مقالهمحوری یا مسئلهمحوری کدام مهم است؟
به گزارش خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری، تازهترین نشست علمی-تخصصی خود را با عنوان «نقش دانشگاهها در نظام حکمرانی و توسعه کشور؛ دوگانه مقالهمحوری یا مسئلهمحوری» ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار میکند.
مسئلهمحوری یک فرآیند نوین است که بر حل مسئله با راهحل تعریفشده تمرکز نمیکند حتی اگر به پاسخ نهایی نرسد. در این فرآیند فرد برخلاف شیوههای مقالهمحور که به دنبال پاسخ برای پرسشهای دیگران میپردازند، پژوهشگر بر روی مشکلی (problem) که خود یافته یا برای او ایجادشده کار میکند. مسئلهمحور بودن به معنای انضمامی بودن نیز هست، یعنی پژوهش معطوف به موضوعات عینی و واقعگرایانه باشد، نه امور انتزاعی و ناملموس.
این دوگانه (مقالهمحوری یا مسئلهمحوری) امروز یکی از مهمترین دغدغههای جوامع دانشگاهی است که موضوع این نشست هم است.
محسن نجفیخواه؛ معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور، محمّد حسنزاده؛ رئیس ایرانداک، سیّداحمد فاضل زاده؛ رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام و سعید خدایگان؛ رئیس دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان به سخنرانی دراین نشست میپردازند.
علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاغات تکمیلی به این نشانی: https://cdrf.ir مراجعه بفرمایند.
انتهای پیام/