صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سرمایه‌گذاری روی معلم؛ چرا و چگونه؟

معلم را به کاتالیزور تشبیه می‌کنند؛ چراکه به مثابه نیروی محرکه اصلی در پس هر تغییر اجتماعی است و برای همین،‌ همزمان با هموارکردن مسیر یادگیری، باید روی رشد و تعالی حرفه‌ای و معیشتی او نیز تمرکز کرد.
کد خبر : 877225

گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نحوه برخورد ما با معلمان و اینکه تا چه اندازه از آن‌ها حمایت می‌کنیم، تاثیری شگرف بر میزان جذب افراد به این حرفه دارد حال آنکه در واقع، معلمی زیربنای همه انواع مشاغل است.

معلم حکم چرخ‌های نظام آموزشی را دارد که پیشرفت کل سیستم را تضمین می‌کند. در همه سطوح آموزشی، آموزگاران نقشی حیاتی در زندگی شاگردانشان ایفا می‌کنند؛ زیرا فرض بر این است که آن‌ها به خوبی با اصول کار آشنایی دارند، تردید‌های دانش‌آموز را می‌فهمند و به گونه‌ای متناسب با مشکلاتشان برخورد می‌کنند.

سرمایه‌گذاری بر معلم به بهبود آموزش منجر می‌شود و این به نوبه خود، برای پیشبرد دستورکار جهانیِ توسعه پایدار ضروری است

با این اوصاف، انجام اصلاحاتی که به ثبات حداکثری و ارتقای نظام آموزشی منجر شود، امری حیاتی است. در این میان، تأکید بر نقشی که آموزگاران در تضمین کیفیت آموزش ایفا می‌کنند هم ضروری است؛ چراکه زندگی نسل‌های آینده در گرو آموزش صحیح است.

معلم را به کاتالیزور تشبیه می‌کنند؛ چراکه به مثابه نیروی محرکه اصلی در پس هر تغییر اجتماعی است و به همین خاطر است که همزمان با هموار کردن مسیر یادگیری، باید روی رشد و تعالی او نیز تمرکز کرد.

آینده تک تک کودکان در سایه خِرَد و فرهیختگی ناشی از آموزش شکل می‌گیرد و همین است که در نهایت به ظهور رهبران آتی یک ملت منجر می‌شود.

در این مسیر، معلمان به ویژه در مراحل اولیه رشد دانش‌آموز نقشی کلیدی ایفا می‌کنند و به همین دلیل است که باید مراکز تربیت مدرس، طیف متنوعی از مهارت‌ها را به آن‌ها عرضه کنند.

سرمایه‌گذاری در حوزه معلمی به بهبود آموزش منجر می‌شود و این به نوبه خود، برای پیشبرد دستورکار جهانیِ توسعه پایدار ضروری است.

*راه و رسم سرمایه‌گذاری 

در سراسر جهان، وقتی پای جذب معلم در میان باشد، نظام‌های آموزشی با چالش‌های عظیمی دست به گریبان هستند.

بسیاری از کشور‌های کم درآمد یا با سطح درآمد متوسط، با مشکل کمبود معلم مواجه هستند. به عنوان مثال، در کشور‌های واقع در جنوب صحرای آفریقا، فقط دو سوم معلمان دوره ابتدایی آموزش‌های لازم را برای تدریس در این مقطع دریافت کرده‌اند.

حقوق ناکافی، سنگینی بار مسئولیت، استرس کاریِ طاقت‌فرسا و کیفیت پایین محیط کار قشر جوان را برای انتخاب شغل معلمی مردد می‌کند

به طور کلی سرمایه‌گذاری روی معلمان را باید بر سه حوزه متمرکز کرد:

*ارائه انگیزه‌های مالی با هدف جذب نیروی کار جوان و مستعد از راه افزایش حقوق و بهبود شرایط کار.

*ارتقای سطح پایه آموزش‌های ارائه شده به معلمان و تداوم روند آموزش تا حدی که تضمین‌کننده رشد حرفه‌ای آن‌ها باشد.

*تضمین سلامت و امنیت معلم و ارائه حمایت اجتماعی- عاطفی برای آموزگار و دانش‌آموز.

فراموش نکنیم که تبعات کمبود معلم به طور کلی (و کمبود معلم با کیفیت به طور خاص) بیش از همه متوجه آن دسته از دانش‌آموزانی است که در مناطق محروم زندگی می‌کنند.

در این میان، حقوق ناکافی، سنگینی بار مسئولیت، استرس کاریِ طاقت‌فرسا و کیفیت پایین محیط کار هم بیش از پیش قشر جوان را برای انتخاب شغل معلمی مردد می‌کند.

*همپا با فناوری 

سرعت تند پیشرفت در حوزه فناوری و ظهور هوش مصنوعی مولد نه تنها مشاغل موجود بلکه طبیعت محیط کار و شیوه کار کردن ما را هم دستخوش تغییر می‌کند و در این میان، شغل آموزگاری هم استثنا نیست. 

در عصر هوش مصنوعی، دانش‌آموز باید همچنان به معلم به چشم رهبری قابل اتکا نگاه کند که می‌تواند سکان هدایت رشد علمی و ذهنی او را به دست بگیرد

فرزندان ما در دوره شکوفایی هوش مصنوعی متولد شده‌اند و از هم اکنون این فناوری جایگاهی ویژه را در زندگی نوع بشر اشغال و ذهن دانشمندان، کارشناسان و سیاستمداران را در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به خود معطوف کرده است. 

دانش‌آموز به معلم به چشم رهبری قابل اتکا نگاه می‌کند که باید سکان هدایت رشد علمی و ذهنی او را به دست بگیرد. 

با این حساب، چنانچه از هم‌اکنون روی شغل معلمی سرمایه‌گذاری نکنیم، در آینده‌ای نه چندان دور، کلاس‌های درس خالی از آموزگارانی خواهد بود که باید راهگشای مسیر آموزش مهارت‌های علمی و عاطفی-اجتماعی فرزندان ما باشند.

برای تضمین اینکه معلمان از مهارت‌ها، دانش و اعتماد به نفس کافی برای رشد و رقابت در عرصه جهانی برخوردار می‌شوند، مدیران اجرایی کشور‌ها باید از همین حالا، روی سرمایه‌گذاری در نظام آموزشی تمرکز کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کیفیت کار یک معلم، تأثیری عمیق بر توانایی یادگیری بلندمدت، تندرستی، عزت نفس و در مجموع موفقیت دانش‌آموزان خواهد گذاشت.

معلمان با کیفیت نه تنها قدرت یادگیری دانش‌آموز بلکه وضعیت معیشتی و دستاورد‌های اجتماعی خود را هم ارتقا می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر