صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۹ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حریم خانواده خط قرمز تولیدات تصویری باشد

حضور تهیه‌کنندگان در میز تخصصی رسانه‌های تصویری برای ارائه نظرات در تولید اسناد مرتبط با رسانه‌های تصویری همچنین تأکید بر حفظ حریم خانواده در تولیدات تصویری از محورهای گفتگو دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضای کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری بود.
کد خبر : 880136
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دیدار با اعضای هیئت مدیره و مدیران اجرایی کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری با تأکید بر اهمیت رسانه‌های دیداری گفت: سه مدل حکمرانی در دنیا وجود دارد، حکمرانی هرمی که از بالا تصمیم‌گیری می‌شود، مدل بعد حکمرانی بازاری است که افراد با هدف سرمایه‌داری کسب سود اقتصادی حکمرانی را انجام می‌دهند.
وی افزود: مدل سوم حکمرانی شبکه‌ای است که فعالان و ذی‌نفعان و افراد دغدغه‌مند در آن موضوع، در حکمرانی مشارکت دارند، مشارکت در حکمرانی هم دارای سه بخش سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری است، حکمت و فقه معتقد به حکمرانی شبکه‌ای است. البته نگاه ما، حکمرانی ولایی است که با تفاوت‌هایی همان حکمرانی شبکه‌ای است.
 
وی با اشاره به اینکه فعالان هر حوزه، معمولا تصدی‌گری آن موضوع را بر عهده دارند اما چون در موضوع تنظیم‌گری و سیاستگذاری نقشی ندارند با مشکلاتی مواجه می‌شوند، گفت: ذی‌نفعان و فعالان هر گروه از جمله فعالان رسانه‌های دیداری در موضوع تنظیم‌گری و سیاستگذاری -با حفظ خطوط قرمز نظام و توجه به قانون اساسی-، باید مشارکت داشته باشند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه حتما باید در حوزه رسانه، حکمرانی شبکه‌ای مورد توجه باشد گفت: در تدوین سند رسانه‌های دیداری یا همان "صوت و تصویر فراگیر" نیز تأکید دارم که حتما نظر فعالان این حوزه گرفته شود و مشارکت فعالان در این زمینه در تولید این سند مورد توجه قرار گیرد و هر چه بیشتر به فعالان این حوزه، میدان داده شود و دولت ضمن تسهیل‌گری امور موانع را برطرف کند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سال‌ها فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، را به صورت منظم دنبال می‌کند و بعضا با خانواده نیز به تماشای برخی از تئاترها می‌رود گفت: در کنار برخی از انتقادها، انصافا فیلم‌های خوبی در سال‌های اخیر ساخته شده است و باید گفت که جامعه ما امروز، به فیلم‌های فاخر طنز نیاز دارد. البته نگاه سخت‌گیرانه در نقد فیلم مقبول نیست.
 
وی با طرح این سوال که آیا فیلم‌سازی صرفا برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت ساخته می‌شود یا در ساخت آثار تصویری فرهنگ‌سازی هم در نظر گرفته می‌شود، گفت: طبیعتا یکی از اهداف ساخت هر فیلم سرگرمی است، اما باید فرهنگ‌سازی در حوزه فضلیت یا حکمت را هم در ساخت فیلم در نظر داشت و به بیان دیگر فیلم باید پیام مناسب داشته باشد.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن انتقاد از برخی از مضامین دارای خشونت در فیلم‌های شبکه‌های خانگی، گفت: البته در همین شبکه‌های نمایش خانگی فیلم‌هایی نیز ساخته می‌شود که به موضوعاتی مانند غیرت، جوانمردی و مردانگی تأکید دارد که مناسب است.
 
وی تأکید کرد: خانواده از مهمترین خط قرمزها در تولید آثار تصویری است که باید مورد توجه باشد. بی‌توجهی به موضوع خانواده، نظام اجتماعی را نابود می‌کند، این در حالیست که در بسیاری از کشورهای جهان، مردان ایرانی، به‌عنوانی مردان خانواده دوست شناخته می‌شوند.
 
