند.
معاون پیشین حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان با تاکید بر اینکه راه اندازی متروی پرند قطعاً در کاهش ترافیک منتهی به تهران بی تأثیر نیست؛ عنوان کرد: برای تأثیر بیشتر باید تعداد خطوط بیشتر باشد. برای مثال متروی مونیخ برای شهرهای حومهای خود از ۳۴ خط ریلی استفاده میکند. بعضی از شهرها مانند توکیو ۵۰ خط ریلی به شهرهای اقماری دارند. به نظرم پولهایی که صرف احداث تقاطعات غیر همسطح و ایجاد معابر میشود اگر در این بخش مصرف بشود، میتواند در کاهش ترافیک تأثیر بیشتری داشته باشد.
انتهای پیام/