صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آزمایشگاه‌های برتر کشور در واحد علوم و تحقیقات تقدیر شدند

آزمایشگاه‌های برتر کشور در دهمین نشست سراسری مدیران عضو شبکه آزمایشگاهی تقدیر شد.
کد خبر : 881314

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دهمین نشست سراسری مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به میزبانی واحد علوم و  تحقیقات و با تقدیر از آزمایشگاه‌های برتر کشور برگزار شد.

شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در دهمین نشست سراسری مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی، گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی با وجود آزمایشگاه‌های منحصربه‌فرد و دلسوزان این عرصه، جهت خدمات‌رسانی به جامعه پایه‌گذاری شده است.

وی روند توسعه‌ای در این شبکه را قابل تقدیر دانست و افزود: رویکرد تمرکز و تمایز در فعالیت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بر خلق ارزش‌های جدید و کار‌های نو تأکید کرد و ادامه داد: بر همین اساس، ساختار‌های جدیدی که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در حال ایجاد است، مبتنی بر فعالیت‌های جمعی و ایجاد امید جامعه به‌خصوص در نسل جوان، پژوهشگران و نخبه‌ها است.

اشـتراک‌گذاری ظرفیــت‌هــای آزمایشــگاهی واحد علوم و تحقیقات

رضا رادفر، معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات در این نشست، گفت: واحـد علـوم و تحقیقـات دانشـگاه آزاد اسـلامی بـه عنـوان یکـی از معتبـرتریـن واحدهـای دانشـگاهی کشـور بـا هویـت ایرانـی اسـلامی و اعتبـار جهانـی، تاکنـون نقـش بسـزایی در راسـتای تولیـد، توسـعه و بـه اشـتراک‌گـذاری علـم و فنـاوری و ارائـه خدمـات آموزشـی و پژوهشـی در حـل مسـائل اساسـی جامعـه و توسـعه پایـدار بـرای تربیـت نسـل جوان، کارآمد و متخصـص، ایفـا کرده اسـت.

وی با بیان اینکه کاهش فاصله میان دانشگاه و صنعت، با تعریف مأموریت‌های جدید و یا بازتعریف در مأموریت‌های فعلی دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر، تمرکز بر مسائل و مشکلات جامعه و ارائه راه‌حل‌های اجرایی و نوآورانه برای آن‌ها، در صدر توجه قرار گرفته است. به همین دلیل، مأموریت‌های مختلف از جمله کارآفرینی و حل مشکلات جامعه و صنعت با رویکرد‌های نوآورانه و ابتکاری در سند تحول و تعالی دانشگاه و به تبع آن در واحد علوم و تحقیقات، جایگاه ویژه‌ای دارد.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه آزمایشــگاه‌های تخصصــی و مراکــز تحقیقاتــی از مهم‌ترین ابزارهــای دسـتیابی بــه فنــاوری‌هــای نویــن، کاربــردی و محصــولات دانـش‌بنیــان بــه شــمار مــی‌روند، تصریح کرد: آزمایشگاه‌ها، همــواره نیازمنــد تجهیــز، به‌روزرسانی، پایــش و نظــارت کمــی و کیفــی هستند. در ایــن راســتا عمــده فعالیت‌ها و مدیریــت پشــتیبانی آزمایشــگاه‌ها و مراکز تحقیقاتـی، در جهـت تسـهیل دسترسـی بـه خدمـات پیشـرفته آزمایشـگاهی و اسـتفاده از تـوان مشـاوره‌ای افـراد متخصـص در زمینـه تأمین نیازهـای پژوهشـی و توسـعه علـم و فنــاوری متمرکــز شده اســت.

