۲۳ درصد از تصادفات سال گذشته در زمستان رخ داد/ خراسانشمالی و فارس در صدر جانباختگان
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرحهای ویژه ترافیکی زمستان سال ۱۴۰۲ صبح امروز یکشنبه ۵ آذر در شهرک آزمایش برگزار شد.
در ابتدای مراسم سردار حسن مومنی رئیس پلیس راه کشور با اشاره به آسیبها و چالشهای موجود در برنامههای سال گذشته گفت: عدم پیشبینی محل اسکان مناسب برای استقرار در راه ماندگان، عدم پیشبینی تجهیزات مناسب برای شرایط زمستانی از طرف رانندگان، عدم حضور تیمهای عملیاتی و امدادی به صورت شبانهروزی در برخی از استانها و ناهماهنگی بین اکیپهای عملیاتی و امدادی در مواقع بحرانی، از مهمترین آسیبها و چالشها در این میان بود.
خراسان شمالی، فارس و اصفهان در صدر آمار کشتهشدگان
وی با اشاره به آمار تصادفات و تلفات سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته در سه ماهه زمستان شاهد افزایش جانباختگان در تصادفات جادهای بودیم و ۷۷۰ نفر جانشان را از دست دادند. این تعداد ۲۳ درصد از جانباختگان سال گذشته بودند. در ۲ سال گذشته فصل بهار ۲۳درصد از جانباختگان، تابستان ۲۸ درصد، پاییز ۲۶ درصد و زمستان ۲۳ درصد جانباختگان را به خود اختصاص دادند. باتوجه به اینکه بهار مسافرتهای بیشتری دارد اما زمستان و بهار از نظر تعداد جانباختگان با هم برابری میکنند که این اصلا اتفاق مناسبی نیست. زمستان سال گذشته با ۲۹ درصد بیشترین آمار درگذشتگان را به خود اختصاص داد که امیدواریم این رقم را کاهش دهیم.
وی افزود: خراسان شمالی، فارس، اصفهان بیشترین آمار کشته شدگان را داشتند. بیشترین علل اصلی تصادفات نیز عدم توجه به جلو، انحراف به چپ عدم رعایت حق تقدم بود. از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نیز بیشترین حجم تصادفات رخ داده بود. از ساعت ۲۰ تا ۲۴ شاهد کاهش تصادفات در سال گذشته بودیم که این نشان میدهد رانندگان در شبها هنگام رانندگی توجه و احتیاط بیشتری دارند.
سردار مومنی در ادامه سخنانش به ارائه پیشنهاد برای زمستان امسال پرداخت و عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که زمان شروع طرح ۲۰ آذر و خاتمه آن ۲۰ اسفند باشد. هماهنگی لازم با ستاد مدیریت بحران استانها صورت پذیرد، هماهنگی با استانها برای پیش بینی راههای جایگزین در مواقع بحرانی نیز بسیار حائز اهمیت است. آموزش عمومی و همگانی با استفاده از ظرفیت همه دستگاهها نیز باید صورت پذیرد. استفاده از جرثقیلهای سنگین برای برخی از محورهای خاص بسیار مهم است، ما در این زمینه با مشکلاتی در سالهای قبل همراه بودیم و اگر یک ماشین سنگین در جاده ای با مشکل مواجه شود، جابجایی آن بدون جرثقیلهای سنگین ممکن نیست. روشناییهای جادهها نیز مورد تاکید ماست، مخصوصا برای جادههای مه آلود که رانندگی را بسیار دشوار میکند.
هادیانفر: ۲۰ آذر در دانشگاه امام حسن مجتبی(ع) فراجا رزمایش نمادین با حضور دستگاهها برگزار میشود
در ادامه جلسه سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا ضمن تشکر از کسانی که هرساله طرحهایی را در حوزه مدیریت ترافیک و حمل و نقل در جادهها و شهرها اجرا میکنند، گفت: این جمع به نمایندگی از ۱۱۵ هزار نیرویی که در هزاران شهر کشور فعال هستند گرد هم جمع شدند و طرحهای ترافیکی را برنامهریزی میکنند. طرحها و مناسبتهای ترافیکی در ایام مختلف را در این سالها دیدیم که شاید اوج این هماهنگیها در اربعین حسینی بود و بیش از سه میلیون زائر به عراق رفتند که ۹درصد آنها از مرزهای زمینی عبور کردند که رضایت مقام معظم رهبری را هم در پی داشت.
وی با بیان اینکه ما در فصل پاییزی هستیم که شرایط زمستانی دارد، ناپایداری جوی در شهرهای شمالی و غربی مشهود است و برخی از استانها شرایط برفی دارد که رفت و آمد را سخت کرده و باید آمادگی اجرای طرح زمستانی را داشته باشیم، گفت: با رعایت این موارد امیدواریم شاهد زمستانی بیخطر باشیم.
وی افزود: بیش از ۱۴۰۰ محور و گردنه در کشور داریم و ۱۱۰ گردنه برفگیر که همیشه مشکلاتی را ایجاد میکنند و این جزو بزرگترین مشکلات ماست. ما نقاط ضعف سال گذشته را بررسی کردیم و تلاش میکنیم شاهد نقصان سال پیش نباشیم. در سفرهایی که اتفاق میافتد، باید جدیترین مسئله ایمنی در ترددها باشد و بتوانیم از بروز هرگونه حادثه و جان باختن مردم جلوگیری کنیم. باید پیشبینیهای لازم توسط دستگاهها و آمادهسازی دستگاههایشان اتفاق بیافتد و پیش بینیهای احتمالی برای در راه ماندگان و مشکلات رانندگان صورت بگیرد. چیزی که ما در این چند سال همواره تاکید کردیم این است که هر جا احساس کنیم تردد راننده یا مسافری خطرناک است، ابلاغ کردیم راه ها مسدود شود و اجازه تردد به هیچ خودرویی ندادیم تا شرایط ایمنی برقرار شود. چیزی که باعث نگرانی است تصادفات است.
سردار هادیانفر ابراز داشت: طبق اعلام پزشکی قانونی آمار جانباختگانمان بیش از ۷ درصد افزایش داشته که این نگرانکننده است و خداروشکر در نیمه دوم سال روند کاهشی بوده است. امیدواریم این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد. انتظار می رود همه دستگاهها آمادگی کافی و لازم را داشته باشند برای اجرای طرح زمستانی.
سردار ادامه داد: در تاریخ ۲۰ آذر در دانشگاه امام حسن مجتبی(ع) فراجا یک رزمایش نمادین با حضور دستگاه های مختلف داریم و این آمادگی در استانها و شهرستان تسری پیدا می کند. ۷۵ هزار نفر نیرو شامل پلیس راه راهور، شهرداری،راهداری، امداد خودرو، هلال احمر و... این ماموریت مهم را در طول زمستان انجام میدهند. در شهرهایی که شرایط کوهستانی دارد مثل شهر تهران که در بخشهای شمالی دارای شیب است باید شهرداریها آمادگی کافی داشته باشند. ما بیش از ۳۰۰ شهر کوهستانی داریم و ۱۶۶ شهر داریم که فاقد کمربندی هستند که اگر مشکلی در شریان اصلی رخ دهد مشکلات زیادی در تردد داخل شهرها به وجود میآورد. شهرداریها باید با سازمان هواشناسی و پلیس راه هماهنگی داشته باشند که آمادگیهای لازم را به دست بیاورند تا در راه مانده ای نداشته باشیم و در شهرها شاهد ترافیک نباشند.
تاکید رئیس پلیس راهور فراجا به استفاده از کمربند ایمنی
سردار هادیانفر با اشاره به وظایف مردم در در زمستان گفت: استفاده از زنجیر چرخ بسیار مورد تاکید است بهخصوص در گردنههای برفی یا محورهایی که شاهد برف هستیم. مردم از خودروهای ایمن استفاده کنند و تجهیزات ایمنی هم در اختیار داشته باشند. چیزی که آسیبها را کم میکند استفاده از کمربند ایمنی است. چه در خودروهای شخصی و چه در حمل و نقل عمومی استفاده از کمربند ایمنی الزام قانونی است و همه باید از ان استفاده کنند. بستن کمربند بسیاری از خسارت ها را کاهش می دهد و از فوت سرنشینان بارها جلوگیری کرده است.
در ادامه جلسه نمایندگانی از سازمان هواشناسی، حلال احمر، راهسازی، امداد خودرو، اورژانس و... از طرحها و ایدههایشان برای زمستان امسال گفتند.
میخواهیم با آموزش و فرهنگسازی شاهد کاهش تصادفات باشیم
بر اساس این گزارش، سردار هادیانفر در جمعبندی سخنانش گفت: ما در شرایطی هستیم که شاهد افزایش تردد در جادهها هستیم. تقریبا ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور جابهجا میشود و از میزان مصرف سوخت شاهد هستیم که استفاده از وسیله نقلیه شخصی با وسایل حمل و نقل عمومی قابل مقایسه نیست. این کاملا قابل مشاهده است و از ۱۰ وسیله در حال تردد، ۷ وسیله تک سرنشین است. این در شرایط جوی بد، بیشتر به چشم میخورد. با تمام این اوصاف ما به دنبال تسهیل رفت و آمدها هستیم ولی تصادفات در کشور ما به دلایل مختلفی بستگی دارد، مواردی همچون راهها، وسیلهها، اشتباهات انسانی و اینکه قوانین موجود بازدارنده نیست و مدیریت کلان توجه ویژه ای ندارد. متأسفانه در کشور ما در هر ساعت دو نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند و این در کشور ما زیبا نیست. تا امروز بیش از ۱۲ هزار نفر از هموطنان ما در جادهها جان خود را از دست دادند.
وی افزود: ما میخواهیم با آموزش و فرهنگسازی شاهد کاهش تصادفات باشیم، امروز ۵۱ درصد کسانی که در تصادفات جان خود را ازدست می دهند در حوزه پیشگیری است. یعنی هم خود راننده سهم دارد، هم صنعت خودرو، هم راه و ۳۲ دستگاه نقش مستقیم دارند که این درصد را کاهش دهند اما برخی از دستگاه ها بر نقش های خود واقف نیستند.
رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: ۶درصد درگذشتگان در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست میدهند و این ضرورت استفاده از بالگرد امداد و خودروهای مناسب برای اورژانس را نشان میدهد. طبق آمار ۴۳ درصد از درگذشتگان در بیمارستانها جان خود را ازدست میدهند و این مورد نیز جای بهبود دارد. سال گذشته بیش از ۱۹ هزار تصادف داشتیم، پس همه دستگاهها براساس آمارها باید شرایطی به وجود بیاورند که این درصدها را کاهش دهند. همه باید کمک کنند که این اتفاق بیافتد.
سردار ادامه داد: تصادفات یک موضوع جدی در کشور است که باید به آن توجه کنیم تا کاهش اتفاق بیافتد. امروز در زمینه تصادفات شرایط مساعدی نداریم. ما در نیمه اول سال مشکلات افزایش سرعت را داریم و در زمستان ها عدم توجه به جلو، لغزندگی سطح معابر و... که این موارد علل اصلی تصادفات است. در این میان اطلاعرسانیهای به موقع مخصوصا از شرایط جوی بسیار مهم است و باید برای ان آمادگی داشته باشیم. در چند سال قبل کولاک و برف شدید داشتیم که یخ زدگی سطح معابر باعث تصادفات زنجیره ای و زمینگیر شدن مردم شد. باید به لحظه از اطلاعات سازمان هواشناسی استفاده کنیم و در شرایط نارنجی و قرمز باید همه نیروها امادگی کافی داشته باشند و اطلاع رسانی برای مردم و دستگاه ها اتفاق بیافتد. این مسئله باعث کاهش جانباختگان میشود. البته طرحهایی در حال اجراست که هنوز کافی نیست. من تأکیدم به دستگاه هاست و بعد رانندگان و عابران پیاده دارم که به این موضوعات توجه داشته باشند و از خوروی ایمن، و کمربند ایمنی استفاده کنند و تخلفات رانندگی نداشته باشند که شاهد این حوادث نباشیم. آنچه که ما براساس صنوات گذشته داشتیم در هر محوری که احساس خطر کنیم باید نزدیکترین استقرار را به ان محل داشته باشیم. ما از وزارت راه خواستیم سایت هایی را برای راهور، اورژانس، و... در نظر بگیرند که ما در کنار هم باشیم و باهم برای برطرف کردن مشکلات حرکت کنیم. دستگاه های امدادی اگر کنار هم باشند میتوانند به هم کمک کنند. ما باید آمادگی داشته باشیم در لحظه اطلاع رسانی کنیم و اگر بیم بهمن است، راهها را مسدود کنیم. و با اجازه راهداری تردد را آزاد کنیم.
انتهای پیام/