خسروپناه با اشاره به شرایط موسیقی در کشور گفت: بسیاری از سازهای ایرانی، توسط حکیمان ساخته شده است ولی متأسفانه در طول این سال‌ها به موسیقی کم‌توجهی شده است و این موضوع به فرهنگ مردم ما آسیب می‌زند. اگر موسیقی فاخر ایرانی تولید و منتشر نشود قطعا جای آن را  موسیقی نامناسب غربی پر می‌کند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تشکیل چهار ستاد بر أساس سند تحول این شورا گفت: در ذیل هر کدام از ستادها، میزهایی برای فعالیت در موضوعات مختلف تشکیل شده است، برای موضوع سینما و نمایش خانگی هم به نظر می‌رسد باید کمیسیونی برای هنر در ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود و یک میز برای رسانه‌های تصویری ذیل این کمیسیون تشکیل شود.
 
میز رسانه‌های تصویری در شورای عالی  انقلاب فرهنگی تعبیه شود
 
مهدی فرجی رئیس هیئت مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در ابتدای این دیدار با ابراز امیدواری از اینکه این جلسه نتایج خوب و درخشانی در بر داشته باشد گفت: این کانون سه سال با حضور نزدیک به 500 نفر از فعالان و اعضای شاخص در زمینه تولید محصولات تصویری تشکیل شده است. امروزه اهمیت رسانه در تمامی ابعاد رسانه‌های تصویری قابل انکار نیست و بسیاری از تأثیرات فرهنگی بر مردم با استفاده از همین رسانه‌هاست که در تلویزیون، سینما، نمایش خانگی و فضای مجازی به مخاطب ارائه می‌شود و زندگی و آداب و سنن آنها را تحت ثاثیر قرار می‌دهد، کانون تهیه‌کنندگان همه رسانه‌های تصویری غیر از سینما را تحت پوشش خود قرار داده است و تهیه‌کنندگان تلویزیون، فضای مجازی و نمایش خانگی عضو این کانون هستند و محصولات متنوعی را تولید می‌کنند.
 
وی افزود: تهیه‌کنندگان رسانه‌های تصویری، هزاران ساعت محتوا تولیدی در سال تولید می‌کنند اما آنگونه که باید، به رسمیت شناخته نمی‌شوند. آورده فرهنگی و جایگاه آنها خوب دیده نشده است. اولین خواسته این است که میز رسانه‌های تصویری در شورای عالی  انقلاب فرهنگی تعبیه شود و به این جایگاه رسمیت داده شود و نظرات تخصصی این اعضا در مصوبات دیده شود. امروز در ساحت خانواده نمایش خانگی در کنار تلویزیون پذیرفته شده است.
 
تجربیات 40 ساله قدرتی را به نظام داده که بتواند اهداف خود را دنبال کند
 
حسین طاهری، عضو هیات مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری و تهیه‌کننده سریال حضرت سلمان فارسی، نیز با اشاره به دغدغه‌های فرهنگ اسلامی در بین جمع گفت: تجربیات و توانمندی‌های کسب شده در طول 40 سال فعالیت تصویری، قدرتی را به نظام داده است که بی آنکه نیاز به افراد خاصی داشته باشیم، بتواند اهداف خود را دنبال کند.
 
وی افزود: در سریال سلمان فارسی نیز علاوه بر ساخت 20 هزار متر مربع فضا در شهرک غزالی برای بخش بیزانس این سریال که با نگاه تمدنی و حفظ سرمایه ملی صنعت فیلم و سریال ایران ساخته شده است، تاکنون حدود 17 قسمت این سریال مراحل تدوین خود را گذرانده و تقریبا نهایی شده است. در کانون نیز همه تهیه‌کنندگان فعال از سنین جوان تا افراد با تجربه حضور دارند و همه این‌ها به عنوان اعضای یک خانواده، زیر چتر حمایتی کانون قرار گرفته‌اند.
 