به گفته رادفر، در معاونـت پژوهـشی واحـد علـوم و تحقیقـات بـر آن هستیم تـا بـا اشـتراک گذاشـتن ظرفیــت‌هــای آزمایشــگاهی در بخــش‌هــای مختلــف اعــم از تجهیــزات آزمایشــگاهی، تخصـص نیروی انسـانی، دانـش فنـی و اسـتفاده بهینـه از مجموعـه امکانـات علمـی و تحقیقاتـی بتوان شـرایط دسترسـی مطلـوب و آسـان بـه ایـن خدمـات را بـرای متقاضیـان در داخـل و خـارج از دانشـگاه اعـم از مراکـز آموزشـی، تحقیقاتـی و صنعتـی فراهـم آورد.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات در حال حاضر دارای ۱۳۷ آزمایشگاه بوده که شامل ۳۵ آزمایشگاه آموزشی، ۶۰ آزمایشگاه آموزشی - پژوهشی، ۲۵ آزمایشگاه پژوهشی، ۷ آزمایشگاه تخصصی و ۱۰ آزمایشگاه تحقیقاتی است.

رادفر با اشاره به این مطلب که واحد علوم و تحقیقات دارای ۴ مجتمع آزمایشگاهی (مجتمع آزمایشگاهی زکریای رازی، مجتمع آزمایشگاهی شیخ بهایی، مجتمع آزمایشگاهی فیزیک پلاسما و مجتمع آزمایشگاهی مواد و متالورژی) است، خاطرنشان کرد: در راستای خدمات‌رسانی بهتر به دانشجویان واحد و همچنین محققان سراسر کشور، این معاونت در حال راه‌اندازی نرم‌افزار جامع خدمات آزمایشگاهی است که امکان ثبت سفارش و ارسال پاسخ از طریق این سامانه را امکان‌پذیر می‌کند.

وی با بیان اینکه در مجموعه آزمایشگاه‌های این واحد، هم‌اکنون ۵۴ آزمایشگاه عضو شبکه داریم که ۱۸ آزمایشگاه با سطح عضویت توانمند (۱۷ مورد آن در سال جاری ارتقای عضویت داشته‌اند)، ۲۸ آزمایشگاه با سطح فعال و مابقی آزمایشی هستند، گفت: سعی بر این است تا پایان سال، تمام آزمایشگاه‌های پژوهشی، تحقیقاتی و تخصصی عضو این شبکه شده و با ثبت عملکرد مناسب موفق به اخذ سطح عضویت فعال شوند تا درجهت کاهش هزینه‌های آزمون و تست‌ها، دانشجویان و محققان کشور بتوانند از اعتبارات اختصاص داده‌شده توسط شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بهره ببرند.

معاون پژوهشی واحد علوم و تحقیقات، افزود: پروژه‌های تحقیقاتی ارزشمندی توسط اعضای هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات با استفاده از امکانات آزمایشگاهی این واحد انجام شده و یا در حال اجرا است که از جمله آن می‌توان به پروژه‌های تصفیه پساب فاز ۱۳ شرکت نفت و گاز پارس جنوبی و نیروگاه‌های برق طرشت و قم، پروژه‌های ازدیاد برداشت میدان‌های نفتی خشت و کرنج، پروژه‌های ارزیابی خطرات زیست‌محیطی و تدوین شاخص‌های HSE برای صنایع مختلف، ارتقاء کیفیت نان و افزایش زمان ماندگاری مواد غذایی، کاربرد نانو فناوری در بسته‌بندی مواد غذایی و ... اشاره کرد.

به گفته وی، یکی از این پروژه‌ها که در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی واحد علوم و تحقیقات انجام و در ادامه تبدیل به طرح نیمه‌صنعتی شده به نام پایلوت تولید نانو رس، هم‌اکنون در ساختمان شیخ بهایی مستقر است. همچنین سامانه امحاء پسماند‌های شهری و بیمارستانی با روش مشعل پلاسمایی در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات مستقر است.

