هر دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان باید عضو یک تشکل دانشجویی باشد
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزارت علوم ضمن یاد کردن از مردم مظلوم غزه و شهدای فلسطین، به قرائت فرازهایی از پیام حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت کشتار حجاج خانه خدا در سال ۱۳۶۷ پرداخت و گفت: این پیام در حال و هوای امروز معنای ویژهای دارد و از این رو لازم است دوباره با تأمل بازخوانی شود.
وی با اشاره به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها، گفت: تحلیلی در کشور رخنه کرده است که حوزه فرهنگی را حوزهای تزئینی، فوقبرنامه و حاشیهای میداند، این نگاه در دورههایی قوت و ضعف داشته است و مغایر با سند دانشگاه اسلامی و نظرات مقام معظم رهبری است باید با این نگاه مقابله کنیم و نگاهی را جایگزین آن کنیم که باور دارد زیست دانشجویی دارای سویهها و ابعاد مختلفی است که حیات علمی، تنها یکی بخش از آن است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اگر حوزههای فرهنگی و اجتماعی را از زیست دانشجویی بگیریم، از حالت طبیعی خود خارج میشود.
وی تأکید کرد:اهمیت فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان بیشتر است، زیرا دانشآموختگان این دانشگاه در آینده مسئولیت مهم مقام والای معلمی را بر عهده خواهند گرفت.
کلانتری افزود: اگر فعالیتهای فرهنگی از دانشگاه فرهنگیان حذف شود، تأثیرات مخربی در لایههای دیگر نظام اجتماعی کشور برجای خواهد گذاشت.
معاون وزیر علوم با بیان این که در سالهای اخیر همت و تکاپوی جدیای از سوی مقامات و مسئولان دانشگاه فرهنگیان برای فعالیتهای فرهنگی مشاهده شده است، گفت: این امر باید روز به روز رشد بیشتری پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: این شعار که هر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان باید عضو یک مجموعه دانشگاهی شود، در دانشگاه فرهنگیان ضرورت دارد، از این رو باید زمینهای فراهم شود و مشوقهایی تمهید شود که هر یک از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان عضو یک مجموعه دانشگاهی باشند که بتوانند کار جمعی و فعالیت گروهی را بیاموزند تا وقتی در مقام معلمی قرار گرفتند از دانستههای خود استفاده کنند.
کلانتری به موضوع مهدویت اشاره کرد و گفت: اندیشه مهدویت و کلانتر از آن، موعودگرایی یک فلسفه تاریخی است که تقریباً در تمام ادیان ابراهیمی و جوامع بشری ریشه دوانده و صورتهایی از آن را در تمام تاریخ بشری مشاهده میکنیم.
وی افزود: اندیشه مهدویت با مسأله فلسفه تاریخ پیوند خورده است و به همین دلیل، نگریستن به این موضوع در شرایط کنونی اهمیت بسیاری دارد، زیرا امروز در جهان شاهد نسخههایی جعلی و بدلی از موعودگرایی هستیم که در حال تکثیر است و گاهی تاثیرات مخربی در خوانش اندیشه مهدویت حتی در متن جامعه اسلامی گذاشته است.
کلانتری با ذکر این که جهان تجدد بر اساس یک فلسفه تاریخی شکل گرفته است، این فلسفه تاریخی را نسخه وارونه و زمینی شده فلسفه تاریخ ادیان ابراهیمی عنوان کرد و گفت: جهان جدید در ابتدای شکلگیریاش این داعیه را طرح کرد که انسان باید جرأت اندیشیدن داشته باشد و با اتکاء بر عقل خود، بنیان جهانی سرشار از شادی و برابری را به وجود آورد که این امر با دو جنگ جهانی اول و دوم زیر سوال رفت، یکی از محلهایی که میتوان از آن به اندیشه غربی در ساحت علوم انسانی حمله کرد و بیدفاعی آن را به تصویر کشید همین ساحت است.
وی تأکید کرد: بشر امروز که پیرو اندیشههای موعودگرایی است به دنبال حبل المتینی میگردد که اندیشه تجددی نمیتواند به او بدهد.
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از کانونهای مهدویت دانشگاهها خواست که علاوه بر کارهای ترویجی به سطوح تحلیلیتر و علمیتری از بحثها نیز وارد شوند و توضیح داد: ثمره این کار روی دادن تحولاتی عظیم در حوزه علوم انسانی است، زیرا رویکردهای پسامدرن، انسان را در میان ایسمهایی رها میکند که هیچ کدامشان نمیتوانند داعیه حقیقت داشته باشند.
وی تأکید کرد: تنها اندیشه مهدوی و آن ناجی بزرگی که ناجی معرفتی است میتواند حقیقتگرایی را که بشر در جستجوی آن است تأمین کند.
کلانتری ادامه داد: عمق بخشیدن به اندیشه مهدویت، فراتر رفتن از برخوردهای احساسی و پیراستن اندیشه مهدویت از خرافات و انحرافات وارد شده از دیگر کارهایی است که کانونهای مهدویت باید در دستور کار خود قرار دهند.
انتهای پیام/