تأکید بر جلوداری در تولید محتوا و ایجاد موج‌های مناسب
 
سعید ابوطالب نیز در این نشست صمیمانه با بیان اینکه هم‌اکنون محتوای رسانه‌ای، از نیازمندی‌های ضروری جامعه شده است گفت: الان هر کسی که یک گوشی تلفن همراه در دست دارد در حال تولید یک محتواست، این حجم از نیاز به محتوا، بازار عظیمی از محتوا را ایجاد کرده است که بخشی از این بازار، بازار سیاه است که مستقل از هر سازمانی فعالیت دارد و به راحتی قابل سدّ کردن هم نیست، پس باید در تولید محتوا، جلوداری کرد و موج‌های مناسب درست کرد.
 
وی افزود: اعضای این کانون، به‌عنوان نیروهای متعهد به نظام، توانمندی این را دارند که این کار را انجام دهند. کمک کردن این افراد با تجربه، کاربلد و توانمند در تدوین سیاست‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.
 
ضرورت برگزاری جلسه با جوانا برای ساماندهی محتوا در فضای مجازی
 
محمد رضا شفیعی، تهیه‌کننده و مدیرعامل خبرگزاری فرهنگی هنری صبا نیز در این جلسه با تأکید بر رها بودن تولید محتوا در فضای مجازی گفت: در طول این سال‌ها، در کنار آسیب‌هایی که از طریق فضای مجازی به کشور وارد شده، هیچ اتقاق مهمی در موضوع تولید محتوا در این فضا در کشور نیافتاده است. ما برای این موضوع، جز اینکه تولید محتوا در این سکوها را دست خودمان بگیریم، هیچ راه‌حلی نداریم.
 
وی افزود: هم اکنون مقداری زیادی از محتواهای اینستاگرام که به زبان فارسی تولید می‌شود، توسط جوانان داخل ایران تولید می‌شود اما هیچ هدایت و نظارتی بر این محتوا وجود ندارد، کافیست بی آنکه بگیر و ببندی شود، جلساتی با این جوانان برگزار شود تا همراه شوند. این ویدئوها سبک زندگی و افکار جامعه را می‌سازد اما متأسفانه فضای مجازی و تولید محتوا در این فضا، کاملا رهاست و باید ساماندهی شوند.
 
اعتماد به تهیه‌کنندگان؛ کمک به حاکمیت برای حل معضلات را خواهد داشت
 
مسلم آقاجان زاده مدیرعامل کانون نیز با تأکید بر نقش تهیه‌کنندگان در تولید آثار تصویری غیر سینمایی گفت: اعتماد به تهیه‌کنندگان در کنار مسئولیت‌خواهی از آنان، به‌ویژه در قالب یک تشکل صنفی می‌تواند به حاکمیت کمک کند تا در نظارت‌ها و کنترل‌ها، خیلی از معضلاتی که در سکّوها وجود دارد را حل کند.
 
شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های حمایتی از سکّوها را تصویب کند
 
امیر حسین خرمشاهی نیز در این نشست با بیان اینکه رسانه مهمترین ابزار نظام برای تحقق اهداف است، اما هیچ قانون حمایتی برای رسانه در طول این چهل سال تدوین نشده است گفت: بسیاری از فعالان تولید محتوا در آثار غیر سینمایی، چون دلسوز و علاقه‌مند به این حاکمیت و مردم هستند، در این حوزه فعالیت می‌کنند و خود را وامدار و سرباز حوزه فرهنگ و رسانه می‌دانند. این در حالیست که ضوابط و قوانین مقرراتی و مالیاتی هیچ تفاوتی میان تولید در سینما و تولید در سکّو‌ها یا تلویزیون قائل نیست و جایگاهی که می‌تواند این سیاست‌های حمایتی را تدوین کند تنها شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی افزود: تصویب قوانین حمایتی از فعالان تولید محتوا در رسانه دیداری از نکاتی که در طول این سال‌ها از آن غفلت شده است و امیدواریم با پرچمداری شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر