صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۰ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲

نزول کیفیت راه‌های کشور و دست بسته راهداری در بازسازی

رئیس کمیته علمی پانزدهمین همایش و نمایشگاه ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات گفت: در حال حاضر کیفیت متوسط راه‌های کشور رو به نزول است و لازم است فورا تمهیدات لازم اندیشیده شود، در غیر این صورت به نقطه غیرقابل بازگشت می‌رسیم.
کد خبر : 876162

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، فریدون مقدس نژاد رئیس کمیته علمی در افتتاحیه پانزدهمین همایش و نمایشگاه ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات گفت: برآیند روسازی راه ها روند نزولی دارد و اگر با همین روند پیش برویم و منابع جدید پیش بینی نشود تا سالهای آینده این نمایه به ۳۰ میرسد و راه ها غیر قابل استفاده می شود.

وی در ادامه گفت: از سال ۹۶ تا ۴۰۱ متوسط کیفیت راه های کشور از ۸۱ به ۷۳ رسیده است و روند به علت کمبود منابع کاهش یافته است.

این کارشناس ادامه داد: به نظر من آسفالت راه راهای روستایی به علت بار مالی زیاد اشتباه است . همچنین آذربایجان غربی و شرقی در بدترین شرایط از نظر وضعیت راه های روستایی هستند.

گرایش به روش های پیشگیرانه

مقدس نژاد تاکید کرد: اگر نگهداری پیشگیرانه به موقع انجام شود می‌توان با کمترین هزینه نگهداری راه را انجام داد. اگر این مورد به تاخیر افتاده و نیاز به روکش عمیق شود با ۷۰ درصد منابع فقط ۳۰ درصد بازسازی را می توان انجام داد.

وی در ادامه گفت: عوارض راه داری در ۴۰۱ از ۴ درصد به ۹ درصد افزایش یافته است و به همین دلیل بیش از برنامه بازسازی ها انجام شده است. در سال ۴۰۲ نیز عملکرد ها خوب بوده است . همچنین در نیمه ۴۰۲ نسبت به ۴۰۱ عملکرد بالاتر بوده و حدود ۸۰ درصد لکه گیری افزایش یافته است.

این کارشناس اظهار کرد: همچنین یکی از دلایل عمر پایین جاده ها بارهای ترافیکی غیر مجاز است. شایان ذکر است که ارزش زیرساخت راه ها ۷ هزار همت است.

یکی از پروژه های مثبت سال گذشته بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد بوده است و این فرودگاه به شدت از مشکلات زه‌کشی رنج می‌برده است . در این کار از بازمانده بهسازی برای زیرسازی استفاده شده است و همچنین برآورد می شود این پروژه تا ۴۰ سال آینده عمر کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آسفالت قیر
ارسال نظر