صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۶ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲
جانشین پیشین مرکز مطالعات راهبردی فراجا:

دانشگاهیان مؤذن‌ جهاد تبیین در جامعه علمی هستند

سیروس سجادیان گفت: دانشگاهیان در جبهه فرهنگی، مؤذن‌ جهاد تبیین در جامعه علمی هستند و با شبکه‌سازی و گفتمان‌سازی می‌توانند در برابر دشمن بایستند.
کد خبر : 880541

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیروس سجادیان (جانشین اسبق مرکز مطالعات راهبردی فرماندهی نیروی انتظامی کشور) در نشست بصیرتی جهاد تبیین که با محور جامعه دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان برگزار شد، اظهار کرد: جهاد تبیین، مسئولیتی همگانی است؛ اما دانشگاهیان، نخبگان و دانشوران نقشی خطیرتر را در اجرای آن بر عهده دارند؛ زیرا دانشگاهیان در جبهه فرهنگی، مؤذن‌های جهاد تبیین در جامعه علمی هستند که آنان با شبکه‌سازی و گفتمان سازی می‌توانند در برابر دشمن بایستند.

 وی اضافه کرد: شناخت ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، تهدیدات و تدوین نظریات برای تقویت و ارتقای جهاد تبیین مبتنی بر مبانی اصیل انقلابی و اسلامی در راستای تعمیق و توسعه تفکر در فضای گفتمانی توسط اساتید مه‌ترین مأموریت جهادگران علمی است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دستیابی، تحلیل، تفسیر نظریه‌ها و اندیشه‌های موافق و مخالف با آرمان‌ها، ارزش‌های دینی و انقلابی می‌تواند زمینه‌سازی را در راستای ارتقا و تقویت جهاد تبیین در جامعه هدف دانشجویان به‌ویژه در مسئله یابی پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و رسالات دوره دکتری و انتشار یافته‌هایشان در مقالات علمی و پژوهشی به همراه داشته باشد. از طرفی فراهم آوردن نشست‌های هم‌اندیشی، همایش و کارگاه‌های آموزشی در محیط دانشگاه در راستای روشنگری‌های موضوعی می‌تواند موجب ماتریس ارزیابی اهداف جهاد تبیین را به همراه داشته باشد.

سجادیان افزود: رصد هوشمندانه در جمع‌آوری اطلاعات، تشخیص رویکرد‌ها و پارادایم‌های نوین مبتنی بر فرهنگ دینی در قلمروظایف، تولید محتوا و اطلاعات بنیادی و گفتمان سازی، تعیین راهبرد‌های تحول‌گرا با بررسی تهدیدات، فرصت‌ها و نقاط ضعف و قدرت می‌تواند از گام‌های راهبردی جهاد تبیین قلمداد شود.

وی مطرح کرد: مشارکت‌جویی و همبستگی پیشکسوتان، نخبگان، اندیشمندان، پژوهشگران حوزه و دانشگاه، دانشجویان و طلبگان می‌تواند در راستای بالندگی جهاد تبیین مهم تلقی شود؛ زیرا با توجه به اینکه دشمنان انقلاب به دنبال ایجاد ناامیدی و ناکارآمدی مردم هستند، دانشگاهیان در این زمینه می‌توانند در جبهه فرهنگی با طرح موضوع جهاد تبیین از پیشروی‌های دشمن در زمینه تصویرسازی نادرست وارونه جلوه دادن توانمندی‌های کشور مؤثر واقع شوند.

این مدرس دانشگاه تبین کرد: نقشه راه جبهه فرهنگی دانشگاه در چهار محور دسته‌بندی شده؛ دسته نخست منابع و الزاماتی است که شامل سرمایه‌های انسانی (استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاهی)، ساختار سازمانی چابک و کارآمد و منعطف، قوانین و مقررات، ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و بانک‌های اطلاعاتی، منابع مالی و اعتباری، تجهیزات و امکانات می‌شود.

 سجادیان عنوان کرد: دسته دوم فرایند‌هایی هستند که شامل توسعه فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقات راهبردی، توسعه کانون‌های تفکر و نظریه‌پردازی، تدوین اندیشه‌های جهاد تبیین، گفتمان سازی و ترویج جهاد تبیین، رصد، پویش و پایش و تحلیل و تفسیر مستمر روندها، مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری در تولید و تبیین محتوا، طراحی و استقرار نظام پایش و پیامدسنجی رویکرد‌ها و عملکردها، توسعه سطح تعامل و همکاری با جامعه هدف می‌شود.

وی مطرح کرد: دسته سوم فرایند نتیجه‌گیری که شامل نظریه‌پرداز و صاحب‌نظر در حوزه‌های گوناگون علمی، توانمندی در تولید محتوا تبیینی، تعمیق و نهادینه‌سازی تفکر و فرهنگ جهاد تبیین، برخورداری از روند‌های بومی، ملی و فراملی است که پیامد این فرایند و برآیند، ایجاد مرجع جهاد تبیین در استان فارس را به همراه خواهد آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر