صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۲ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲

کاربرد‌های یادگیری طراحی تجربه کاربری UX

زمانی که به عنوان یک کاربر از یک نرم‌افزار، اپلیکیشن موبایل، وب‌سایت و به طور کلی محصول دیجیتال استفاده می‌کنید، تجربه‌ای برای شما رقم می‌خورد که ممکن است خوب یا بد باشد و استفاده دوباره شما از آن محصول را تعیین کند.
کد خبر : 879190

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، زمانی که به عنوان یک کاربر از یک نرم‌افزار، اپلیکیشن موبایل، وب‌سایت و به طور کلی محصول دیجیتال استفاده می‌کنید، تجربه‌ای برای شما رقم می‌خورد که ممکن است خوب یا بد باشد و استفاده دوباره شما از آن محصول را تعیین کند. در این حالت، شرکت‌ها برای اینکه تجربه خوبی را برای کاربران خود رقم بزنند از مفهومی با عنوان طراحی تجربه کاربری یا user experience (به اختصار UX) استفاده می‌کنند.

در عصر امروز که استارتاپ‌ها و شرکت‌های مختلف توسعه‌دهنده محصولات دیجیتال در یک رقابت تنگاتنگ هستند، توجه به تجربه کاربری می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در افزایش تعداد کاربران، بهبود تجربه آن‌ها و در نتیجه، نگهداشت و نرخ بازگشت بیشتر آن‌ها به محصول داشته باشد. به همین خاطر، در چند سال اخیر شرکت‌های بیشتری به دنبال جذب متخصصان و طراحان تجربه کاربری هستند. با توجه به موارد بالا، یادگیری UX می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی شما برای ورود به یک بازار جوان و با پتانسیل باشد. در این مقاله قصد داریم درباره تجربه کاربری، اهمیت و کاربردهای یادگیری UX و نقش آن در بازار کار ایران صحبت کنیم.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری (User experience) به معنای احساسی است که کاربران در هنگام کار با یک محصول، اعم از محصول فیزیکی یا دیجیتال، تجربه می‌کنند. احساساتی که کاربر در بخش‌ها و مراحل مختلف کار با محصول دارد، تجربه کاربری کلی او را رقم می‌زنند. برای مثال اگر کاربر در بیشتر بخش‌های محصول بدون مشکل کار خود را انجام دهد، احتمالا حس خوبی از محصول می‌گیرد و این امر، به منزله یک تجربه کاربری خوب برای محصول تلقی می‌شود.

چرا باید طراحی UX یاد بگیریم؟

از آن‌جایی که در دنیای امروز، رقابت بین شرکت‌ها و محصولات به طور چشم‌گیری زیاد شده است، تیم‌های توسعه محصول به دنبال ایجاد حس و تجربه متمایزی برای کاربران خود هستند تا نسبت به رقبا، محبوبیت و توجه بیشتری از مشتریان خود جلب کنند. به همین خاطر تقاضا برای طراحان UX در حال افزایش است. به همین خاطر، یادگیری طراحی UX به عنوان یک مهارت مورد تقاضا در بازار رقابتی امروز، می‌تواند شانس افراد را برای جذب شدن توسط شرکت‌های خوب افزایش بدهد.

فرایند یادگیری UX

برای اینکه تبدیل به یک طراحی تجربه کاربری شوید، باید مسیر مشخصی را طی کنید. در حال حاضر بسیاری از افراد از زمینه‌های غیر از طراحی، هنر و گرافیک وارد حوزه طراحی تجربه کاربری می‌شوند و این موضوع، نشان‌دهنده محبوبیت روزافزون این حوزه است.

به طور خلاصه فرایند یادگیری UX شامل موارد زیر می‌شود:

  • آشنایی با مبانی و اصول طراحی و گرافیک
  • یادگیری اصول تحقیقاتی و شناخت کاربران و کسب و کار
  • یادگیری اصول طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری (UI)
  • انتخاب ابزارهای مناسب برای طراحی (مانند فیگما، Adobe XD و …)
  • تمرین و تکرار
  • ساخت نمونه کار و پورتفولیو
  • دریافت بازخورد از خبرگان حوزه تجربه کاربری
  • بهبود و یادگیری مستمر

اهمیت و کاربردهای یادگیری UX

با توجه به مواردی که بالاتر هم به آن‌ها اشاره کردیم، یادگیری UX مزایایی دارد که قطعا برای شما هم جذاب هستند. در کنار تقاضای بازار برای این شغل، امتیازاتی که طراحی UX برای جامعه به ارمغان می‌آورد قابل چشم‌پوشی نیست. اگر بخواهیم کوتاه از مزایا و کاربردهای یادگیری UX صحبت کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تعداد زیادی موقعیت شغلی باز برای این مهارت وجود دارد و آینده خوبی دارد.
  • طراحی‌ تجربه کاربری بیشترین تعداد کاربر و touchpoint را نسبت به سایر طراحی‌ها دارد.
  • در بعضی از زمینه‌ها (مانند پزشکی) یک UX خوب می‌تواند نجات‌دهنده باشد.
  • با کمک UX، می‌توانید استفاده از تکنولوژی را برای بسیاری از افراد با توانایی‌های مختلف آسان کنید.
  • طراحان UX می‌توانند آینده ارتباط انسان و تکنولوژی را شکل دهند.
  • تاثیر طراحی تجربه کاربری روی کسب و کار و کاربران کاملا محسوس و طولانی مدت است.
  • طراحی UX هم مهارت‌های سخت و هم مهارت‌های نرم شما را تقویت می‌کند.

ظهور تجربه کاربری در شرکت‌های ایرانی

در چند سال اخیر و با کمی فاصله از ظهور مفهوم تجربه کاربری در جهان، این مفهوم آهسته آهسته وارد ایران شد. با پررنگ‌تر شدن رقابت بین شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، کسب و کارها نیاز به طراح تجربه کاربری را حس کردند و این نقطه شروع آگهی‌های شغلی با عنوان طراحی UX بود.
هرچند هنوز هم بسیاری از شرکت‌ها تفاوتی بین طراح UX و طراح UI قائل نمی‌شوند و موقعیت شغلی طراح UI/UX بیشترین تعداد را بین آگهی‌ها دارد، اما شرکت‌هایی هم هستند که به درستی تفکیک این دو رشته را می‌دانند و حتی اگر یک نیرو جذب می‌کنند، رویکرد آن‌ها جذب نیرویی است که دانش UX بهتری دارد.

یکی از شرکت‌های ایرانی که توجه خاصی به طراحی محصولات خود و سازگاری آن‌ها با نیاز کاربران دارد، شرکت ویستا سامانه آسا است.

ویستا سامانه آسا

ویستا سامانه آسا یک شرکت فعال در حوزه فناوری‌های مالی (فین‌تک) است که در زمینه توسعه نرم‌افزارهای مدیریت مالی و سامانه‌های معاملاتی فعالیت می‌کند. این شرکت زیرمجموعه گروه مالی آگاه است و اپلیکیشن «آساتریدر» شناخته شده‌ترین محصول آسا است.

اگر به حوزه طراحی UX علاقه دارید، با مراجعه به سایت ویستا سامانه آسا بخش «همکاری با آسا» می‌توانید موقعیت‌های شغلی فعال این شرکت در زمینه طراحی محصول را ببینید. همچنین در «بلاگ آسا» می‌توانید مقالات متنوعی را در زمینه طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری، توسعه نرم‌افزار و … ببینید و مقالات روز دنیا را به زبان فارسی بخوانید.

انتهای پیام/

ارسال نظر