رادفر به اهمیت برنامه‌های معاونت پژوهشی در حوزه مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: عضویت کلیه آزمایشگاه‌های پژوهشی‌تحقیقاتی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ریاست جمهوری (Labsnet) و برنامه‌ریزی جهت ارتقای موقعیت و جایگاه آزمایشگاه‌های عضو شده در سامانه از طریق ثبت مستمر فعالیت‌ها جهت بهره‌مندی واحد از امتیازات مادی و معنوی شبکه، یکی از برنامه‌های مورد توجه معاونت پژوهشی است.

ایجاد آزمایشگاه‌های پیشرو در کشور با اتکا بر توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی

عبدالله محمدی مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در این گردهمایی به زیست‌بوم شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی ۷۴۲۰ آزمایشگاه فعال در حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی و آموزشی– تحقیقاتی وجود دارد که از این میان ۲۱۰ آزمایشگاه عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هستند.

وی ادامه داد: ۸۲ هزار تجهیزات، ۱۵ هزار خدمات آزمایشگاهی و ۱۶۳۸ کارشناس فعال در مجموعه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. حضور فعال آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این شبکه پراهمیت است و با این همکاری و برقراری ارتباط نزدیک، می‌توان شاهد روند رو به رشد در ارتقاء فعالیت‌های آزمایشگاهی کشور بود.

محمدی به فرهنگ شبکه‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: با توانمندی‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص واحد علوم و تحقیقات، می‌توانیم آزمایشگاه‌های پیشرو در کشور، داشته باشیم. بر همین اساس باید تلاش کنیم تا دانشگاه آزاد اسلامی، سهم عمده‌ای در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی داشته باشد.

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به وجود ۵۷ آزمایشگاه مرکزی و فعالیت شبکه "ساها" در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه خدمات آزمایشگاهی در کشور است. باید تلاش کنیم تا سهم دانشگاه آزاد اسلامی در بهره‌برداری از این بازار افزایش یابد.

شبکه آزمایشگاهی بخش اجتناب‌ناپذیر زیست‌بوم پژوهشی کشور

رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و دستاورد‌های شبکه آزمایشگاهی پرداخت و گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی بخش اجتناب‌ناپذیر زیست‌بوم پژوهشی کشور شده است. این شبکه در حقیقت زیرساخت ضروری برای توسعه پژوهش و تحقیقات کشور است.

وی با بیان اینکه بودجه امسال این شبکه نزدیک به ۲ برابر سال گذشته رشد یافته است، ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های عمومی و حمایتی از موضوعات منتخب و اولویت‌دار کشور در ستاد راهبردی، برنامه‌های حمایتی از شرکت‌های نوپا نیز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به‌خوبی در ساختار و زیست‌بوم علم و فناوری کشور، تثبیت شده است.

اسدی فرد به اهداف راهبردی این شبکه اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود، تسهیل در دسترسی پژوهشگران و صنایع به خدمات آزمایشگاهی و استاندارسازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و ارتقاء دانش فنی کارشناسان آزمایشگاهی از مهم‌ترین اهداف راهبردی این شبکه است.

به گفته مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، آزمایشگاه‌های این شبکه در ۶ دسته تقسیم‌بندی شده‌اند که یک هزار و 631 مجموعه آزمایشگاهی از ۱۶۰ شهر با بیش از ۳۰ هزار دستگاه در این شبکه حضور دارند. همچنین در طول ۹ سال فعالیت، ۱۸ میلیون خدمت به جامعه هدف از سوی این شبکه ارائه شده است.

وی به تنوع سازمانی در شبکه آزمایشگاهی، انتشار منظم فصلنامه دانش آزمایشگاهی ایران از سوی این شبکه، فعالیت پلتفرم نوتا (شبکه نوسازی، تعمیر و تبادل تجهیزات) اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: به دنبال ایجاد بستر‌های مناسب برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی در این شبکه هستیم.

بر اساس این گزارش، از آزمایشگاه‌های برتر کشور در دهمین نشست سراسری مدیران عضو شبکه آزمایشگاهی که به میزبانی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر