صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

فعالیت ۲ هزار دانشجو در ۱۲ رشته دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی

معاون پژوهش و فناوری دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی گفت: این دانشکده با ۱۲ رشته گرایش تحصیلی و حدود ۲ هزار دانشجو فعالیت آموزشی و پژوهش خود را آغاز کرده است.
کد خبر : 878227

ملیحه رنجبران معاون پژوهش و فناوری دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی با بیان اینکه همگرایی فناورانه علوم نانو، زیستی، اطلاعات، شناختی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای را در سیاست‌گذاری‌های علمی به خود اختصاص داده است در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: همگرایی فناورانه علوم نانو، زیستی، اطلاعات، شناختی و اجتماعی باعث برانگیختن نوآوری و شتاب‌یافتن پژوهش و توسعه در بسیاری از گستره‌ها در جهان می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی با رویکرد توسعه و گسترش حوزه‌های علمی فرارشته‌ای همگرا ایجاد می‌شود، عنوان کرد: این دانشکده شهریور ۱۴۰۱ در هیئت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به تصویب رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، اجرای تحقیقات هدفمند، تعلیم و تربیت نیروی متخصص، کارآفرین و برخوردار از توان علمی و مهارتی متناسب با نیاز‌ها و مسائل کشور را از جمله اهداف اصلی این دانشکده دانست و ادامه داد: اکنون دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی با ۱۲ رشته گرایش تحصیلی و حدود 2 هزار دانشجو فعالیت آموزشی و پژوهش خود را آغاز کرده است.

رنجبران با اشاره به زمینه فعالیت دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا، مطرح کرد: بازتعریف و هدفمند ساختن پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری به‌صورت بین‌رشته‌ای در حوزه‌های همگرا مانند بیوفوتونیک، زیست‌فناوری، هوش مصنوعی و ...، با انجام برنامه علمی فناوری‌های همگرا، فعالیت‌های پژوهشی دانشجویی در قالب انجمن علمی همگرا، برگزاری رویداد و همایش ملی فناوری‌های همگرا و کوانتومی،  برگزاری دوره‌ها، مدرسه‌های تابستانی و بوت کمپ‌های تخصصی مهارتی،  برگزاری سخنرانی‌ها با دعوت از متخصصان این حوزه، ارتباط مؤثر با صنعت و سازمان‌ها در قالب طرح‌های برون‌دانشگاهی مسئله‌محور و هدایت زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی به سمت فعالیت‌های همگرا از جمله فعالیت‌های کلیدی در حال انجام در دانشکده موضوعی همگرا است.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی در پاسخ به سوال اینکه چه رشته‌هایی بایکدیگر در این دانشکده همکاری دارند، اظهار کرد: رشته‌های این دانشکده در مقطع کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر، علوم کامپیوتر و زیست‌فناوری هستند.

وی ادامه داد: رشته‌های دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا در مقطع کارشناسی ارشد شامل فوتونیک، مهندسی الکترواپتیک در دو گرایش لیزر و اپتو الکترونیک، رشته فیزیک گرایش فناوری‌های کوانتومی، رشته علوم کامپیوتر با گرایش محاسبات نرم و هوش مصنوعی، رشته زیست‌فناوری و مهندسی داروسازی و در مقطع دکتری شامل رشته فوتونیک، و رشته علوم کامپیوتر با گرایش محاسبات نرم و هوش مصنوعی می‌شود.

رنجبران با بیان اینکه شکل‌گیری دانشکده موضوعی علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی در کنار مرکز رشد و سرای نوآوری در واحد تهران مرکزی، زیست‌بومی برای تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و فناور است، عنوان کرد: اجرای طرح اشتغال هم‌زمان دانشجو برای ارتباط دانشجویان با صنعت (طرح پویش) و طرح رصد نیاز‌ها و مسائل فناوری صنایع در قالب برنامه علمی (طرح پایش) از جمله برنامه‌های این دانشکده است.

به گفته وی، همکاری با باشگاه پژوهشگران جوان در قالب انجمن علمی همگرا برنامه‌ای جهت هدایت فعالیت‌های خلاق و فناورانه دانشجویی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی فعالیت‌های پژوهشی قابل انجام بر پایه این همگرایی را زیست‌فناوری و فیزیک پزشکی مانند پلاسما پزشکی، بیوفوتونیک، تولید دارو‌های نوترکیب، بیوانفورماتیک، علوم اعصاب و نوروانفورماتیک، نابیوفناوری، بیومیمتیک، حذف آلاینده‌های زیست‌محیطی، تولید فراکیت‌های تشخیص بیماری‌های مهم، تولید زیست پلیمر‌ها و ... نام برد.

رنجبران ادامه داد: فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی و ماشین‌های هوشمند، شبکه‌های عصبی، تحریک عمقی مغز، نقشه‌برداری مغز، و... از دیگر فعالیت‌های پژوهشی در این دانشکده به‌شمار می‌آیند.

وی افزود: علوم اعصاب شناختی، محاسبات شناختی مانند کنترل و تحلیل تعاملات اجتماعی، هیجان‌ها، مسائل مربوط به رفتار، مسائل مربوط به یادگیری، تحلیل شبکه‌های مجازی، تحلیل داده‌های بزرگ، تئوری سیستم‌های پیچیده و .... از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا محسوب می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی پزشکی فرادقیق و زیست‌حسگر‌ها مانند زیست حسگر‌های پوشیدنی یا کاشتنی در بدن، ساخت آزمایشگاه روی تراشه برای انواع اندازه‌گیری المان‌های خون، انواع تصویربرداری‌ها، الکترومغناطیس زیستی، نانوچیپ‌ها و نانوحسگرها، ادوات بیوالکترونیک و الکترومغناطیس و ... را از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این دانشکده نام برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر